FHC Formulebeheer bezoekt met ondernemers ‘foodstad’ Eindhoven


Formulenieuws - Op dinsdag 29 en woensdag 30 mei werd door FHC Formulebeheer een trendtour georganiseerd in Eindhoven met als doel het inspireren van ondernemers op het gebied van food. Naast ondernemers sloten er ook een viertal fabrikanten aan om mee te kijken in deze diverse stad. In anderhalve dag werd stilgestaan bij de verschillende Amerikaanse ketens die zich er vestigen, maar ook zeker aan de zelfstandig ondernemer met een uniek concept. Door: Chantal van der Meer (FHC) Het duurde even voordat de ondernemers enthousiast werden. Na Londen en Barcelona naar Eindhoven? Daar moesten ze even aan wennen. Maar zowel de meegekomen ondernemers als aangesloten fabrikanten waren verrast door wat de stad te bieden heeft op het gebied van foodtrends. “Ben onder de indruk van Eindhoven en de foodmogelijkheden.” Ronald Hemsing, Izico food group. Meer Amerikaanse ketens in Nederland Steeds meer Amerikaanse ketens vestigen zich in Nederland. Iets wat je vooral op en rond Utrecht Centraal zag gebeuren, maar nu weten deze bedrijven ook Eindhoven te vinden. Het internationale karakter van de stad, ontstaan vanuit de grote bedrijven en de Technische Universiteit, is een belangrijke drijfveer. Net als de groei in de horeca in ons land. Hoewel het bij Five Guys en Taco Bell op het moment van ons bezoek erg rustig was, is er voldoende inspiratie op te doen. Bij Five guys draait alles om personaliseren, waar Taco Bell juist heel erg inspeelt op de interesse in de internationale keuken. Je bestelt hier Mexicaans eten zoals een burrito, taco of loaded fries. Met elkaar proeven we een aantal producten. Bij de spicy burrito springen de tranen in de ogen bij Marketing Managers Chantal van der Meer van FHC Formulebeheer en Geor Schuurman van Remia. “Deze is wel erg pittig”. De derde Amerikaanse keten die tijdens de tour werd gespot, is Dunkin Donuts. Mensen stonden echt in de rij voor een heerlijke donut in één van de verschillende varianten. Voor de ondernemers goed om te zien dat de donut een veelzijdig product is, te gebruiken op een freakshake, als dessert of gewoon bij de koffie. “Deze donuts zijn ook echt lekker. Niet te vergelijken met de supermarkt”, aldus Frank Trik van Foodmaster Wormerveer. Lokaal ondernemerschap Naast de verschillende ketens is er ook veel inspirerend lokaal ondernemerschap. Bij EMMA werden we ontvangen met een heerlijke ‘bapao-achtig’ broodje. Terwijl iedereen genoot van deze snack, werd door ondernemer Joost Saris uitgelegd wat EMMA zo uniek maakt. En dat is de transparantie. In het restaurant staan klimaatkasten waar eigen kruiden gekweekt worden. Chefs knippen de kruiden voor het oog van de gast, waarna het verser dan vers geserveerd wordt. Er is een grote open keuken en achter een glazen wand is de patisserie van Pinkie Patisserie te bewonderen. In het restaurant wordt het eten niet alleen aan gasten geserveerd, maar wordt ook de catering voor veel grote bedrijven bereid. Deze mix van bedrijfsonderdelen en een unieke kijk op transparantie maakt het concept een inspiratie voor alle deelnemers van de tour. Rpel, wat is dat voor gekke naam zou je denken. Nou in Brabant is daar niks geks aan: het is de manier waarop hier “aardappel” wordt uitgesproken. En dat is waar het concept ook om draait: verse frites, gesneden in de etalage van deze urban snackbar. De frites zijn in Eindhoven inmiddels zo populair dat ook een aantal restaurants en hotels ervoor kiezen deze frites te serveren, vertelt ondernemer Roel Engelen tijdens ons bezoek. “Naast de frites bestel je hier een huisgemaakte kroket madras of één van de andere smaken of kies voor een frites Brabants of Vlaams stoofvlees.” Een echte Instagram hit zijn de tafelfrites. Er wordt een groot stuk bakpapier op tafel gelegd en daarop worden de frites en snacks ´gestort´. De Downtown Gourmet Market is de uitsmijter van de tour en wat voor één. Deze foodhal biedt onderdak aan 21 ondernemers, allemaal met een ander concept. Van burgerbar, tot Vietnamees en ijssalon. Laatstgenoemde is dan ook de meeste besproken en gefotografeerde van de tour. De ijstapas van IJssalon Kees zijn waanzinnig om te zien en om te proeven! Misschien blijft het ook wel zo bij, omdat ijs iets is waar een cafetaria zichzelf ook mee op de kaart kan zetten. Andere hoogtepunten van de tour: ●             Het systeem waarmee bij Mr. Sister de burgers worden gebakken. Maar ook hun unieke locatie in de stad en de combinatie met een hotel (in aanbouw) en de kunstgalerie. ●             De manier waarop het concept bij Yoghurt Barn tot in de puntjes is doorgevoerd. ●             De La Place counter in Jumbo city, wat bij uitrollen in de regionale supermarkten zeker voor concurrentie zal zorgen. ●             De pannetjes in plaats van gastronoombakken van Chidoz Een inspirerende tour en dit keer ‘om de hoek’. Waarbij vooral duidelijk werd dat alles draait om passie van de ondernemer, samenwerking tussen verschillende horeca en het variëren en verrassen met je kernproduct.  Volgend jaar gaat FHC met ondernemers en partners naar New York, om daar de trends van de toekomst te spotten. Bron: FHC

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Foodmaster ontwikkelt samen met Remia frietje kaassaus

Formulenieuws – In januari gaat Foodmaster van start met een nieuwe specialiteit ‘frietje kaassaus’. Het product is ontwikkeld in samenwerking met sauzenfabrikant Remia. Tevens zet de snackformule in maart het vegetarische snacken centraal. Klanten die in januari langskomen krijgen daarnaast een frituurcultuurkalender cadeau. “De kalender is tot stand gekomen door de leuke reacties die we krijgen op onze frituurcultuur spreuken”, zegt...

Lees bericht

Eerste BETA Food excursie ‘Gluren bij de buren’ op Schiphol

Excursies - Een middagje rondkijken bij een van de vele foodconcepten op Schiphol en beoordelen wat van toepassing kan zijn in een tankstation. Met die insteek ging onlangs een aantal tankstationondernemers op pad met HTC Advies. Het was de eerste excursie die BETA Food organiseerde. Het aantal onbemande tanklocaties is afgelopen jaren in razend tempo gegroeid. Bij meer dan de...

Lees bericht

Pizza Hut sluit zo’n 500 locaties in Amerika

Buitenland – Yum! Brands, de moedermaatschappij van onder andere KFC, Taco Bell en Pizza Hut, gaat in Amerika honderden locaties sluiten van de pizzaketen. Het bedrijf wil de aandacht veel meer gaan richten op bezorging. Dat melden verschillende Amerikaanse media. Gesproken wordt over het sluiten van zo’n 500 locaties, die deels verouderd zijn en waar de noodzakelijke investeringen om toekomstbestendig te...

Lees bericht

Family in kerkgebouw Axel zeer succesvol

Formulenieuws – Bijzonder was de Family-locatie al bij opening. In de oude rooms-katholieke kerk in Axel werd een nieuw eethuis met cafetaria geopend. Een blikvanger. Maar ook de gasten weten de locatie, die nu drie weken open is,  massaal te vinden. De locatie heeft ook een terras met meer dan 120 zitplaatsen. Voor de kinderen is er ook nog een indoor speelparadijs...

Lees bericht


Family introduceert frites truffel-parmezaan

Formulenieuws – Fastfoodketen Family introduceert na de pestofrikandel van Pierre Wind nu ook de frites truffel-parmezaan. Deze nieuwe frites special is vanaf 1 juli bij de locaties van Family verkrijgbaar. Met het aanbieden van deze nieuwe frites special brengt Family een buitenlandse trend naar Nederland. In New York zijn deze ‘dirty fries’ al een ware rage, volgens formulehuis FHC Formulebeheer, waartoe Family...

Lees bericht

Deliveroo gaat bezorgen voor Taco Bell

Formulenieuws – Liefhebbers van Taco Bell in Breda, Eindhoven en Tilburg hebben de primeur en kunnen hun Mexicaanse bestellingen voortaan tot aan de voordeur laten bezorgen. Bezorgservice Deliveroo gaat in deze drie Brabantse steden voor het fastfoodrestaurant van start. Rutger Treffers, commercieel directeur van Deliveroo hoopt binnenkort ook in andere steden met het bezorgen van Taco Bell te kunnen starten, maar...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid