FSIN: ‘Groei buitenhuis-consumptie dit jaar +4,9%’


Marktcijfers - De Nederlandse consument heeft vertrouwen in de economie. Hij heeft zijn hand duidelijk van de knip gehaald. Gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving eet hij vaker buiten de deur. Dat blijkt uit cijfers die het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) tijdens de Horecava bekend maakt. De omzet in de Out of Homemarkt steeg door het stijgende consumentenvertrouwen vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte van 2016. Dit jaar verwacht het FSIN zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna €50. Gaf de Nederlandse consument vorig jaar €1.115,31 uit aan eten en drinken buitenshuis, dit jaar zal dat bedrag naar verwachting oplopen tot €1.162,70 per persoon (+4,2%). De cijfers illustreren het vertrouwen van de consument in de economie én zijn veranderende levensstijl. Crisis voorbij De uitgaven aan de consumptie buitenshuis overtreffen daarmee die van vóór de crisis. Ter vergelijking: voor de recessie in 2007 gaf de consument zo’n €1.147,57 uit aan eten en drinken buiten de deur. Na de crisis liep dit bedrag met meer dan €100 terug met 2014 als dieptepunt: toen besteedde de consument op jaarbasis €1.035,27 aan met name zijn restaurantbezoek. Wordt de lijn doorgetrokken - uitgaande van gelijkblijvende economische omstandigheden – dan zal de consumptie buitenshuis de komende jaren blijven stijgen. Het FSIN gaat in zijn toekomstberekeningen uit van een besteding aan foodservice van €1.395,95 per persoon per jaar in 2025. Dat is ruim €280 (+25,1%) meer dan de Nederlander in 2017 aan eten en drinken buiten de deur uitgaf. Gemaksconcepten en delivery De dynamiek in de foodsector is groot. Beleving, gemak, vertaald in nieuwe gemaksconcepten, en de onstuitbare opmars van maaltijd- en boodschappenbezorging zijn de belangrijkste drijvers van de omzetgroei afgelopen jaar. Zolang het consumentenvertrouwen positief blijft, zullen convenienceconcepten en fooddelivery blijven groeien. Met name jongeren en tweeverdieners stuwen de omzetstijging in deze groeimarkten. Meer dan ooit hebben zij geld over voor ‘lekker eten’ en voor convenience. Tijdwinst is geld waard. Het FSIN signaleert al geruime tijd dat de tijdafstand tussen aankoop en foodconsumptie afneemt: naarmate een samenleving stabieler en welvarender is, stellen consumenten hun aankoopbeslissing vaker uit tot het laatste moment. Het FSIN verwacht dat de directe consumptie van foodproducten verder zal toenemen. Boodschappen voor de ‘voorraadkast’ zullen vaker online worden gedaan. Thuisbezorgd.nl en Domino’s Uit de recente marktupdate van het FSIN blijkt dat de markt voor fooddelivery afgelopen jaar met 28% is gestegen. Deze markt bereikte bijna de omzetgrens van €2,5 miljard. Iets meer dan de helft daarvan (€1,3 miljard) is afkomstig van foodserviceconcepten, zoals Thuisbezorgd.nl en Domino’s. Ongeveer €1,2 miljard is afkomstig van Cold Food & Beverage Delivery, zoals supermarkten, diepvriesbezorging en versboxen. Vooral deze laatste markt ontwikkelt zich groeit snel (+33%). Deze groei wordt met name gedreven door de bezorging van boodschappen (+51%). FSIN: ‘Nederlander besteedt in 2018 veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur’ 3 Bron: FSIN

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Fresh2Go Sushi is beste bezorgrestaurant van Nederland

Verkiezing - Fresh2Go Sushi  in Amsterdam is voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot beste bezorgrestaurant van Nederland en ontvangt daarmee de Thuisbezorg.nl Award. De winkel werd geselecteerd uit 8.000 restaurants in Nederland, die bezorgen via Thuisbezorgd.nl. Het was voor de zesde keer dat bezorgservice Thuisbezorgd.nl de Thuisbezorgd.nl Awards bekend maakte. Nu vormde de Horecava...

Lees bericht

Walter Seib (HMSHost) nieuwe voorzitter FSIN

Benoeming – Op 14 januari heeft bestuursvoorzitter Paul Bringmann van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) zijn taken overgedragen aan Walter Seib van HMSHost. Hij deed dat tijdens het traditionele brunchcongres in Amsterdam bij de Horecava. Paul Bringmann was de afgelopen zes jaar voorzitter van het FSIN. Onder zijn voorzitterschap is het FSIN fors gegroeid. Bringmann was de founder van restaurantketen, en foodservicebedrijf...

Lees bericht


Jumbo gaat ook maaltijden bezorgen in Utrecht en Amsterdam

Thuisbezorging - In navolging van de succesvolle pilot met het thuisbezorgen van versbereide maaltijden vanuit de Groningse Jumbo Foodmarkt gaat Jumbo vanaf februari 2020 ook aan huis en op het werk leveren in Utrecht en Amsterdam. De supermarktketen doet dat in samenwerking met Thuisbezorgd.nl. De maaltijden en andere verse producten, van sushi en (maaltijd)salades tot belegde focaccia’s en...

Lees bericht

‘Zolang er geen crisis komt blijft buitenshuis eten fors groeien’

Analyse – “We krijgen superants, horecawinkels, foodpaleizen en discount-dining. Want ‘Food is Hot’”, aldus Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut Nederland. En wat blijkt? Het zijn met name de jongeren die van de horeca gebruikmaken. Traditioneel voorafgaand aan de Horecava, de belangrijkste horecavakbeurs in de RAI te Amsterdam, geeft het FSIN een prognose over de ontwikkelingen binnen de foodservicemarkt.  Duidelijk...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid