FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’


Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht tijdens het FCSI-congres

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van Too Good To Go en Jos Klerx, sectorspecialist Horeca en Recreatie bij de Rabobank.

FCSI is een wereldwijde vereniging voor adviseurs en professionals in de wereld  van eten, drinken en verblijf en telt circa 1500 leden. Jaarlijks organiseert de vereniging in Nederland een congres, dat door corona de twee keer was uitgesteld.  Het afgelopen congres was goed bezocht en had een goede interactie tussen de congresgangers en de sprekers.  Dagvoorzitter was Maarten Wessels, die aan de kwaliteit van de lezingen weinig hoefde toe te voegen. Paul van Oers ging in op de veranderingen die tot stand gebracht worden door de jeugd. “GenZ is een generatie die purpose driven is”, aldus lecturer Van Oers. Bevlogen liet hij de aanwezigen weten dat de nieuwe generatie veranderingen eist en heel anders tegen de bestaande zaken aankijkt. En die veranderingen moeten ook sneller gebeuren dan dat ze nu plaatsvinden. Maar Van Oers had nog een waarschuwing: “De jeugd en dan met name de millennials zijn kritisch en gaan vragen stellen over de producten. Als wij hen geen goede antwoorden geven, gaan we die jongeren verliezen. En zonder jongeren heeft de foodservicesector geen toekomst.” Verder deed Van Oers een oproep om niet meer te spreken van foodservice en foodretail, maar van foodbusiness. “Die twee foodwerelden gaan steeds meer door elkaar heen lopen, dus foodbusiness dekt beter de lading. En we moeten jonge mensen iets bieden, willen wij ze blijven aantrekken. Nu zijn veel initiatieven vanuit het verleden ‘burning platforms’, ze doen er niet meer toe. Zo heeft het MBO 85 procent minder aanmeldingen voor de horeca en foodservice in allerlei disciplines. Foodopleidingen zouden daarom sneller en effectiever moeten worden en meer geënt moeten zijn op verzamelde data.”

Disruptief innovatieplatform

Van Oers droomt ook van een disruptief innovatieplatform voor HBO+ Food Business Talenten. “Een platform waar de meest gekke en disruptieve ideeën ontwikkeld worden. Waar alles kan en mag en waar niets onmogelijk is. Een platform voor rebellen, innovators, eigenwijze dwarsliggers en andersdenkenden. Sterke individuen die hun eigen talenten als kompas gebruiken en die weten dat analoge kennis niet meer goed genoeg is.” Medestanders achter dit verhaal konden zich laten vereeuwigen in gele laarzen, die Van Oers speciaal had meegenomen. Die laarzen gebruikt hij ook voor zijn studenten aan de hogeschool in Maastricht, die een nieuwe visie hebben op de foodbusiness.

Bewustwording

Jan Klerx van de Rabobank belichtte een andere bedreiging van de foodservicemarkt, namelijk die van de beschikbaarheid van basis-ingrediënten en voedselverspilling. Die twee zijn volgens sectorspecialist Horeca en Recreatie van de Rabobank even belangrijk. “In 2050 zullen we met elkaar 60 procent meer moeten produceren, willen we voor iedereen eten en drinken hebben. Per maand komen er vijf miljoen monden bij op de wereld. En nu al hebben 800 miljoen mensen permanent honger. Dat het niet allemaal eerlijk is verdeeld in de wereld weet iedereen, maar dat met het terugdringen van voedselverspilling in de westerse wereld het hongerprobleem in principe kan worden opgelost, is niet iedereen duidelijk.” Wereldwijd wordt ongeveer een derde deel van het geproduceerde voedsel verspild. Het is, theoretisch gezien, ongeveer vier keer de hoeveelheid die nodig is om meer dan 800 miljoen mensen te voeden die honger lijden. In 2030 moet de foodwaste met 50% zijn verminderd. In de Europese Unie gaat er bij consumenten voor 30 miljard euro aan voedsel verloren en nog eens 60 miljard in het productieproces. Dit speelt vooral voor bederfelijke voedingsmiddelen, zoals vlees, fruit en groente. Enorme hoeveelheden, wat niet alleen verspilling is van grondstoffen, maar ook van geld en onnodige CO2-uitstoot. Volgens Klerx helpt het al als mensen zich bewust zijn van voedselverspilling. Eerdere testen hebben aangetoond dat bedrijven die meededen aan een Food Waste Challenge in acht weken tijd al 15% minder voedselverspilling hadden.

Too Good To Go

Ook de bijdrage van Kathelijn van Elk van Too Good To Go ging in op voedselverspilling. Haar organisatie, die inmiddels actief is in 17 landen, heeft daarvoor een app ontwikkeld die die verspilling tegen moet gaan. Veel supermarkten, zorginstellingen en foodservicebedrijven werken met de app. In de app van Too Good To Go kun je zogenaamde Magic Boxen kopen. De bakkers, cafés, restaurants en supermarkten die erbij zijn aangesloten vullen de boxen met alles wat ze die dag over hebben. De inhoud verschilt dus per dag, dat is de magie. Prijzen van de box variëren tussen drie en vijf euro en zijn de volgende dag op te halen. Brood is verreweg het product dat het meest wordt weggegooid. Per dag worden er in Nederland 800.000 broden weggegooid. Een onvoorstelbare hoeveelheid. Maar ook de hoeveelheden van andere producten liegen er niet om. Volgens Van Elk is een belangrijke factor voor het weggooien de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Die is voor 10% verantwoordelijk voor de voedselverspilling. Zij pleit ervoor om vooral de zintuigen te gebruiken of voedsel nog goed is. Kleur en geur laten zien wanneer een product niet meer geconsumeerd kan worden.

Meten

Ook Emma Kallen richtte zich op het thema voedselverspilling. Niet alleen is dat belangrijkheid vanwege de milieu-impact, het is ook nog economisch van belang. Bij het adviesbureau Factor Delta zelf hanteren ze als een soort stelregel dat elke euro die gebruikt wordt om voedselverspilling in een bedrijf aan te pakken, zich tot veertien keer kan terugbetalen. Alle reden dus hieraan aandacht te besteden. Waar binnen foodservice vooral aandacht voor moet zijn volgens Kallen, is het koken van de juiste hoeveelheid. Meten is in dat kader erg belangrijk. En vervolgens die gegevens bespreken met alle verantwoordelijken, inkopers, productie/keukenpersoneel en mogelijk ook met leveranciers. Zo krijg je volgens de adviseur een beter overzicht van de hoofdoorzaken van verspilling.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

THIJS-drinks maakt sap van overtollig fruit

Introductie - THIJS-drinks is het eerste frisdrankenmerk dat met reststromen fruit gaat werken. Het bedrijf introduceert op de eerste dag van de zomer sap gemaakt van overtollig fruit. Dit idee, dat ontstaan is bij toenmalig sterrenchef Thijs, moet een bijdrage leveren tegen voedselverspilling.

Lees bericht


‘Zuid-Holland redt de meeste maaltijden’

Analyse - In 2021 redde Too Good To Go Nederland ruim 5 miljoen maaltijden. Koploper was de provincie Zuid-Holland, waar 1.097.012 maaltijden werden gered via app tegen voedselverspilling. Dat bleek uit het tweede jaarlijkse Impact Rapport van Too Good To Go  tijdens het eerste live event in het Transformatorhuis in Amsterdam.

Lees bericht

Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht



AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht

Eerste locatie Freshly Chopped opent in Leiden

Formulenieuws – Deze week is in Leiden, vlakbij het station, de allereerste Freshly Chopped vestiging in Nederland geopend. Het succesvolle Ierse franchiseconcept heeft al meer dan 60 restaurants in Ierland, de UK en Cyprus, en gaat nu ook in Nederland van start met de verkoop van verse, gezonde salades en maaltijden.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid