‘Fastservice, toerisme en thuisbezorging drivers achter foodservicegroei’


Marktonderzoek - De drivers achter de groei van foodservice zijn fastservice, toerisme en thuisbezorging. Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor van More2market van Rien de Koning en Uitgeverij Footprint, de uitgeverij van @FoodClicks. Tijdens een omlangs gehouden presentatie blijkt dat de fastservicesector voornamelijk wordt getrokken door twee formules, te weten restaurantketen McDonald’s en pizzaketen Domino’s. Beide partijen weten op geheel eigen wijze de consument aan zich te binden. Waarbij zij opgemerkt dat Domino’s de groei van de hamburger niet kan bijbenen, ook al is Domino’s McDonald’s in aantal locaties voorbijgestreefd. De groei van McDonald’s zit niet zozeer in het ontbijt of de lunch, maar vooral de avondmaaltijd, ook voor thuis. Ook het toerisme groeit in Nederland en dan vooral Amsterdam en de Randstad. Jaarlijks groeit de hotelsector met 7% meer overnachtingen, waarvan 50% in Amsterdam. Gezamenlijk besteden zij volgens de koperkengetallen uit het Out-of-Home Shopper onderzoek voor zo’n 2,7 miljard euro. Thuisbezorging booming Thuisbezorging spant echter de kroon met 1,5 miljard euro in 2018 (excl. 250 miljoen seniorenservice) en een groei van tegen de 20% (meer in maaltijden). Naast pizza worden dat ook steeds vaker buitenlandse maaltijden en patat, snacks en hamburgers. Producten en gerechten die ook steeds vaker worden afgehaald. Dit gaat vooral ten kosten van de avondmaaltijd thuis klaargemaakt, want deze daalt omdat de avondmaaltijd steeds vaker door buitenshuis thuis bezorgd word. Overigens groeit ook de avondmaaltijd buitenshuis ter plekke gegeten niet. Thuisbezorging en toerisme zijn zodanig van invloed op de cijfers dat die zorgen voor extra groei in out-of-home, ten koste van retail. Waren die twee er niet, dan was de groei tussen foodservice en foodretail gelijk geweest. Niet thuis lunchen Uit de cijfers blijkt ook dat we vaker buiten de deur lunchen. Hoofdzakelijk tijdens werk, waar de lunch vaak van huis wordt meegenomen. Voor bedrijfscatering is op dit terrein nog veel te winnen. Het ontbijt neemt ondanks een groei van 10% nog een zeer bescheiden positie in bij de totale bestedingen buitenshuis. Ook omdat veel van thuis juist naar het werk wordt meegenomen; binnen leisure, logies en benzinestations groeien de bestedingen aan het ontbijt. Van alle consumpties buitenhuis is de groei het grootst bij dranken, meer nog dan bij dan eten. Vooral koude dranken, maar ook bier en koffie. Binnen bier vallen de alcoholvrije varianten en ciders op, met een meer vrouwelijke jonge doelgroep, vooral voor thuis, naast ook ijsthee en energy/sportdranken en thee. Drank is ook een ‘trekker voor de gast’ tussendoor, afhankelijk van de locatie en het moment. Dat geldt zeker voor koffie en pils. Vooral voor de horecalocaties liggen hier kansen op bijverkoop. Vegetarisch Andere leuke wetenswaardigheden uit het onderzoek? Er is een snelle ontwikkeling van vegetarisch en flexitarisch vooral in West-Nederland en de groei van Hello Fresh en Picnic zitten juist binnen de AH-klantengroep. Meer weten over de veelzijdigheid van de Out-of-Home Shopper monitor? More2Market (Rien de Koning) tel. +31(0)629563296 of mail: rien@more2market.nl

Marktonderzoek - De drivers achter de groei van foodservice zijn fastservice, toerisme en thuisbezorging. Dat blijkt uit de Out-of-Home Shopper Monitor van More2market van Rien de Koning en Uitgeverij Footprint, de uitgeverij van @FoodClicks. Tijdens een omlangs gehouden presentatie blijkt dat de fastservicesector voornamelijk wordt getrokken door twee formules, te weten restaurantketen McDonald’s en pizzaketen Domino’s. Beide partijen weten op geheel eigen wijze de consument aan zich te binden. Waarbij zij opgemerkt dat Domino’s de groei van de hamburger niet kan bijbenen, ook al is Domino’s McDonald’s in aantal locaties voorbijgestreefd. De groei van McDonald’s zit niet zozeer in het ontbijt of de lunch, maar vooral de avondmaaltijd, ook voor thuis. Ook het toerisme groeit in Nederland en dan vooral Amsterdam en de Randstad. Jaarlijks groeit de hotelsector met 7% meer overnachtingen, waarvan 50% in Amsterdam. Gezamenlijk besteden zij volgens de koperkengetallen uit het Out-of-Home Shopper onderzoek voor zo’n 2,7 miljard euro. Thuisbezorging booming Thuisbezorging spant echter de kroon met 1,5 miljard euro in 2018 (excl. 250 miljoen seniorenservice) en een groei van tegen de 20% (meer in maaltijden). Naast pizza worden dat ook steeds vaker buitenlandse maaltijden en patat, snacks en hamburgers. Producten en gerechten die ook steeds vaker worden afgehaald. Dit gaat vooral ten kosten van de avondmaaltijd thuis klaargemaakt, want deze daalt omdat de avondmaaltijd steeds vaker door buitenshuis thuis bezorgd word. Overigens groeit ook de avondmaaltijd buitenshuis ter plekke gegeten niet. Thuisbezorging en toerisme zijn zodanig van invloed op de cijfers dat die zorgen voor extra groei in out-of-home, ten koste van retail. Waren die twee er niet, dan was de groei tussen foodservice en foodretail gelijk geweest. Niet thuis lunchen Uit de cijfers blijkt ook dat we vaker buiten de deur lunchen. Hoofdzakelijk tijdens werk, waar de lunch vaak van huis wordt meegenomen. Voor bedrijfscatering is op dit terrein nog veel te winnen. Het ontbijt neemt ondanks een groei van 10% nog een zeer bescheiden positie in bij de totale bestedingen buitenshuis. Ook omdat veel van thuis juist naar het werk wordt meegenomen; binnen leisure, logies en benzinestations groeien de bestedingen aan het ontbijt. Van alle consumpties buitenhuis is de groei het grootst bij dranken, meer nog dan bij dan eten. Vooral koude dranken, maar ook bier en koffie. Binnen bier vallen de alcoholvrije varianten en ciders op, met een meer vrouwelijke jonge doelgroep, vooral voor thuis, naast ook ijsthee en energy/sportdranken en thee. Drank is ook een ‘trekker voor de gast’ tussendoor, afhankelijk van de locatie en het moment. Dat geldt zeker voor koffie en pils. Vooral voor de horecalocaties liggen hier kansen op bijverkoop. Vegetarisch Andere leuke wetenswaardigheden uit het onderzoek? Er is een snelle ontwikkeling van vegetarisch en flexitarisch vooral in West-Nederland en de groei van Hello Fresh en Picnic zitten juist binnen de AH-klantengroep. Meer weten over de veelzijdigheid van de Out-of-Home Shopper monitor? More2Market (Rien de Koning) tel. +31(0)629563296 of mail: rien@more2market.nl

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hybride bestelplatform Happie landelijk live

Bestelplatform - Het bestelplatform Happie, dat vorig jaar in Enschede werd geïntroduceerd, is onlangs landelijk live gegaan. Happie combineert het gemak van een bestelplatform, terwijl consumenten toch rechtstreeks bestellen bij de ondernemers.

Lees bericht


Aantal bezoeken buitenshuis nog boven niveaus eerste lockdown

Analyse – De Horeca – inclusief de segmenten  fastservice, vervoer en catering - liggen tezamen -38% lager in P11 (week 41 tot en met  week 44),  in vergelijking met de zelfde periode in voorgaande jaren. Cumulatief gezien tot en met periode P11 is dit -33%. In p4 en P5 lag dit gemiddeld op -56%.

Lees bericht


In steeds meer steden McDelivery

Formulenieuws – Het laten thuisbezorgen van Happy Meals en Big Macs kan in steeds meer steden. Onlangs is weer een groot aantal McDonald’s restaurants aangesloten op de netwerken van Uber Eats en Thuisbezorgd.nl.

Lees bericht


Domino’s wil 15% vrouwelijke franchisers in 2023

Formulenieuws –Domino’s wil meer vrouwelijke franchisers hebben. De pizzaketen geeft aan in 2023 15 procent vrouwelijke ondernemers te willen hebben. Om dat te bereiken wordt gestart met het aantrekken van vrouwelijke pizzabezorgers, want 90% van de pizzabezorger wordt uiteindelijk franchiser.

Lees bericht

Pathé en Thuisbezorgd.nl starten samenwerking Pathé Delivery

Bioscopen – Een dag nadat Pathé laat weten dat de bezoekers tijdelijk eigen eten en drinken mee mogen nemen, omdat de eet- en drink shops en buffetten moeten sluiten door de coronamaatregelen, maakt de bioscoopketen bekend een samenwerking te hebben opgezet met Thuisbezorgd.nl. Beide bedrijven zijn in Amsterdam gestart met Pathé Delivery zodat de bioscoopsnacks thuis kunnen worden gegeten.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid