Gemiddeld restaurant heeft ton schuld, totale schuld is 3 miljard
Corona – De gemiddelde schuld per restaurant bedraagt bijna een ton. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het culinaire platform WijnSpijs.nl. Door de coronamaatregelen bouwen restaurants steeds meer schuld op, inmiddels is die totale schuldenberg zo’n 3 miljard euro. Het aflossen van deze schulden is een meerjarenplan.
Restaurants verwachten minimaal twee jaar nodig te hebben om de totale schuld van €2.967.711.600 af te lossen. Hoe is onduidelijk, zeker omdat de meest recente routekaart van de Rijksoverheid geen ruimte geeft voor ondernemerschap. Bovendien zorgt die routekaart ervoor dat de schuldenberg van restaurants en horeca alleen maar verder toeneemt.
Doodsteek
WijnSpijs, een bedrijf dat aanvankelijk wijnspijs-wandelingen organiseert in verschillende steden maar door corona ook andere activiteiten ontplooit, en KHN Nederland roepen op om in te zetten op grootschalig testen in de horeca zodat de locaties weer enigszins open kunnen. Dat is een van de oplossingen om de groei van de schuldenberg te stoppen. De huidige steunmaatregelen vinden zij onvoldoende om de schulden mee af te lossen en de gepresenteerde routekaart zien beide partijen als een doodsteek voor een groot deel van de restaurants.
Schrijnend
Volgens WijnSpijs heeft KHN aangegeven dat zo'n 50% van de horecaondernemers het niet langer dan zes maanden meer kan volhouden. Wouter Dijkstra, directeur van WijnSpijs: "Het onderzoek gaat over de oplopende schuldenberg, het interen op het eigen vermogen is niet onderzocht. Vele schrijnende verhalen zijn inmiddels tot ons gekomen. Het verkopen van een woonhuis om personeel te betalen is een exemplarisch voorbeeld van situaties waarin veel horecaondernemers zich bevinden."
Bij het onderzoek uitgevoerd door WijnSpijs werd een drietal vragen gesteld : 1. Hoeveel schulden heb je inmiddels opgebouwd vanwege corona?; 2. Hoe lang duurt het aflossen van deze schulden? En 3. In welke regio ligt je restaurant?
Bron: WijnSpijs/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X
Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.
Lees berichtHorecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers
Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.
Lees berichtHoreca moet scherper kijken naar logistieke kosten
Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.
Lees berichtFoodservice groeide in 2024 met 4,1% door prijsverhogingen
Analyse - De foodservicemarkt had in 2024 last van een regenachtig voorjaar en een consument die de hand op de knip hield. De omzet van de totale markt voor Foodservice (Klassieke Horeca, Gemak, Catering) kwam daardoor vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Feitelijk betkende dat een bescheiden groei van 4,1% ten opzichte van de 12,1% groei in 2023. De omzetgroei was uitsluitend het gevolg van...
Lees berichtHorecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event
Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.
Lees berichtMcCrispy Old Amsterdam en Chicken Sensation keren terug bij McDonald’s
Formulenieuws – McDonald's en Old Amsterdam laten weten terug te komen met de McCrispy Old. De kipburger zal verkrijgbaar zijn in alle McDonald's restaurants. Eerder was de introductie van de kipburger een groot succes. Ook de Chicken Sensation keert terug bij de restaurantformule.
Lees bericht