Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei in 2022
Analyse – De omzet van de Nederlandse foodsector is dit jaar vrijwel geheel teruggeveerd tot het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het kennisinstituut voor de foodservicesector. Het FSIN ziet het herstel véél sneller gaan dan eerder verwacht, maar ziet wel verschillen per segmenten. Dat blijkt uit cijfers van de bedrijfstak, die vandaag worden gepubliceerd.
Maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de grote ‘winnaars’. In de horeca worden sinds de heropening in deze activiteiten recordomzetten gedraaid. Die hausse wordt momenteel echter bedreigd door personeelstekorten en prijsstijgingen. De stagnatie in de cateringsector is door de coronacrisis verder bespoedigd, aldus het FSIN.
In zijn Cijferupdate 2021/2022 voorspelt het FSIN in 2021 in bijna alle kanalen van de branche een volledig herstel. De gezamenlijke omzet van foodservice (buitenshuisconsumptie) en foodretail (boodschappen) komt dit jaar uit op 59,9 miljard euro, slechts 100 miljoen euro minder dan in het recordjaar 2019. In 2022 volgt naar verwachting een forse groei van 7 procent ten opzichte van 2019. Enerzijds door het sterke herstel van de foodservice, anderzijds doordat de foodretail de in coronatijd gewonnen omzet deels weet vast te houden.
Sector blijvend veranderd
Wel heeft de coronacrisis de foodsector blijvend veranderd, concluderen de onderzoekers. De foodservicesector zag zijn marktaandeel als gevolg van de maatregelen in 2020 en 2021 zakken van 33 procent (2019) naar 24,6 procent (2021). Daarmee ging een omzetverlies van 12,5 miljard euro gepaard. In diezelfde periode zag de foodretail zijn marktaandeel juist stijgen van 67 procent naar 75,4 procent, met een extra omzet van 5 miljard euro. De foodretail slaagt er voorlopig in om een deel van die extra omzet vast te houden. Foodretail-bedrijven hebben daartoe vaak het luxeassortiment en het kant-en-klare aanbod uitgebreid.
De omzet van foodservice blijft dit jaar nog steken op 74,5 procent van 2019. Verwacht wordt dat dit volgend jaar stijgt naar 96,6 procent. Het marktaandeel veert dan terug naar 29,9 procent. Daarmee is niet alles als vanouds. Binnen foodservice zijn door corona extreme verschillen ontstaan. Op basis van omzetdata en gesprekken met vertegenwoordigers uit de sector, stelt het FSIN dat in het komend jaar de klassieke horeca en gemaksformules (bijvoorbeeld cafetaria´s) weer op niveau komen. De gemiddelde bestedingen in restaurants zijn hoger dan voor de coronapandemie. Veel horecaformules draaien sinds de heropening na de 'harde lockdown' recordomzetten. Die hadden nog hoger kunnen uitvallen als er geen personeelstekorten waren geweest. Het tekort aan handen, gecombineerd met stijgende grondstof-, energie-, en transportprijzen, kan nog grote invloed hebben op de cijfers voor 2022.
Explosieve groei bezorging
Maaltijdbezorging is na groot succes in 2020 ook in 2021 booming gebleven met een omzetstijging van 19,2 procent. Tegelijkertijd keert het kanaal catering (omzet nog 70,9 procent ten opzichte van 2019) voorlopig niet terug op niveau. De structurele krimp waarin de catering voor corona al zat, is verergerd door de sluitingen van onder meer kantoren en onderwijsinstellingen en het uitblijven van veel evenementen, congressen en beurzen.
Foodretail mag zich in het algemeen de winnaar van de coronacrisis noemen. De omzet van die sector steeg in 2020 met 10,7 procent en in 2021 met 1,4 procent. De foodretail draait dit jaar 112 procent van de omzet die in 2019 werd genoteerd.
Boodschappenbezorging is in 2021 explosief gegroeid, met maar liefst 36 procent (4,2 miljard euro). De supermarkten leveren dit jaar 2,4 procent van hun omzet in. Vanwege het terugveren van de foodservice-sector (met name de horeca) wordt voor 2022 een minieme omzetdaling in de foodretail verwacht. Die maakt volgend jaar vooralsnog 111,9 procent omzet ten opzichte van 2019. Boodschappenbezorging blijft een explosieve groei doormaken, naar een omzet van 237,4 procent ten opzichte van 2019.
Bron: FSIN
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Het Land van Vitam geeft de eerste oogst
Catering - In het voorjaar ging het Land van Vitam van start en inmiddels is de eerste oogst een feit. Het idee voor het Land van Vitam kwam in stand door Vitam en Schevichoven Groeit! en omvat een samenwerking tussen vier partijen. Het initiatief omvat regeneratieve landbouw, waarbij een bijdrage wordt aan bodemherstel en biodiversiteit, aan de CO2-reductie, koolstofvastlegging...
Lees berichtThe Mayo Sisters introduceren caloriearme chilisaus
Introductie - Na de lancering in maart dit jaar van de Sweet Mustard Culidressing bij schoolcateraar Catermaat, lanceert The Mayo Sisters nu haar tweede smaak. Het gaat om de Sweet Chili Culisauce met weinig suiker, zout en zonder vet.
Lees berichtHealth Food Wall haalt groeikapitaal op om uit te breiden
Foodwall - Het merk Health Food Wall haalt 600.000 euro aan nieuw kapitaal op om de locaties van de Foodwalls verder te laten groeien. Health Food Wall is actief sinds 2018 en maakt vooral de laatste jaren en sterke groei door binnen catering.
Lees berichtSligro en De Buik gaan in de Randstad samenwerken
Samenwerking – Platform De Buik en Sligro slaan de handen ineen. Vanaf september gaan de groothandel uit Veghel en het culinaire platform samenwerken. Doel is om gezamenlijk de lokale foodcultuur verder vooruit te helpen middels verkiezingen en content.
Lees berichtGoodLife start programma ‘Meer Smaak, Minder Vlees’
Actie – GoodLife Foods wil samen met haar foodservicepartners stappen zetten in duurzamere maaltijden en duurzamer uit eten gaan. Het bedrijf heeft daarvoor het programma 'Meer Smaak, Minder Vlees' ontwikkeld, een nieuw initiatief om de impact van maaltijden en uit eten gaan te verkleinen.
Lees berichtPannenkoekenrestaurants doen het goed
Analyse - Pannenkoekenrestaurants in Nederland doen het goed . Door een efficiënte bedrijfsvoering, aantrekkelijke prijsstelling en gunstige locaties, weten zij blijvend mensen te trekken. Bovendien lijken personeelstekorten in deze branche niet aan de orde te zijn. Dat meldt ABN Amro in een analyse van de leisuremarkt.
Lees bericht