FSIN gematigd positief over 2012


Marktontwikkelingen - De buitenshuisconsumptie van food is in het jaar 2012 weliswaar opnieuw gekrompen (-1,1 procent), maar dat is minder dan gevreesd. Over alle kanalen samen is de daling ‘slechts’ 199 miljoen euro. Deze gematigd positieve opmerkingen over de marktontwikkelingen zijn afkomstig van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN). De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen stegen in 2012 met 43 miljoen euro, ofwel een stijging van 0,1%. De thuisconsumptie-omzet steeg met 242 miljoen, de out-of-homeconsumptie daalde met 199 miljoen euro. “Consumenten zijn aan het downtraden (bezuinigen, red.) en zoeken vooral goedkopere concepten en in totaal betekent dit minder vaak buiten de deur consumeren. Toch is het percentage dat ook in 2013 denkt te bezuinigen op buitenshuis consumeren gezakt van 63 procent naar 57 procent, terwijl op duurzame artikelen als meubels, tv en auto’s meer wordt bezuinigd”, aldus het FSIN. Boosdoener Het dalende consumentenvertrouwen is de grote boosdoener van de mindere consumptie buitenshuis. “De consument ziet buitenshuisconsumptie echter wel als iets dat bij de gewenste manier van leven hoort. Dat betekent dat alle seinen voor groei op groen komen te staan zodra het consumentenvertrouwen merkbaar gaat stijgen”, meldt het FSIN. Tot die tijd blijven volgens het kennisinstituut vooral concepten met een aantrekkelijke prijs-waarde verhouding het goed doen en lijden de klassieke horecaondernemers (met een relatief duur aanbod) het meest. “De Nederlandse horeca speelt goed in op de zoektocht naar ‘goedkoop’ van de consument. Een gemiddeld driegangenmenu is in Nederland aanmerkelijk aantrekkelijker geworden voor de consument. In 2012 was dat gemiddeld 27,45 euro, een daling van ruim 15 procent.” Bron: FoodClicks  

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid