Gebruik creditcards vaak ongewenst bij retail in Nederland
_(Medium)_768_768_90.jpg)
Betaalmethode - Het gebruik van creditcards in Nederlandse supermarkten en conveniencestores ligt Europees gezien laag. Opmerkelijk want veel Nederlanders betalen wel in het buitenland met hun creditcard. Amper 2,5 procent van de kassabetalingen in Nederland wordt afgerekend met een creditcard.
Volgens Creditcardvergelijking, die naar het gebruik van de betaalkaarten heeft gekeken, ligt er een aantal oorzaken ten grondslag aan het geringe gebruik in Nederland. Een daarvan is dat supermarkten en conveniencewinkels niet graag creditcards accepteren. En dat begint al bij de kassamedewerkers die je raar aankijken op het moment dat je een kaart aanbiedt. Andere reden is dat sommige ketens de creditcard simpelweg weigeren, zoals Albert Heijn en COOP. De reden waarom zij dat doen wordt meestal niet uitgelegd aan de consument, laat Creditcardvergelijking weten.
Kosten
Een belangrijke reden waarom organisaties de creditcards niet accepteren is dat winkeliers relatief hoge kosten op elke betaling moeten afdragen aan de creditcardmerken. Dat vinden ze niet leuk en daarom zien ze klanten liever met hun pinpas afrekenen. De andere twee oorzaken berusten op misverstanden bij de Nederlandse consument. De consument is nog vaak in de veronderstelling dat hij een toeslag moet betalen bij gebruik van een creditcard. Maar binnen de EU is dat al jarenlang verboden. Op grond van wetgeving mag een winkelier geen extra kosten rekenen voor een bepaald betaalmiddel. Dat betekent dat voor de consument het betalen met een creditcard net zo gratis is als het betalen met een pinpas. Ander punt dat volgens Creditcardvergelijking een rol speelt bij de consument is dat de creditcard geassocieerd wordt met schulden. Omdat er niet direct een transactie vanaf de eigen rekening bij consumenten plaatsvindt en er dus een soort krediet wordt verstrekt. In het verleden konden mensen met een negatief saldo in termijn terugbetalen, maar ook dat is veranderd. De bank rekent nu aan het einde van de maand volledig af.
Wel bij discounters
Volgens Creditcardvergelijking zouden meer supermarktketens en coveniencestores de creditcard moeten accepteren. Het is niet alleen een veilig betaalmiddel voor de consument, maar het biedt de gebruiker ook nog eens maandelijks een helder overzicht. Ook de EU zou daar voorstander van zijn, omdat zij pleiten voor meer betaalmogelijkheden voor de consument. Opvallend is dat discount ketens als Dirk, Aldi en Lidl wel creditcards accepteren, maar een gewone Albert Heijn niet. Betalen met creditcards kan bij de Zaanse grootgrutter alleen in de AH to Go-winkels op treinstations, op Schiphol en in het centrum van Amsterdam.
Bron: Creditcardvergelijking/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Vernieuwde opzet jaarlijkse prijzen Vriesvers Platform
Verkiezingen - Jumbo Foodmarkt Koornneef Westland Naaldwijk en Albert Heijn Pollemans Etten-Leur zijn de winnaars van de verkiezing ‘VriesVers Winkel van het Jaar 2023’. Beste A-merk werd Lamb Weston Grill Fries en beste VriesVers Product van het Jaar Huismerk werd Albert Hein Edamame Bonen. Het product Wochi Mochi Vanilla Strawberry van Bieze Food won de innovatieprijs.
Lees berichtAldi test kassaloos winkelen op 18 locaties in Nederland
Supermarkt – Samen met partner shopreme en de ALDI Nord Group of Companies test de dicounter de zelfscankassa en de ALDI SCAN&GO-app, waar klanten zelf producten mee kunnen scannen, zonder dat zij voorafgaand zijn geregistreerd. De test worden gedaan in 18 winkels.
Lees berichtAlbert Heijn introduceert ‘traybake-maaltijden’
Introductie - Albert Heijn heeft deze week de grootste en de eerste Albert Heijn XL heropend, die in Arnhem. De locatie heeft niet alleen een Bakery Café, zoals die eerder werd geopend bij de AH XL ‘Gelderlandplein’ in Amsterdam-Buitenveldert, maar de vestiging heeft ook tray-bakemaaltijden, meldt Foodpersonality.
Lees berichtBrandt & Levie worstmakers trekt Anne-Wies Bouritius aan
Benoeming – Per 1 september is Anne-Wies Bouritius gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie worstmakers. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op om te kunnen investeren in het team, distributie en productontwikkeling en zo een nog grotere bijdrage te leveren aan de voedseltransitie. Bovendien wil het bedrijf Europees groeien.
Lees berichtAlbert Heijn lanceert eigen plantaardige lijn Terra
Introductie - In 2025 wil Albert Heijn dat 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn en in 2030 60%. Nu is dat percentage 44%. Daarom introduceert Albert Heijn AH Terra, een nieuwe eigen-merklijn van zo’n 200 plantaardige producten, waarvan 58 nieuwe en dat worden er steeds meer.
Lees berichtAldi maakt betalen bij Aldi Shop & Go eenvoudiger
Supermarkt – Klanten kunnen bij de kassaloze ALDI Shop & Go in Utrecht voortaan nog eenvoudiger hun boodschappen doen en betalen. Was voorheen de ALDI Shop & Go app nodig om binnen te komen en de boodschappen te betalen, nu kunnen klanten gewoon de winkel binnenlopen en kiezen welke digitale betaalmethode de voorkeur heeft.
Lees bericht