FNLI wil om tafel met Veneca, KHN en CBL

Overleg – De koepelorganisatie van levensmiddelenbedrijven, het FNLI, wil met de ketenpartners in het out-of-homekanaal, de horeca en supermarkten om tafel over maatregelen en aanpak voor opstart De ketenpartners zijn: Veneca (cateraars), KHN (horeca) en CBL (supermarkten).
Toeleveranciers die geheel of grotendeels afhankelijk zijn van leveringen aan horeca en out-of-home worden geconfronteerd met dramatisch teruggelopen omzetten. Volgens berekeningen van het FoodService Instituut Nederland kan het verlies voor de foodservicesector zo maar oplopen naar de €7,1 miljard euro in 2020. De berekeningen zijn gedaan op basis van het op een na somberste scenario van het CPB en de effecten zoals die in de eerste vier weken van de lockdown zichtbaar zijn geworden.
Belang
Reden voor het FNLI om met de ketenpartners Koninklijke Horeca Nederland, Veneca en het CBL te bespreken welke gevolgen dit gaat hebben. Het FNLI vreest dat het voortbestaan van veel, vooral kleinere leveranciers op het spel staat. Het is in het belang van de gehele keten dat deze tak van de voedselketen zo snel mogelijk weer op gang komt. Uiteraard kan dit pas zodra de overheid daartoe het signaal geeft en onder de voorwaarden die gesteld worden aan veilig werken, aldus het FNLI. Deze voorwaarden zijn onderdeel van onder andere de uitrol van de anderhalvemetereconomie waar het kabinet vaart mee wil maken.
Sluiting dreigt
De koepelorganisatie vreest dat zonder gezamenlijke aanpak van ketenpartijen sluiting van veel (mkb-)bedrijven en verlies van werkgelegenheid een realistisch scenario is. Daarom moeten ketenpartners juist nu een maximale inspanning leveren om de schade voor alle gedupeerde bedrijven in deze keten te beperken. Een belangrijk onderdeel daarvan is dat er adequate afspraken moeten worden gemaakt over een gecoördineerde en verantwoorde opstart van de out-of-home activiteiten. Gezamenlijk overleg maakt het ook eenvoudiger in de gesprekken met banken, kredietverzekeraars en vastgoedorganisaties. Want ook die partijen moeten willen meewerken in de plannen.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Samenwerking KHN en Horeca Vakbeurs Hardenberg
Vakbeurzen - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) regio Overijssel en Horeca Vakbeurs gaan de komende editie samenwerken. De samenwerking richt zich niet alleen op het hebben van een eigen beursstand op de horecabeurs, maar KHN is ook medeorganisator van de Regionale Biertapwedstrijd Overijssel 2025.
Lees berichtKoen Slippens gekozen tot FoodManager van het Jaar
Verkiezing - Op het Nationaal Food Congres is Koen Slippen, ceo van Sligro Food Group, uitgeroepen tot FoodManager van het Jaar. Het is voor het eerst dat de titel toevalt aan een manager uit het foodservicekanaal.
Lees berichtKHN bereikt akkoord over nieuwe Horeca-cao
Personeel - KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Er lag al een overeenkomst tussen beide partijen, maar maandag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca ook akkoord is.
Lees bericht‘Meer mensen dan ooit werkzaam in de horeca’
Analyse - Nieuwe cijfers uit de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector laten zien dat het aantal mensen dat werkzaam is in de horeca een recordhoogte heeft bereikt. Het totaal aantal dienstverbanden komt in 2023 uit op 517.000.
Lees berichtOnderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
Horeca -Vakbonden FNV Horecabond en CNV en werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hebben een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe Horeca-cao vanaf 1 januari 2025. Partijen hebben dat vrijdag bekendgemaakt.
Lees berichtMeterslange ‘kassabon’ als stunt tegen de btw-verhoging
Actie – Een breed bondgenootschap van organisaties uit de cultuur, sport, evenementen, media, boeken en logies heeft tijdens Prinsjesdag actie gevoerd tegen de btw-verhoging op aantal diensten en producten. Op een tweetal locaties werd als stunt een meterslange ‘kassabon’ uitgerold, zodat mensen zich bewust worden wat de financiële gevolgen van de btw-verhoging zijn.
Lees bericht