FNLI wil duidelijkheid kabinet over invoering Nutri-Score


Actie – De belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, de FNLI, wil dat haar leden zo snel mogelijk over kunnen gaan tot het gebruik van het logo en roept de overheid daarom op om snel met een concrete en definitieve introductiedatum te komen.

In 2019 werd Nutri-Score door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uitgekozen als het best beschikbare voedselkeuzelogo. De betrokken partijen hebben toentertijd afgesproken dat Nutri-Score medio 2021 zou worden ingevoerd in Nederland. Dat is nog niet gebeurd omdat de evaluatie van het algoritme dat aan het logo ten grondslag ligt vertraging heeft opgelopen.

Het uitgangspunt van de FNLI en de betrokken gezondheidsorganisaties bij de keuze voor Nutri-Score als voedselkeuzelogo is geweest dat het algoritme erachter in lijn moet worden gebracht met de voedingsrichtlijnen. Onder die uitdrukkelijke voorwaarde heeft de FNLI dit besluit omarmd. Het voedselkeuzelogo moet verwarring bij de consument te voorkomen.

Evaluatie vertraagd

De FNLI heeft altijd toegezegd de evaluatie door een internationale wetenschappelijke commissie en het besluit van de staatssecretaris af te wachten, voordat producenten Nutri-score kunnen gaan gebruiken. Supermarkten, catering en horeca hebben dat eveneens gedaan. Die evaluatie heeft, onder andere door de coronacrisis, vertraging opgelopen. Er is begrip voor die situatie, maar niet voor het feit dat er nog altijd geen zicht is op een datum voor een officiële introductie.

Ook de activiteiten van sommige partijen in de markt om, vooruitlopend op de beslissing, alvast te starten met de introductie, zijn tegen het zere been van de partijen die zich houden aan de gemaakte afspraken.

Duidelijkheid

Veel voedingsmiddelenproducenten staan in de startblokken om Nutri-Score te introduceren. Er is dus behoefte aan duidelijkheid op korte termijn. De FNLI roept daarom het ministerie van VWS op om zo snel mogelijk met een concrete en definitieve datum voor de officiële introductie te komen.

Bron: FNLI/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Supermarkten zien omzet ook in 2021 toenemen

Supermarkt – In 2021 hebben de Nederlandse supermarkten €44.6 miljard omzet gedraaid. Dit is weliswaar een lichte daling van -0.2%, echter door de extra 53e week in 2020, had 2021 één week minder. Gecorrigeerd voor deze extra week zou de groei +1.7% zijn geweest.

Lees bericht


Wederom meer groente- en fruit gegeten in 2021

Analyse - Gezond eten met groenten en fruit blijft onverminderd in de belangstelling staan. In het tweede coronajaar werd in Nederland 3 procent meer verse groenten en fruit gegeten, zo blijkt uit de analyse van GroentenFruit Huis over 2021.

Lees bericht

Domino’s eerste Nederlandse quick serviceketen met Nutri-Score

Formulenieuws - Domino’s start als eerste quick service restaurant met Nutri-Score in Nederland. De keten zet zich volledig in op het transparant maken van de voedingswaarden om consumenten een bewuste keuze te kunnen laten maken. Dat heeft de formule dinsdag bekendgemaakt bij het uitbrengen van het nieuwste eigen trendreport met daarin de meest actuele ontwikkelingen en trends van 2022.

Lees bericht

Nederlander Dirk Jacobs benoemd tot DG FoodDrinkEurope

Benoeming - De Nederlander Dirk  Jacobs is vanaf 1 januari  2022 de nieuwe Directeur-Generaal van FoodDrinkEurope, de koepelorganisatie van de Europese voedingsindustrie. De sector is de grootste maaksector van de Europese Unie  (EU) en is gevestigd in Brussel.

Lees bericht






© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid