FNLI wil duidelijkheid kabinet over invoering Nutri-Score
Actie – De belangenorganisatie voor de levensmiddelenindustrie, de FNLI, wil dat haar leden zo snel mogelijk over kunnen gaan tot het gebruik van het logo en roept de overheid daarom op om snel met een concrete en definitieve introductiedatum te komen.
In 2019 werd Nutri-Score door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) uitgekozen als het best beschikbare voedselkeuzelogo. De betrokken partijen hebben toentertijd afgesproken dat Nutri-Score medio 2021 zou worden ingevoerd in Nederland. Dat is nog niet gebeurd omdat de evaluatie van het algoritme dat aan het logo ten grondslag ligt vertraging heeft opgelopen.
Het uitgangspunt van de FNLI en de betrokken gezondheidsorganisaties bij de keuze voor Nutri-Score als voedselkeuzelogo is geweest dat het algoritme erachter in lijn moet worden gebracht met de voedingsrichtlijnen. Onder die uitdrukkelijke voorwaarde heeft de FNLI dit besluit omarmd. Het voedselkeuzelogo moet verwarring bij de consument te voorkomen.
Evaluatie vertraagd
De FNLI heeft altijd toegezegd de evaluatie door een internationale wetenschappelijke commissie en het besluit van de staatssecretaris af te wachten, voordat producenten Nutri-score kunnen gaan gebruiken. Supermarkten, catering en horeca hebben dat eveneens gedaan. Die evaluatie heeft, onder andere door de coronacrisis, vertraging opgelopen. Er is begrip voor die situatie, maar niet voor het feit dat er nog altijd geen zicht is op een datum voor een officiële introductie.
Ook de activiteiten van sommige partijen in de markt om, vooruitlopend op de beslissing, alvast te starten met de introductie, zijn tegen het zere been van de partijen die zich houden aan de gemaakte afspraken.
Duidelijkheid
Veel voedingsmiddelenproducenten staan in de startblokken om Nutri-Score te introduceren. Er is dus behoefte aan duidelijkheid op korte termijn. De FNLI roept daarom het ministerie van VWS op om zo snel mogelijk met een concrete en definitieve datum voor de officiële introductie te komen.
Bron: FNLI/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Beurs van Berlage kiest Vineyard als nieuwe cateringpartner
Catering - De Beurs van Berlage heeft een nieuwe preferred cateringpartner: Vineyard Premium Catering. Met deze keuze opent de Beurs een nieuw hoofdstuk waarin duurzaamheid, innovatie en persoonlijke aandacht centraal staan.
Lees berichtGrote bedrijfscateraars gaan voor 60% over op plant-based
Catering - ISS, Leo Catering en Sodexo committeren zich aan de doelstelling van Wakker Dier om dierlijke producten voor een groot deel te vervangen door plant-based. Daarmee hebben alle grotere bedrijfscateraars gehoor gegeven aan de wens van Wakker Dier.
Lees bericht‘Mooie resultaten nieuwe bestelzuilen en snackmuren Arena’
Voetbalstadion - De Johan Cruijf Arena test sinds dit jaar een snackmuur en bestelzuilen voor biertjes. Doel is de doorloop snelheid van eten en drinken rondom de wedstrijd versnellen. Onlangs deelde het Amsterdamse voetbalstation zelf de verkoopcijfers.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtOvername Albron en Hutten succesvol afgerond
Overname - Albron laat weten succesvol de overname van Hutten, branchegenoot in de catering- en hospitalitysector, te hebben afgerond. Volgens de foodservice-organisatie Albron kan het met deze strategische overname haar positie als marktleider uitbreiden, haar dienstenaanbod verder verbreden en meer maatschappelijke impact maken.
Lees berichtKLM gaat eigen cateringbedrijf onder de loep nemen
Catering - KLM gaat de eigen cateringactiviteiten onder de loep nemen en mogelijk afslanken. De beslissing maakt onderdeel uit van een stevig pakket aan maatregelen om de financiële en operationele prestaties van het luchtvaartbedrijf structureel te verbeteren. KLM behaalde in het derde kwartaal van dit jaar met 396 miljoen euro een lagere winst dan een jaar eerder.
Lees bericht