Fooddelivery blijft onveranderd hard doorgroeien
Marktcijfers – De Nederlandse bezorgmarkt in de foodsector blijft groeien. Fooddelivery stijgt in 2021 met 27,9 procent ten opzichte van 2020. Dit blijkt uit het nieuwe Dossier Delivery van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Bezorging door supermarkten en andere retailers is verantwoordelijk voor de grootste groei: 36 procent. Restaurants en andere foodserviceformules zijn goed voor 19 procent groei in 2021.
Belangrijkste reden voor de doorgroei in 2021 in bezorging zijn de aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en door blijvend veranderd consumentengedrag, zo analyseert het FSIN. Bezorging van maaltijden- en boodschappen is, volgens het kennisinstituut, niet meer weg te denken uit het consumentengedrag. Het gemak van laten bezorgen van maaltijden en boodschappen zorgde er in 2020 al voor dat fooddelivery met 53,1 procent steeg naar een omzet van 5,9 miljard euro. In dat jaar was de boodschappenbezorging met een omzet van 3,1 miljard euro ook voor het eerst groter dan maaltijdbezorging (2,8 miljard euro). Het marktaandeel van bezorging groeide in 2020 naar 10,5 procent van de totale foodmarkt.
Groei blijvend
Volgens het FSIN heeft Nederland door de coronamaatregelen massaal kunnen kennismaken met het gemak van het thuis laten bezorgen van boodschappen. Op basis daarvan verwcht het instituut dat de bezorgmarkt na corona blijft groeien. Richting 2025 zal de bezorgmarkt weliswaar met kleinere groeipercentages toenemen, maar de groei is wel blijvend. In 2025 verwacht het FSIN dat de totale fooddeliveryomzet uitkomt op een omzet van 10 miljard euro. Delivery is dan goed voor ongeveer 15 procent van de totale foodmarkt.
Bron: FSIN/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Flink opent nieuwe locaties in Amsterdam
Bezorgdienst - Boodschappenbezorger Flink heeft een nieuwe locatie geopend aan de Weesperstraat 61 in Amsterdam. Het is de eerste locatie van Flink in de Amsterdamse binnenstad. De komende maanden zal Flink meerdere nieuwe locaties in Amsterdam openen.
Lees berichtCoveniencestore Beej Benders in Venlo sluit de deuren
Conveniencestore - Beej Benders, het spraakmakende ‘blurringconcept’ van Jumbo-ondernemer Geert Benders stopt ermee. De vestiging aan het Nolensplein in Venlo sluit eind deze maand de deuren na acht jaar pionieren. Als merk blijft Beej Benders vooralsnog wel bestaan. Dat meldt vakmedium FoodPersonality voor de retail.
Lees berichtBritse restaurantformule Itsu opent op Schiphol
Formulenieuws –De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend gemaakt tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.
Lees berichtFSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’
Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...
Lees berichtFSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Lees berichtFSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’
Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.
Lees bericht