FNLI signaleert ‘stevige pijn’ bij horeca- en cateringproducenten


Onderzoek -  Voedselproducenten  die aan de horeca of andere out of home-kanalen leveren, zoals de cateringsector, hebben hun omzet tot wel 70% zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit een enquête onder leden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) en aangesloten brancheorganisaties.

Uit de enquête blijkt dat de COVID-19-pandemie de voedingsmiddelenindustrie in ons land stevig heeft geraakt. Producenten van voedingsmiddelen die lijden hebben gehad van de coronamaatregelen zagen in het eerste halfjaar van 2020 een sterke daling van de omzet, productie, export en winst. Maar het FNLI signaleert dat het beeld bij de bedrijven wisselend is.  Want tegen de omzetverliezen bij bedrijven die voornamelijk leveren aan horeca of catering,  staan ook producenten voor hoofdzakelijk de retail, die hun omzetten zagen stijgen. Van de deelnemende bedrijven aan de enquête kende 60% een lichte tot sterke omzetdaling ten opzichte van het eerste halfjaar van 2019. Voor iets meer dan een kwart (26%) van de bedrijven is het omzetverlies 20% of meer geweest. Tegelijkertijd zijn er ook bedrijven die hebben geprofiteerd: een kwart noteerde een omzetstijging tot 20%.

Meer verliezers dan winnaars

Omzetverliezen zijn het grootst voor de bedrijven die leveren aan het out of home-kanaal. Het gaat daarbij niet alleen om producenten die leveren aan restaurants, maar bijvoorbeeld ook aan cateraars bij kantoren, onderwijs- en zorginstellingen, pompshops, kiosken of foodservice voor bijvoorbeeld de luchtvaart. 78% van deze bedrijven kende een omzetdaling, waarbij 17% de omzet zelfs met meer dan de helft zag teruglopen. De voorlopige verwachting voor het gehele kalenderjaar 2020 ten opzichte van 2019, is dat de omzet voor deze bedrijven met 20 tot 25% daalt. De effecten van de tweede ‘lockdown’ zijn daarin nog niet meegenomen. De verwachting is dat deze - naast verdere omzetverliezen - ook leidt tot een afname van de werkgelegenheid in bepaalde sectoren binnen de voedingsmiddelenindustrie.

Het beeld voor bedrijven die (hoofdzakelijk) leveren aan supermarkten en speciaalzaken is positiever. Van die ondervraagde bedrijven heeft 48% de omzet in de eerste helft van 2020 licht zien toenemen. Niettemin heeft 37% van de bedrijven die (hoofdzakelijk) leveren aan retail een omzetverlies geleden. Voor een belangrijk deel hiervan lag deze omzetdaling tussen 20 en 50%. Dit effect spitst zich daarbij niet toe op specifieke productcategorieën binnen retail.

Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Ondanks corona meer aandacht voor verduurzaming

Rapport - In de voedingsmiddelensector laten 105 bedrijven hun vorderingen zien op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige periode, blijkt uit de jaarrapportage 2019 - 2020 van het Convenant Voedingsmiddelen. Ondanks de coronacrisis hebben meer bedrijven er werk van gemaakt om risico’s in hun ketens te identificeren en aan te...

Lees bericht

Forse omzetgroei slagerijen De Groene Weg

Speciaalzaak – De ambachtelijke verkooppunten en speciaalzaken doen het goed in coronatijd. Dat is ook te merken bij de slagerijen van De Groene Weg, marktleider in Nederland in biologisch vlees. De keten heeft een uitzonderlijk goed jaar achter de rug met een groei van 24%. Bovendien zag de slagerij de klantenkring met 15% toenemen.

Lees bericht

FNLI-monitor: ‘COVID-19 forse klap voor out of home-leveranciers’

Analyse – De jaarlijkse ‘Monitor Levensmiddelenindustrie’ van de Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) laat een onverminderd groot belang zien van de sector voor de economie van Nederland. Maar dat is 2019. Het jaar 2020 geeft een heel ander beeld. Vooral leveranciers in de out-of-homemarkt krijgen forse klappen.

Lees bericht



Horeca verliest met kerst 400 miljoen aan retail bij sluiting

Analyse – Als de restaurants dicht moeten blijven met de kerstdagen verliest deze horecatak rond de 400 miljoen aan omzet aan de supermarkten. 30% tot 40% daarvan (gemiddeld 35%, red.) is de inkoop eten en drinken. En bij sluiting van de horeca wordt dit gekocht in de retail. Dat is becijferd door data-analist Rien de Koning van Datlinq.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid