Fooddelivery blijft onveranderd hard doorgroeien


Binnenkort wordt overleg gevoerd met de sociale partners over de aansluiting van e-commercebedrijven bij VGL

Marktcijfers – De Nederlandse bezorgmarkt in de foodsector blijft groeien. Fooddelivery stijgt in 2021 met 27,9 procent ten opzichte van 2020. Dit blijkt uit het nieuwe Dossier Delivery van het FoodService Instituut Nederland (FSIN). Bezorging door supermarkten en andere retailers is verantwoordelijk voor de grootste groei: 36 procent. Restaurants en andere foodserviceformules zijn goed voor 19 procent groei in 2021.

Belangrijkste reden voor de doorgroei in 2021 in bezorging zijn de aanhoudende coronamaatregelen in de eerste helft van dit jaar en door blijvend veranderd consumentengedrag, zo analyseert het FSIN. Bezorging van maaltijden- en boodschappen is, volgens het kennisinstituut,  niet meer weg te denken uit het consumentengedrag. Het gemak van laten bezorgen van maaltijden en boodschappen zorgde  er in 2020 al voor dat fooddelivery met 53,1 procent steeg naar een omzet van 5,9 miljard euro. In dat jaar was de boodschappenbezorging met een omzet van 3,1 miljard euro ook voor het eerst groter dan maaltijdbezorging (2,8 miljard euro). Het marktaandeel van bezorging groeide in 2020 naar 10,5 procent van de totale foodmarkt.

Groei blijvend

Volgens het FSIN heeft Nederland door de coronamaatregelen massaal kunnen kennismaken met het gemak van het thuis laten bezorgen van boodschappen. Op basis daarvan verwcht het instituut dat de bezorgmarkt na corona blijft groeien. Richting 2025 zal de bezorgmarkt weliswaar met kleinere groeipercentages toenemen, maar de groei is wel blijvend. In 2025 verwacht het FSIN dat de totale fooddeliveryomzet uitkomt op een omzet van 10 miljard euro. Delivery is dan goed voor ongeveer 15 procent van de totale foodmarkt.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht


‘Picnic-klant bestelt steeds gezondere producten’

Analyse  – Nederlanders kiezen steeds vaker voor gezonde boodschappen als fruit en zuivel. Conference peren, Griekse yoghurt en tropisch fruit behoorden het afgelopen jaar tot de snelste stijgers op het boodschappenlijstje bij Picnic. Dat blijkt uit een analyse van de online supermarkt op basis van bestelgegevens van ruim één miljoen Nederlandse huishoudens.

Lees bericht

Rotterdam krijgt met SMASH een nieuwe hamburgerervaring

Horecaconcept – Rotterdam moet binnenkort een nieuw horecaconcept krijgen waar alles draait om de hamburger. Initiatiefnemer Diego Buik belooft een bescheiden menukaart maar ‘met de vertrouwde kwaliteit van Chef Diego en Diego’s Burgers, vertaald naar een 'diner-concept' met burgers, friet en dranken’.

Lees bericht

FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht






© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid