FNLI: nieuwe maatregelen zijn klap voor foodsector


Industrie - De nieuwe maatregelen en de gedeeltelijke lockdown komen hard aan bij bedrijven binnen de voedingsmiddelenindustrie. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI)  begrijpt de maatregelen van het kabinet in het brede belang van de volksgezondheid. Maar dit ingrijpen betekent wel dat de bedrijven opnieuw een klap te verduren krijgen. Ook zijn er zorgen over oplopend ziekteverzuim en testcapaciteit.

De sluiting van de horeca is een buitengewoon pijnlijke maatregel. Vooral voor de horeca, maar de gevolgen zullen ook gevoeld worden door de volledige keten van voedingsmiddelenproducenten die aan het out of home-kanaal leveren. Bedrijven die met name leveren aan restaurants, cateraars, tankstations en kiosken, hebben de eerste helft van dit jaar een omzetverlies geleden van 30 tot 40% ten opzichte van diezelfde periode een jaar geleden. Voor enkele bedrijven is dat zelfs 60 tot 70%. Dat blijkt uit een onderzoek onder de leden van de FNLI en de aangesloten brancheorganisaties. De voorlopige verwachting voor het gehele kalenderjaar 2020 ten opzichte van 2019 is dat de omzet voor die bedrijven met 20 tot 25% daalt.

De FNLI pleit ervoor dat de horeca de komende weken en maanden breed gesteund wordt door de overheid. Tegelijkertijd zullen ook toeleveranciers in de out of home-keten die door de maatregelen in zwaar weer terechtkomen, weer een beroep moeten kunnen doen op steunmaatregelen.

Zorgen over testcapaciteit

Er zijn grote zorgen bij de FNLI en de aangesloten brancheorganisatie over toenemend ziekteverzuim bij bedrijven waardoor de continuïteit van de productie mogelijk in gevaar komt. In dat verband is de beschikbaarheid van (snel)testcapaciteit voor bedrijven essentieel. De FNLI zal daar nogmaals op aandringen bij de betrokken instanties.

Daarnaast is de FNLI kritisch over de CoronaMelder-app omdat deze het advies geeft om tien dagen in quarantaine te gaan terwijl dat achteraf in veel gevallen niet nodig blijkt te zijn. Dit brengt problemen met zich mee voor zowel werkgevers als werknemers: het leidt tot de onwenselijke situatie dat medewerkers onnodig lang thuiszitten. En dat brengt de continuïteit van de productie in gevaar. Het pleidooi van de FNLI is dan ook dat het advies van de app aangepast wordt, zodanig dat deze het advies geeft om je zo snel mogelijk te laten testen.

Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Annemarieke de Haan (Unilever) nieuwe voorzitter FNLI

Benoeming - Annemarieke de Haan (Unilever) is door het bestuur van de FNLI benoemd tot nieuwe voorzitter van de FNLI. Zij volgt vanaf 1 januari 2021 Bas Alblas op, die aan het einde van dit jaar - na drie jaar voorzitterschap bij de FNLI - afscheid neemt vanwege zijn vertrek als CEO bij Lamb Weston/Meijer. Daarnaast heeft het FNLI-bestuur Bas Roelofs ...

Lees bericht


Directeur Marian Geluk vertrekt bij de FNLI

Persoonlijk - Directeur Marian Geluk vertrekt per 1 oktober bij de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie en belangenbehartiger voor verwerkende en importerende bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie.

Lees bericht


Aantal Nederlandse foodbedrijven blijft groeien

Foodindustrie – Het aantal levensmiddelenbedrijven blijft groeien. Dit jaar komt het aantal foodbedrijven uit op 6.525 bedrijven, dat is een groei van 5,5 procent ten opzichte van vorig jaar. De toename is vooral toe te schrijven aan een sterke stijging van het aantal (zeer) kleine bedrijven. Hieronder vallen de ondernemingen met minder dan 10 werknemers in dienst. Dit blijkt uit de FNLI Monitor Levensmiddelenindustrie...

Lees bericht


FNLI zoekt de ‘frontrunners’ van de foodsector

Verkiezing - Werkt u aan een vernieuwend initiatief of project met een grote maatschappelijke en economische impact? Maakt u, samen met uw collega’s, het verschil bij deze bijzondere ontwikkelingen? Dan is het FNLI op zoek naar u! Op 10 oktober reikt de FNLI voor het eerst de FNLI Award uit. Het gaat om een prijs voor personen of teams die...

Lees bericht

Scherpere regels kinderreclame van kracht

Regelgeving – Vanaf vandaag, 1 februari, is de aangescherpte Reclamecode voor Voedingsmiddelen van kracht gegaan. De aanscherping houdt in dat producenten geen kinderidolen meer gebruiken op hun voedselverpakkingen en Point of sale materiaal als hun producten niet voldoen aan bepaalde voedingskundige criteria. De zogenaamde ‘Licensed media characters’, zeg maar de populaire stripfiguren, gericht op kinderen tot 7 jaar mogen überhaupt niet meer worden...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid