Foodsector in 2021 terug op niveau, forse groei in 2022


Horecabedrijven realiseren goede omzetten, bedreiging is personeelstekort

Analyse – De omzet van de Nederlandse foodsector is dit jaar vrijwel geheel teruggeveerd tot het niveau van voor de coronapandemie. Dat concludeert het FoodService Instituut Nederland (FSIN), het kennisinstituut voor de foodservicesector. Het FSIN ziet het herstel véél sneller gaan dan eerder verwacht, maar ziet wel verschillen per segmenten. Dat blijkt uit cijfers van de bedrijfstak, die vandaag worden gepubliceerd.

Maaltijd- en boodschappenbezorging zijn  de grote ‘winnaars’. In de horeca worden sinds de heropening in deze activiteiten recordomzetten gedraaid. Die hausse wordt momenteel echter bedreigd door personeelstekorten en prijsstijgingen. De stagnatie in de cateringsector is door de coronacrisis verder bespoedigd, aldus het FSIN.

In zijn Cijferupdate 2021/2022 voorspelt het FSIN in 2021 in bijna alle kanalen van de branche een volledig herstel. De gezamenlijke omzet van foodservice (buitenshuisconsumptie) en foodretail (boodschappen) komt dit jaar uit op 59,9 miljard euro, slechts 100 miljoen euro minder dan in het recordjaar 2019. In 2022 volgt naar verwachting een forse groei van 7 procent ten opzichte van 2019. Enerzijds door het sterke herstel van de foodservice, anderzijds doordat de foodretail de in coronatijd gewonnen omzet deels weet vast te houden.

Sector blijvend veranderd

Wel heeft de coronacrisis de foodsector blijvend veranderd, concluderen de onderzoekers. De foodservicesector zag zijn marktaandeel als gevolg van de maatregelen in 2020 en 2021 zakken van 33 procent (2019) naar 24,6 procent (2021). Daarmee ging een omzetverlies van 12,5 miljard euro gepaard. In diezelfde periode zag de foodretail zijn marktaandeel juist stijgen van 67 procent naar 75,4 procent, met een extra omzet van 5 miljard euro. De foodretail slaagt er voorlopig in om een deel van die extra omzet vast te houden. Foodretail-bedrijven hebben daartoe vaak het luxeassortiment en het kant-en-klare aanbod uitgebreid.

De omzet van foodservice blijft dit jaar nog steken op 74,5 procent van 2019. Verwacht wordt dat dit volgend jaar stijgt naar 96,6 procent. Het marktaandeel veert dan terug naar 29,9 procent. Daarmee is niet alles als vanouds. Binnen foodservice zijn door corona extreme verschillen ontstaan. Op basis van omzetdata en gesprekken met vertegenwoordigers uit de sector, stelt het FSIN dat in het komend jaar de klassieke horeca en gemaksformules (bijvoorbeeld cafetaria´s) weer op niveau komen. De gemiddelde bestedingen in restaurants zijn hoger dan voor de coronapandemie. Veel horecaformules draaien sinds de heropening na de 'harde lockdown' recordomzetten. Die hadden nog hoger kunnen uitvallen als er geen personeelstekorten waren geweest. Het tekort aan handen, gecombineerd met stijgende grondstof-, energie-, en transportprijzen, kan nog grote invloed hebben op de cijfers voor 2022.

Explosieve groei bezorging

Maaltijdbezorging is na groot succes in 2020 ook in 2021 booming gebleven met een omzetstijging van 19,2 procent. Tegelijkertijd keert het kanaal catering (omzet nog 70,9 procent ten opzichte van 2019) voorlopig niet terug op niveau. De structurele krimp waarin de catering voor corona al zat, is verergerd door de sluitingen van onder meer kantoren en onderwijsinstellingen en het uitblijven van veel evenementen, congressen en beurzen.

Foodretail mag zich in het algemeen de winnaar van de coronacrisis noemen. De omzet van die sector steeg in 2020 met 10,7 procent en in 2021 met 1,4 procent. De foodretail draait dit jaar 112 procent van de omzet die in 2019 werd genoteerd.

Boodschappenbezorging is in 2021 explosief gegroeid, met maar liefst 36 procent (4,2 miljard euro). De supermarkten leveren dit jaar 2,4 procent van hun omzet in. Vanwege het terugveren van de foodservice-sector (met name de horeca) wordt voor 2022 een minieme omzetdaling in de foodretail verwacht. Die maakt volgend jaar vooralsnog 111,9 procent omzet ten opzichte van 2019. Boodschappenbezorging blijft een explosieve groei doormaken, naar een omzet van 237,4 procent ten opzichte van 2019.

Bron: FSIN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Nominaties Horecava Innovation Award 2022 bekend

Vakbeurzen – De Horecava als beurs mag dan op het geplande moment niet doorgaan, de Horecava Innovation Award wel. Een jury selecteerde voor de vier categorieën 16 nominaties uit ruim 120 inzendingen. De winnaars worden 10 januari 2022 bekendgemaakt.

Lees bericht


Geniet & Geef-actie levert ruim halve ton op voor KiKa

Actie - De jaarlijkse actie Geniet & Geef, de beste brouwers voor het goede doel, heeft meer dan een halve ton opgeleverd. De gerealiseerde €50.171 komt volledig ten goede komt aan Stichting KiKa (Kinderen Kankervrij) en is bestemd voor vernieuwend onderzoek en verschillende activiteiten op het gebied van kinderkanker.

Lees bericht

Compass Group gaat samenwerken met The Colour Kitchen

Catering  – Compass Group is een exclusieve samenwerking aan gegaan met The Colour Kitchen voor haar Catering- en Foodservice activiteiten. The Colour Kitchen biedt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans om een opleiding te volgen en zich als mens en medewerker te ontwikkelen.   

Lees bericht



‘Opnieuw dreun voor de horeca, ondernemers woedend’

Coronamaatregelen - De berichten die in de media verschijnen over de verplichte dagelijkse sluiting van de horeca om 19.00 uur leiden tot veel woede bij horecaondernemers. Dat laat althans de Horeca Alliantie weten. Ook Koninklijke Horeca Nederland KHN) riep vandaag in paginagrote krantenadvertenties het kabinet op de horeca niet het kind van de rekening te laten zijn bij het nemen van...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid