‘Future proof’ assortiment met Vega Scan van Van Geloven
_1080_720_90.jpg)
Cafetaria – Steeds meer mensen eten vegetarisch, maar nog niet elk cafetaria speelt hierop in. Om te beoordelen of het assortiment ‘future proof’ introduceert snackfabrikant Van Geloven de Vega Scan. In enkele stappen analyseert het hulpmiddel het vegetarische aanbod.
De Vega Scan vraagt cafetaria-ondernemers om alle vegetarische snacks in het aanbod te selecteren. Niet alleen de vegetarische snacks van Van Geloven, maar ook van andere fabrikanten. Op basis van die selectie wordt direct een persoonlijk resultaat getoond. Dat resultaat wordt berekend op basis van een aantal parameters zoals het aantal snacks, de populariteit en de diversiteit van de geselecteerde vega snacks.
Kleurcodes
Ondernemers kunnen op die manier zien of hun aanbod voldoende is, of dat er kansen blijven liggen. De scan geeft drie mogelijkheden, die worden aangeduid met een kleurcode. Oranje geeft aan dat er nog stappen zijn te zetten; er staan wellicht al een aantal vegetarische snacks op het menu, maar de échte kansen die vega snacks bieden worden niet benut. Geel geeft aan dat het cafetariabedrijf goed onderweg is maar dat er met een slimmer assortiment meer ingespeeld kan worden op flexitariërs en vegetariërs. En tot slot cafetaria’s meteen groene code hebben het aanbod volledig op orde met een divers aanbod aan vegetarische snacks met klassiekers, maar ook met nieuwe, creatieve snacks.
Verbeteren
De Vega Scan analyseert niet alleen het huidige assortiment, maar geeft ook tips het assortiment verder te verbeteren. Niet alleen met producten, maar ook met gerechten. Het aantal mensen dat minder vlees eet nog steeds in aantal toe. Volgens onderzoek van Markteffect eet meer dan de helft van de Nederlanders (regelmatig) geen vlees. Ook de populariteit van vega groeit snel en daarmee ook de vraag naar vegetarische snacks.
Alternatieven
“De meeste ondernemers bieden ondertussen een aantal vegetarische alternatieven aan, maar niet iedereen slaagt er in om flexitariërs en vegetariërs te verrassen en aan zich te binden,” aldus Kaylee Roeffen namens Van Geloven. “Er zijn inmiddels best veel vegetarische producten en gerechten op de markt. Niet iedereen weet waar te beginnen, of waar het verschil gemaakt kan worden. Daarom willen we al onze klanten helpen om dankzij de Vega Scan een stap vooruit te zetten.”
Bron: Van Geloven/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Bekendheid flitsbezorgers neemt sterker toe dan gebruik
Onderzoek – Flitsbezorgers winnen fors aan bekendheid, maar het gebruik neemt niet navenant toe Uit een periodieke meting van Markteffect blijkt dat de bekendheid sinds december 2021 met 32% is gestegen. Zo is ruim 4 op de 5 Nederlanders (82%) bekend met het principe ‘flitsbezorging’. Gorillas is het meest bekend, maar Flink wordt het vaakst ingezet.
Lees bericht‘Nederland telt meer flexitariërs dan vleeseters’
Onderzoek - Meer dan de helft van de Nederlanders (53%) eet minimaal maandelijks vleesvervangers. Dat meldt onderzoeksbureau Markteffect. Het bureau voert jaarlijks onderzoek uit naar het sentiment rondom vleesvervangers en dit jaar blijkt dat een aanzienlijk deel van de Nederlanders minder vlees is gaan eten.
Lees bericht‘Nederlander in meerderheid flexitariër of eet helemaal geen vlees’
Onderzoek - Onderzoek wijst uit dat het aantal Europeanen dat minder vlees eet fors toeneemt. Bijna de helft zou de vleesconsumptie minderen. Nederland telt de meeste flexitariër van alle onderzochte landen. Samen met de vegetariërs en veganisten vormt de groep zelfs een meerderheid.
Lees berichtMarcel Joosten nieuwe directeur FrietHoes
Benoeming - Marcel Joosten wordt de nieuwe algemeen directeur van FrietHoes. Joosten werkte de afgelopen 10 jaar als CMO van snackproducent Van Geloven met merken als De Bourgondiër, Van Dobben en Mora.
Lees berichtVan Geloven opent nieuwe fabriekshal in Maastricht
Industrie – Snackfabrikant Van Geloven opent vandaag in Maastricht een nieuwe fabriekshal om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar snacks in de Benelux en om moederbedrijf McCain Foods te kunnen voorzien van kaassnacks voor haar out-of-home klanten zoals internationale fastfoodketens.
Lees berichtVan Geloven opent nieuwe fabriek in Maastricht
Snacks - Snackfabrikant Van Geloven opent 8 oktober de nieuwe fabriekshal in Maastricht. De uitbreiding is nodig om te kunnen voldoen aan de groeiende vraag naar snacks in de Benelux en om moederbedrijf McCain Foods te kunnen voorzien van innovatieve kaassnacks voor haar out-of-home klanten zoals de bekende internationale fastfoodketens.
Lees bericht