Foodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen


Slecht weer en hogere prijzen in de horeca hielden veel mensen thuis in 2024

Analyse  - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van prijsstijgingen.

Want het volume stond onder druk volgens de cijfers van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), die de cijfers voorafgaand aan de Horecava presenteerde. In 2024 aten consumenten minder vaak buiten de deur. De omzet van het kanaal Klassieke Horeca (hotels, cafés en restaurants) kwam vorig jaar uit op €11.967 miljoen; een groei van 4,3%. Ook deze getallen tonen volgens het instituut aan dat de consumenten in 2024 voorzichtig met hun geld omsprongen.

Veel ondernemers zagen het voorjaar van 2024 letterlijk in het water vallen door de extreme regenval in de maanden april en mei. Consumenten besteedden door het slechte weer veel minder geld aan buitenshuis eten dan normaal, met name vanwege het slechte terrasweer. Niet alleen restaurants, maar ook cafés (terrassen) en leisure (strandtenten, vakantieparken) hadden hier last van.

Hand op de knip

Maar niet alleen het slechte weer zorgde voor mindere omzetten. Ook hielden consumenten de hand meer op de knip, ondanks het feit dat de consumenten in koopkracht wel meer hadden te besteden. “Vooral Generatie Z en Millennials, de zogeheten Gemaksgeneraties die doorgaans juist het meest uitgeven in de horeca, zijn stevig aan het beknibbelen geslagen,” aldus het FSIN. Voor het tweede jaar op rij bleek dat de heavy users van Generatie Z minder uit eten waren gegaan. In 2022 gaf nog bijna de helft van Generatie Z aan minimaal een keer per week buitenshuis te gaan avondeten. Nu is dat nog maar een kwart. Ook onder Millennials nam het aantal heavy users af. FSIN-directeur Inga Blokker noemt het huidige downtraden een reactie van de consument op de sterk opgelopen prijzen in Foodservice. “De effecten van de prijsverhogingen van de afgelopen jaren zijn nu toch echt ingedaald bij de consument. Een meerderheid van de Nederlanders vindt buitenshuis eten te duur.”

Nieuw ondernemerschap

De huidige tijd vraagt volgens Blokker om een nieuw soort ondernemerschap. “Horeca, Foodservice heeft altijd gedraaid om beleving en verbinding en dat moet zeker niet verdwijnen. Maar het businesselement wordt steeds belangrijker. De concurrentie met retail wordt steviger. We gaan echt niet ontkomen aan meer rationalisatie aan de achterkant.”

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Colruyt gaat voortaan 200 horecaproducten aanbieden

Buitenland - Klanten in de Colruyt Laagste Prijzen-winkels in Brugge Sint-Pieters en Aalst gaan vanaf 1 februari een extra assortiment aantreffen van 200 producten die specifiek bedoeld zijn voor horecazaken. De producten komen uit het assortiment van Solucious. De Belgische discounter zegt dat het om een test gaat, maar laat ook weten dat zij verder willen groeien in de foodservicemarkt. De slagerijafdeling...

Lees bericht


Quality Lodgings breidt uit met 5 nieuwe leden

Hotels  – Quality Lodgings begint 2025 met een uitbreiding van de hotelcollectie. De groep verwelkomt vijf nieuwe leden, waarvan drie in Nederland en twee in Duitsland. De nieuwe hotels variëren van historische kastelen tot moderne boutique hotels.

Lees bericht

Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht



ING iets positiever over horeca 2025 dan ABN AMRO

Analyse – ING Research en ABN AMRO presenteerden vandaag hun toekomstverwachtingen voor de horeca in 2025. Opvallend is dat ING iets positiever is dan ABN AMRO. Daar waar ING een lichte volumegroei ziet, voorziet ABN AMRO vooral een toenemende druk in de horeca door oplopende kosten en toenemende concurrentie. Beide banken verwachten wel een toename in het aantal faillissementen in 2025.

Lees bericht

Horesca Lieferink neemt Horesca Meppel over

Overname – Horesca Lieferink neemt alle aandelen over van Horesca Meppel B.V. Horesca Lieferink zal gevestigd blijven in Meppel en van daaruit de werkzaamheden continueren, zo laat Ronald Lieferink, eigenaar van Horesca Lieferink Groep, weten.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid