FSIN: ‘Strijd om gemaksconsument gaat losbarsten’


Consument zoekt meer en meer naar gemak de komende jaren

Analyse - De komende tien jaar verhevigt de strijd om het maagaandeel van de gemaksconsument. Traditionele foodservicekanalen zoals de horeca krijgen te maken met felle concurrentie van supermarkten, die zich op het terrein van de directe consumptie storten. Die voorspelling is te lezen in de nieuwe Beleidsmonitor 2030 van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

In de beleidsmonitor wordt door het FSIN aan de hand van een cijfermatige prognose én een achttal essays over de belangrijkste maatschappelijke thema’s een voorblik gegeven naar 2030. In die periode is, volgens het FSIN, gemak voor de consument het belangrijkste motief om eten te kopen. In 2019, het laatste jaar vóór corona, was routine met een marktaandeel van 40% nog veruit het belangrijkste aankoopmotief, aldus het kennisinstituut.

Routine-aandeel

In 2030 is het routine-aandeel gekrompen naar 33%. Het uitstelgedrag van de consument, demografische ontwikkelingen en de opmars van digitale bestelplatforms in combinatie met sommige blijvende effecten van corona, zijn oorzaken van deze wisseling van de wacht. Van de €80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt €27,5 miljard onder de noemer van gemak, dat is 34%.

Directe consumptie

Door uitstelgedrag van de gemaksconsument stijgt het aandeel van de directe consumptie in de totale foodomzet. Directe consumptie - dat wat iemand koopt en direct of iets later op de dag consumeert - stijgt van 53% in 2019 naar 60,3% in 2030. Dat is een omzetstijging van bijna €17 miljard, aldus het FSIN in hun analyse.

De omzet van de totale foodsector is in 2030 ruim €80 miljard. Daarmee groeit de markt met meer dan 40% ten opzichte van het coronajaar2020. Foodservice groeit in 2030 naar een omzet van €25,6 miljard (2020: €12,3 miljard), de omzet van Foodretail groeit naar €54,7 miljard (2020: €44,5 miljard).

Herstel corona

Dat corona heeft ingegrepen in de verhoudingen tussen retail en foodservice is duidelijk. Maar ook de gevolgen zijn volgens het FSIN nog groot. Het instituut verwacht dat de marktaandelen van Foodservice en Foodretail binnen de totale foodmarkt in 2030 voor Foodservice nog altijd niet volledig zijn hersteld van de coronaperiode. Als belangrijkste reden wordt genoemd de achterblijvende omzetontwikkeling in de (bedrijfs)cateringsector. Het FSIN ziet wel het marktaandeel van thuisconsumptie licht stijgen, door de groei van bezorging en de toenemende concurrentie van supermarkten op het gebied van foodservice-oplossingen voor thuis.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht


FSIN: Groothandels sorteren voor op digitale toekomst

Groothandels – De coronacrisis heeft er in 2020 en 2021 flink ingehakt bij de groothandels. De omzetcijfers van groothandels staan als gevolg van de coronaperiode fors onder druk. Daarnaast heeft de grossiersmarkt te maken met meer vraag naar duurzaamheid en toenemende schaarste. Een datagedreven bedrijfsvoering moet uitkomst bieden.

Lees bericht


Stijgende prijzen rem op herstel retailsector

Analyse – Een volumegroei van 1 procent voor de retailsector in 2022 verwacht ABN AMRO. Een belangrijke oorzaak van die matige groei zijn de stijgende prijzen, ook die van de boodschappen. Als andere reden voor de matige groei ziet de bank de verschuivingen in bestedingen naar diensten als reizen en horeca zodra alle beperkende maatregelen zijn opgeheven.

Lees bericht

FSIN en Paul van Oers starten samen foodservice opleiding

Opleiding – Inga Blokker, directeur Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company, en Paul van Oers van Hello Paul en Hotel Management School Maastricht, starten samen een vijfdaagse opleiding voor foodprofessionals: Foodservice Strategics. De opleiding moet foodprofessionals toerusten op de snel veranderende toekomst van de foodsector.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid