FSIN: Groothandels sorteren voor op digitale toekomst


Het FSIN Dossier Grossiers is samengesteld op basis van veel gesprekken met grossiers over de omzetontwikkelingen

Groothandels – De coronacrisis heeft er in 2020 en 2021 flink ingehakt bij de groothandels. De omzetcijfers van groothandels staan als gevolg van de coronaperiode fors onder druk. Daarnaast heeft de grossiersmarkt te maken met meer vraag naar duurzaamheid en toenemende schaarste. Een datagedreven bedrijfsvoering moet uitkomst bieden.

Dat meldt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een analyse over de ontwikkelingen bij groothandels. In het recent gepubliceerde Dossier Grossiers wordt duidelijk dat de coronacrisis bij alle grossier er toe heeft geleid dat de omzetcijfers zwaar onder druk staan. Na een korte opleving in de zomer van 2021, volgde aan het eind van vorig jaar een derde lockdown. Definitief herstel van de grossiersmarkt bleef daardoor uit. Het FSIN analyseert dat willen de grossiers hun sterke positie als verbindende factor in de keten behouden, digitalisering de komende jaren een absolute noodzaak is. Het FSIN schrijft in het Dossier Grossiers: ‘De naweeën van de coronapandemie, schaarste in producten, energie, arbeid en transport en scherpere overheidseisen zorgen voor flinke koersveranderingen in de branche. De directie-agenda’s van grossiers krijgen snel nieuwe prioriteiten: digitalisering doorvoeren, duurzaamheid nastreven, logistieke uitdagingen oplossen en leren omgaan met schaarste’.

Datagedreven

Een datagedreven bedrijfsvoering bouwen wordt een van de belangrijkste taken voor groothandels om voor de toekomst een goede basis te leggen voor een blakend businessmodel, aldus het FSIN. Juist omdat de grossiers door de aanwezigheid van data en de analyse beschikken over een schat aan informatie. ‘Waar zij van oudsher focusten op kostenbeheersing en grip op de supply chain, verschuift de prioriteit in de toekomst naar een datagedreven bedrijfsvoering, ’aldus de analyse. Voor kleinere grossiers is dat investeren in digitalisering niet altijd haalbaar, en dus moeten deze bedrijven meer gaan samenwerken. Ook verdere consolidatie sluit het kennisinstituut niet uit.

Transitie

Tegenvallende cijfers in de afgelopen (corona)jaren liggen ten grondslag aan de transitie van de grossiersmarkt. Het indexcijfer van de grossiersmarkt steeg in 2021 (index = 74) weliswaar met 4 punten ten opzichte van 2020 (index = 70), maar bleef steken op een laag totaal (index 2019 =100). Een korte opleving van de markt in de zomer van vorig jaar kon daaraan ook niet veel meer veranderen.

Afzetmarkten

De mate waarin grossiers zijn geraakt door de coronacrisis wordt voor een groot deel bepaald door de impact van de crisis op hun belangrijkste afzetmarkten. De marktaandelen van de afgelopen twee jaar zijn hierdoor minder stabiel dan voorgaande jaren. Vooral de gevolgen van de horecasluiting op drankengrossiers - waarvan de omzet in 2020 halveerde - zorgde voor schommelingen. Groothandels die actief zijn in (zorg)instellingen, pompshops en fastservice werden het minst hard geraakt. Deze segmenten deden het in 2021 beter dan het gemiddelde.

Bron: FSIN /@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


FCSI-congres: ‘Verduurzaming is geen vraag, maar een eis’

Congres - De transitie naar duurzaamheid en minder voedselverspilling was het centrale thema tijdens het FCSI-congres Hospitality Hub 2022 in Hotel de Werelt in Lunteren. Het congres dat door corona twee jaar was uitgesteld, kende een goede line-up met sprekers als Paul van Oers van de Hotelschool Maastricht, Emma Kallen sustainability consultant bij Factor Delta, impact manager Kathelijn van Elk van...

Lees bericht

Platform voor horeca lanceert marktplaats ‘no waste’

Voedselverspilling - TIPPR, het inspiratieplatform voor de horeca,  lanceert een marktplaats met overschotten en imperfecte producten. Op het platform ‘no Waste’ kunnen fabrikanten en groothandelaren producten aanbieden, die zij niet meer kunnen verkopen, maar voor een horecaondernemer tegen een gunstige prijs nog wel geschikt zijn om te gebruiken.

Lees bericht

AH start met verpakkingsvrij boodschappen doen

Formulenieuws  - Albert Heijn lanceert een nieuw zelftapconcept waarmee klanten een groot deel van hun dagelijkse boodschappen duurzamer kunnen verpakken. Klanten vullen hun van huis meegenomen pot of zak, of ter plekke gekochte verpakking, namelijk zelf af. Het gaat om producten zoals muesli, pasta, broodbeleg, thee en noten.

Lees bericht


Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht

Eerste locatie Freshly Chopped opent in Leiden

Formulenieuws – Deze week is in Leiden, vlakbij het station, de allereerste Freshly Chopped vestiging in Nederland geopend. Het succesvolle Ierse franchiseconcept heeft al meer dan 60 restaurants in Ierland, de UK en Cyprus, en gaat nu ook in Nederland van start met de verkoop van verse, gezonde salades en maaltijden.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid