Foodservice groeit met 44,4% in periode 5


Stijgende kosten maken het herstel van de horeca dit najaar mogelijk lastiger

Cijfers – De periodemonitor van Foodservice XS laat over periode 5, week 17 t/m 20, (25 april t/m 22 mei 2022) met een groei van 44,4% een zeer goede ontwikkeling zien van de foodservicemarkt. Tegelijkertijd wordt gewaarschuwd voor een al te positief beeld van de omzetgroei op termijn, want oplopende inflatie en toenemende kosten bij de consument kunnen gaan zorgen voor krimp.

Vooralsnog is de consument gunstig gestemd en wordt er volop gebruik gemaakt van de faciliteiten in de foodservicesector. Horeca en leisure laten in periode 5 een stijging zien van 47,9%. Zelfs catering deed het met een stijging 43,9% goed in diezelfde periode. On-the-go groeide met 14,1% weliswaar iets minder dan de rest, maar deed het al redelijk goed. In dezelfde periode vorig jaar liet on-the-go een stijging zien van 64,7%. Meer specifiek liet de restaurantsector in periode 5 een stijging zien van 37,5 en de fastservicesector een stijging van 30%.

Inflatie

Over periode 5 van dit jaar schrijft Foodservice XS dat Nederland vooral bezig was met alle ontwikkelingen met betrekking tot prijsverhogingen en tekorten aan producten en personeel. Volgens foodservice XS zit de inflatie op de inkoopwaarde al op bijna 10% waardoor de handelsprijzen nu aanzienlijk hoger liggen dan voorgaande jaren. Gelukkig besteedt de consument nog goed in foodservice ondanks het extreem lage consumentenvertrouwen. Wellicht komt dit omdat de consument financiële reserves heeft opgebouwd tijdens de coronaperiode, zo schrijft Fooddservice XS in een toelichting. Maar alle prijsverhogingen bij elkaar raken de consument wel uiteindelijk in de portemonnee. Normaliter wordt er dan bezuinigd door de consument en daar heeft foodservice last van. ‘Gelukkig was dat in deze periode nog niet zichtbaar, het mooie droge weer zorgde ervoor dat we weer gingen genieten op terrassen, op vakantie of dagjes eruit in de meivakantie met het gevoel dat corona ver achter ons lijkt te zijn,’ aldus de anlyse van Foodservice XS.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht


Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid