FSIN: Trend naar gemak groter dan ooit


Rapport - Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is haar jaarlijkse rapport, waarin de Food500, de ranglijst van de 500 grootste foodbedrijven van Nederland, staan vermeld. De genoemde bedrijven in de lijst zagen in 2018 hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations van de EG Group, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. Uiteindelijk wil de EG Group met de Spar Express groeien naar 170 locaties in Nederland. In de top 10 van snelste groeiers van het FSIN staan ook online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij BackWERK en de gemaksformule Coop Vandaag. Opmerkelijk is dat ook de restaurantketen De Pizzabakkers en het all-in-restaurant van ABC Restaurants in de lijst sterke groeiers worden genoemd. ABC Restaurants kent in Nederland namelijk maar twee locaties, waarvan er eentje vorig jaar de deuren opende in Sevenum. Supermarkten domineren De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat met een omzet van bijna €950 miljoen de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. Nummer 500 is horecaformule Heinde & Ver met een omzet van € 4,4 miljoen, een formule van ondernemer Roland Hogenelst, die ook La Cubanita exploiteert. Maaltijdbezorging groeit Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het allerbeste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht, concludeert het FSIN. Ook omdat de maaltijdbezorging explosief blijft stijgen. In 2018 groeide de bezorgmarkt volgens het FSIN Dossier Delivery met 13,4%. Tot 2025 voorspelt het FSIN een verdubbeling van de delivery-omzet. Pizza's Verreweg het grootste product binnen gemakseten blijkt de pizza te zijn. De pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden dan ook sterk in 2018. Ook bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En ook het succes van de Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano van +22% laat zien dat deze markt nog fors doorgroeit. Bron: @FoodClicks Rapport - Gemak is de belangrijkste aanjager van de totale foodbesteding. In 2018 aten we massaal buiten de deur, bestelden we meer maaltijden online, kozen we in de supermarkt meer dan ooit voor de kant-en-klaar hap en ontdekten hele volksstammen het gemak van boodschappenbezorging. Dat schrijft het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) is haar jaarlijkse rapport, waarin de Food500, de ranglijst van de 500 grootste foodbedrijven van Nederland, staan vermeld. De genoemde bedrijven in de lijst zagen in 2018 hun gezamenlijke foodomzet stijgen met 4,5% naar en recordomzet van bijna €50 miljard. De foodformules in de ranking vertegenwoordigen zo’n 81% van de totale omzet in voedings- en genotmiddelen in Nederland. Spar Express, een gemakswinkel voor tankstations van de EG Group, groeide in 2018 van 9 naar 101 winkels. De omzet van het bedrijf steeg van €3,8 naar € 55,6 miljoen, een stijging van 1.360%. Uiteindelijk wil de EG Group met de Spar Express groeien naar 170 locaties in Nederland. In de top 10 van snelste groeiers van het FSIN staan ook online boodschappenbezorger Picnic, bezorgplatform Uber Eats, zelfbedieningsbakkerij BackWERK en de gemaksformule Coop Vandaag. Opmerkelijk is dat ook de restaurantketen De Pizzabakkers en het all-in-restaurant van ABC Restaurants in de lijst sterke groeiers worden genoemd. ABC Restaurants kent in Nederland namelijk maar twee locaties, waarvan er eentje vorig jaar de deuren opende in Sevenum. Supermarkten domineren De Top 10 van de Food500 2019 wordt gedomineerd door supermarkten. Op nummer 1 staat net als vorig jaar AH Supermarkten met een foodomzet van €10,2 miljard. Het eerste foodservicemerk in de ranking is het uitstekend presterende McDonald’s dat met een omzet van bijna €950 miljoen de achtste plaats inneemt, twee plekken hoger dan vorig jaar. Nummer 500 is horecaformule Heinde & Ver met een omzet van € 4,4 miljoen, een formule van ondernemer Roland Hogenelst, die ook La Cubanita exploiteert. Maaltijdbezorging groeit Horecabedrijven behoorden tot de best presterende in deze Food500, met een gemiddelde omzetstijging van 5,2%. Cafés en restaurants presteerden het allerbeste met een groei van 8,7%. De horeca beleeft de laatste jaren een hausse en het einde daarvan lijkt nog niet in zicht, concludeert het FSIN. Ook omdat de maaltijdbezorging explosief blijft stijgen. In 2018 groeide de bezorgmarkt volgens het FSIN Dossier Delivery met 13,4%. Tot 2025 voorspelt het FSIN een verdubbeling van de delivery-omzet. Pizza's Verreweg het grootste product binnen gemakseten blijkt de pizza te zijn. De pizzabezorgers Domino’s (+29%) en New York Pizza (+12%) groeiden dan ook sterk in 2018. Ook bij bezorgplatform Thuisbezorgd.nl (+22%) is de pizza het meest verkochte product. En ook het succes van de Italiaanse pizza- en pastaformule Vapiano van +22% laat zien dat deze markt nog fors doorgroeit. Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht


Online boodschappen naar 10% inkoopwaarde Foodservice

Analyse – Online boodschappen zit fors in de lift, dat is bekend, maar nu blijkt uit een analyse dat het online plaatsen van boodschappen dit jaar naar een inkoopwaarde gaat van 10% van de Foodservicemarkt. Binnen Foodretail maakt het online boodschappen doen inmiddels zo’n 7% uit. Dat blijkt uit een analyse van data-analist Rien de Koning van More2Market, die de cijfers...

Lees bericht


FSIN: Groothandels sorteren voor op digitale toekomst

Groothandels – De coronacrisis heeft er in 2020 en 2021 flink ingehakt bij de groothandels. De omzetcijfers van groothandels staan als gevolg van de coronaperiode fors onder druk. Daarnaast heeft de grossiersmarkt te maken met meer vraag naar duurzaamheid en toenemende schaarste. Een datagedreven bedrijfsvoering moet uitkomst bieden.

Lees bericht


FSIN en Paul van Oers starten samen foodservice opleiding

Opleiding – Inga Blokker, directeur Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company, en Paul van Oers van Hello Paul en Hotel Management School Maastricht, starten samen een vijfdaagse opleiding voor foodprofessionals: Foodservice Strategics. De opleiding moet foodprofessionals toerusten op de snel veranderende toekomst van de foodsector.

Lees bericht

FSIN: ‘Strijd om gemaksconsument gaat losbarsten’

Analyse - De komende tien jaar verhevigt de strijd om het maagaandeel van de gemaksconsument. Traditionele foodservicekanalen zoals de horeca krijgen te maken met felle concurrentie van supermarkten, die zich op het terrein van de directe consumptie storten. Die voorspelling is te lezen in de nieuwe Beleidsmonitor 2030 van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid