FSIN ziet bezorgmarkt in Nederland minder hard groeien


Groei in boodschappen- en maaltijdbezorging vlakt in Nederland af / Foto bij: NLVVM

Analyse – De boodschappen- en maaltijdbezorging in Nederland is na de coronaperiode minder hard doorgegroeid. De markt groeide dit jaar weliswaar nog met 4,6% naar een omzet van €7.982 miljoen, maar is in vergelijking met de groei van 2021 en 2020 fors lager. Toen bedroeg de groei respectievelijk nog 29% en 52%. De cijfers zijn afkomstig uit het FSIN Dossier Delivery 2022 van het FoodService Instituut Nederland. De voorspelling voor 2023 is dat de deliverymarkt met 4,3% zal stijgen.

De afvlakking van de groei is vooral een gevolg van het weer open gaan van de horeca. Hierdoor nam het aantal bestellingen flink af. Deels werd de afname in volume gecompenseerd door de prijsverhogingen, zo zag het FSIN. Ook de economische terugval zorgde voor afname in het aantal bestellingen. Dat was vooral zichtbaar in de tweede helft van 2022. Een tekort aan bezorgers maakte het bezorgketens ook niet eenvoudig om voluit te draaien. Per saldo daalt de omzet van maaltijdbezorging in 2022 met 4,1% naar €3.377 miljoen.

In 2023 blijft de omzetgroei van maaltijdbezorging steken op minder dan 1%, mede doordat Nederland begin 2022 nog te maken had met beperkende coronamaatregelen en er in die eerste maanden van het jaar nog relatief veel werd besteld. ‘Op de lange termijn verwachten we dat de inmiddels volwassen geworden markt voor bezorgrestaurants gunstig blijft’, zegt Inga Blokker, directeur van het FSIN. ‘In de afgelopen jaren is het aanbod van bezorgketens en het aantal vestigingen echter sterk gestegen. De concurrentie wordt groter, de prijs belangrijker. Bovendien concurreert maaltijddelivery in toenemende mate met de gemaksoplossingen van supermarkten. Zeker met de huidige extreme inflatie en een dreigende recessie, kiest de consument sneller voor de goedkopere supermarkt. Hierdoor verwachten we dat de markt voor maaltijdbezorging in 2023 slechts een kleine groei kent.’

Nieuwe spelers

Delivery Foodretail boekte in 2022 nog een aanzienlijke groei van 12,1% naar €4.605 miljoen, maar ook hier is sprake van een afvlakking. In 2020 (+61%) en 2021 (+33%) was de groei veel sterker. Net als maaltijdbezorgers kregen ook boodschappenbezorgers in 2022 te maken met een samenleving die ‘heropende’ na corona, waardoor consumenten weer 'ouderwets’ naar de supermarkt gingen. Ook zijn de gevolgen van de prijsstijgingen vanaf de tweede helft van 2022 duidelijk zichtbaar, aldus het FSIN Deliveryrapport. Consumenten kopen minder producten.

Bron: FSIN/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Coveniencestore Beej Benders in Venlo sluit de deuren

Conveniencestore - Beej Benders, het spraakmakende ‘blurringconcept’ van Jumbo-ondernemer Geert Benders stopt ermee. De vestiging aan het Nolensplein in Venlo sluit eind deze maand de deuren na acht jaar pionieren. Als merk blijft Beej Benders vooralsnog wel bestaan. Dat meldt vakmedium FoodPersonality voor de retail.

Lees bericht


Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol

Formulenieuws –De eerste locatie van de Britse restaurantformule Itsu opent op Schiphol. De keten is in het Verenigd Koningrijk succesvol met gezond Aziatisch eten dat tegen een scherpe prijs wordt aangeboden. De komst werd door oprichter Julien Metcalf bekend gemaakt tijdens de presentatie van de FSIN Food500 vorige week.

Lees bericht

FSIN: ‘Foodbedrijven worstelen met hun verdienmodel’

Analyse – “Bedrijven in food worstelen met hun verdienmodel. Krimpende marges, personeelstekorten en schaalproblemen baren grote zorgen. Het maakt ondernemen in de foodbranche een steeds ingewikkelder puzzel. Elk stukje moet op z’n plaats vallen, anders valt er een gapend gat in het verdienmodel”. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) ter gelegenheid van het verschijnen van de FSIN Food500 2024, een...

Lees bericht

FSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca

Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.

Lees bericht


FSIN: ‘Horeca moet biologische producten meer omarmen’

Onderzoek - Om het gebruik van biologische producten in de horeca te vergroten is faciliterende wetgeving vanuit de overheid nodig, in combinatie met een sterk aanmoedigingsbeleid door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Daarnaast zal de horeca zelf biologische producten collectief moeten gaan omarmen. Verbinding maken is de sleutel voor succes.

Lees bericht

FSIN: ‘Invloed gemaksgeneraties op foodmarkt wordt groter’

Analyse - De invloed van de Gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuis consumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 die op dinsdag door het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het brunchcongres is gepresenteerd.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid