FSIN: ‘Schade lockdown en crisis ongelijk verdeeld’
Analyse - Binnen Foodservice is de schade van de lockdown en de coronacrisis zeer ongelijk verdeeld. Zakenhotels, catering, bedrijven in de Randstad, travel en horecabedrijven met weinig (buiten)ruimte worden het hardst geraakt. Minder hard getroffen worden leisurehotels, horeca met veel (buiten)ruimte, horeca in toeristische gebieden, fastservice en pompshops.
Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in een analyse de coronagevolgen voor de foodsector. In 2020 krimpt foodservice met 38% (€7,5 miljard). Zonder corona was de foodservice-omzet in 2020 ruim 3% gegroeid. Daarmee is foodservice een van de zwaarst getroffen sectoren van de Nederlandse economie.
Duidelijk is dat foodservice veel marktaandeel verliest aan foodretail. De supermarkten laten ook een explosieve groei zien ten koste van een aantal foodservicesectoren. Ook de speciaalzaken doen het goed, net als het afhalen en bezorgen van maaltijden en boodschappen. Maar ook de pompshops doen het ondanks een omzetverlies van 3,7 procent het verhoudingsgewijs goed.
Omzet pompshops redelijk
In 2019 zetten de pompshops in Nederland voor 629 miljoen euro om; een groei van 5,5 procent ten opzichte van 2018. Voor 2020 verwacht het FSIN een omzet van 606 miljoen euro, een daling van 3,7 procent. De omzetdaling van pompshops valt hiermee ‘erg mee’, zo stelt het FSIN. Sterker nog: pompshops presteren tijdens de crisis boven verwachting goed. Vooral non-highway-shops groeiden, omdat consumenten deze shops gebruiken voor een snelle en veilige boodschap. Highway-locaties worden volgens het FSIN deels getroffen door thuiswerken van kantoorpersoneel, maar minder erg dan het onderzoeksbureau dacht. Veel ‘blue collar’ werk is gewoon doorgegaan. Ook leidt de coronacrisis bij pompshops tot een toename in de verkoop van tabak, met de bijbehorende verkoop van snacks en snoep.
Horeca en catering zwaarst getroffen
Horeca en catering zijn de zwaarst getroffen sectoren in 2020. Zo verwacht het FSIN dat de omzet van restaurants met 37,1% krimpt. Bij de drankverstrekkende horeca (cafe’s, bars, nachtclubs, disco’s) is dat nog meer, met een daling van 57,5%. Ook de logiesector en leisure (o.a. strandbedrijven, partycatering, sportkantines) krijgen forse klappen met respectievelijk een daling van 43,3% en 46,3%. Nog dramatischer is het in catering, door het massaal thuiswerken, de sluiting van de schoolkantines en het feit dat er nauwelijks wordt gevlogen. Dit leidt tot een enorme terugval bij bedrijfscatering (-46,2%), onderwijs (-63,3%) en inflight (-59,6%). Lichtpuntjes zijn te vinden in de maaltijdbezorging – met speciale uitschieter de pizzadelivery met meer dan 40%-, die met 30% plust naar €2,6 miljard en zoals eerder aangegeven de tankstations met een licht verlies.
Fastservicesector weer 100%
Minder ernstig verlies heeft ook de fastservicesector opgelopen met een daling van 13%. Die schade werd hoofdzakelijk opgelopen tijdens de lockdown, na 15 maart. Daarna herstelde de omzet van de fastservicesector zich weer snel naar 100%, met name door de groei in afhalen en bezorgen. Bovendien profiteerde deze sector vooral van het feit dat vele gezinnen de vakantie in eigen land doorbrachten.
Gouden tijden supermarkten
Ondanks het feit dat supermarkten publiekelijk klagen over de kosten die zij moeten maken ten koste van crisismaatregelen van de overheid, beleven zij gouden tijden. Het FSIN schrijft: ‘Supermarkten zijn - net als bij de vorige crisis in de periode 2008-2013 - in feite gratis ‘rijk’ geworden’. De stijging die de supermarkten in het eerste half jaar hebben doorgemaakt, zal in het tweede kwartaal iets afvlakken, maar nog altijd uitkomen op een stijging van minimaal 9 procent, inclusief de 53e jaarweek.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtFoodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen
Analyse - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees berichtMcCrispy Old Amsterdam en Chicken Sensation keren terug bij McDonald’s
Formulenieuws – McDonald's en Old Amsterdam laten weten terug te komen met de McCrispy Old. De kipburger zal verkrijgbaar zijn in alle McDonald's restaurants. Eerder was de introductie van de kipburger een groot succes. Ook de Chicken Sensation keert terug bij de restaurantformule.
Lees bericht