Financiële zorgen over decembermaand bij Nederlanders


December is een feestmaand maar door de hoge inflatie hebben mensen zorgen over de feestdagen

Onderzoek - De decembermaand, die voor velen normaal gesproken draait om gezelligheid en cadeaus, brengt dit jaar voor veel Nederlanders ook financiële zorgen met zich mee. Dat blijkt uit de tweede editie van de Markteffect Koopkracht Monitor. Maar liefst 22% van de Nederlanders vraagt zich af of zij de feestmaand financieel doorkomen.

De zorgen over de decembermaand hangen samen met de impact die de aanhoudende inflatie heeft op het dagelijks leven van Nederlanders. 46% van de Nederlanders heeft het idee dat zij in het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon hebben aangepast vanwege de inflatie. Aanpassingen in de uitgaves werden het meeste gedaan op het gebied van boodschappen, kleding, uitjes en abonnementen. Sowieso geeft bijna een derde van de Nederlanders (32%) aan dat zij minder geld  zijn gaan uitgeven dan een half jaar geleden.

Minder geld uitgeven

De Nederlanders waar de inflatie van invloed is op hun dagelijks leven, zien vooral een verandering in hun bestedingspatroon. Bijna een derde van de Nederlanders (32%) geeft minder geld uit dan zes maanden geleden. Vrouwen geven vaker aan minder geld te spenderen dan een half jaar geleden ten opzichte van mannen. Er zijn ook Nederlanders die meer geld uit zijn gaan geven de afgelopen zes maanden (18%). Een groot deel van hen is meer geld uit gaan geven aan minder dingen (47%).

Zorgen

Er is geen positieve verwachting als het om verandering van deze situatie gaat. Zo geeft 59% aan dat zij verwachten dat de situatie vergelijkbaar zal zijn over 6 maanden en 23% geeft zelfs aan dat de situatie zal verslechteren. Deze onzekerheid legt extra druk op de aanloop naar de feestelijke decembermaand. Met de feestdagen voor de deur nemen de financiële zorgen toe, vooral omdat 17% van de Nederlanders aan het einde van de maand regelmatig te weinig geld overhoudt om boodschappen te doen.

Boodschappen

Bijna de helft van de Nederlanders (46%) geeft aan het afgelopen half jaar hun bestedingspatroon te hebben aangepast vanwege de aanhoudende inflatie. Dit is een lichte daling ten opzichte van de vorige meting in maart 2024 (49%). De meeste aanpassingen zijn gemaakt op het gebied van:

1. Boodschappen (77%)

2. Kleding (57%)

3. Uitjes (47%)

4. Abonnementen (46%)

5. Vakantie (36%)

Net als de vorige meting, wordt er het meeste geld bespaard in de supermarkt. Maar liefst 70% van de Nederlanders koopt vaker producten bij een supermarkt waar de boodschappen in de aanbieding zijn. Ook worden impuls aankopen door 69% van de Nederlanders verminderd, door bijvoorbeeld met een boodschappenlijstje de deur uit te gaan.

Uitstapjes

Ook is het aantal uitstapjes gedaald. Bijna de helft van de Nederlanders (45%) heeft besloten minder vaak op pad te gaan, en iets meer dan een derde (34%) overweegt vakanties in te korten of dichter bij huis te blijven om zo extra geld te besparen.

Bron: Markteffect/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nederlandse inflatie blijft hoog volgens ING Research

Analyse - De inflatie is in Nederland van 3,5 naar 3,6% gestegen in oktober (3,3% volgens Europees vergelijkbare definitie) en dat is volgens ING Research  flink boven het Europees gemiddelde. De bank vindt de inflatie in Nederland te hoog, maar ziet geen hulp komen vanuit monetaire kant komt om de Nederlandse inflatie terug naar 2% te krijgen. De bank verwacht wel dat de ECB...

Lees bericht


Consumenten geven weer meer uit in derde kwartaal

Analyse – Consumenten geven weer meer uit. De groei zit vooral bij de uitgaven aan diensten, volgens een analyse van ING Research op basis van ING-data over het derde kwartaal. Te zien is dat de waarde van de consumententransacties in Nederland is toegenomen met 1,4% ten opzichte van een kwartaal eerder.

Lees bericht

ING Research: ‘Hand op de knip in horeca is tijdelijk’

Analyse – Ondanks dat de Nederlandse economie fors groeit, was de consument voorzichtig met het uitgeven van geld. Voor een deel is dat volgens ING Research te verklaren door de hoge inflatieperceptie bij de consument, maar ook het slechte weer speelde een rol. Vooral voor de horeca. De ontwikkelingen zijn in ieder geval tijdelijk. Over de tweede helft van het jaar...

Lees bericht



Haagse Shell Mobility Hub nu ook Ochama PickUp-point

Formulenieuws - De Shell Mobility Hub aan de Veerkade in Den Haag gaat samenwerken met omnichannelbedrijf Ochama en krijgt een PickUp-point van deze boodschappendienst. Gebruikers kunnen in de Shell Mobility Hup nu niet alleen de auto en zichzelf ‘opladen’, maar ook direct hun online bestelde boodschappen afhalen.

Lees bericht

Vooruitzichten blijven goed voor de Nederlandse hotelsector

Analyse - De vooruitzichten voor de Nederlandse hotelbranche zien er rooskleurig uit. Zowel voor dit jaar als 2025 wordt een groei in het aantal hotelovernachtingen van circa 4% voorzien. Ook in de daaropvolgende jaren blijft de vraag naar hotelovernachtingen in Nederland naar verwachting hoog. Dit stelt ING Research in een onderzoek dat vandaag is gepubliceerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid