Gemiddeld restaurant heeft ton schuld, totale schuld is 3 miljard


Corona – De gemiddelde schuld per restaurant bedraagt bijna een ton. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door het culinaire platform WijnSpijs.nl. Door de coronamaatregelen bouwen restaurants steeds meer schuld op, inmiddels is die totale schuldenberg zo’n 3 miljard euro. Het aflossen van deze schulden is een meerjarenplan.

Restaurants verwachten minimaal twee jaar nodig te hebben om de totale schuld van €2.967.711.600 af te lossen. Hoe is onduidelijk, zeker omdat de meest recente routekaart van de Rijksoverheid geen ruimte geeft voor ondernemerschap. Bovendien zorgt die routekaart ervoor  dat de schuldenberg van restaurants en horeca alleen maar verder toeneemt.

Doodsteek

WijnSpijs, een bedrijf dat aanvankelijk wijnspijs-wandelingen organiseert in verschillende steden maar door corona ook andere activiteiten ontplooit, en KHN Nederland roepen op om in te zetten op grootschalig testen in de horeca zodat de locaties weer enigszins open kunnen. Dat is een van de oplossingen om de groei van de schuldenberg te stoppen. De huidige steunmaatregelen vinden zij onvoldoende om de schulden mee af te lossen en de gepresenteerde routekaart zien beide partijen als een doodsteek voor een groot deel van de restaurants.

Schrijnend

Volgens WijnSpijs heeft KHN aangegeven dat zo'n 50% van de horecaondernemers het niet langer dan zes maanden meer kan volhouden. Wouter Dijkstra, directeur van WijnSpijs: "Het onderzoek gaat over de oplopende schuldenberg, het interen op het eigen vermogen is niet onderzocht. Vele schrijnende verhalen zijn inmiddels tot ons gekomen. Het verkopen van een woonhuis om personeel te betalen is een exemplarisch voorbeeld van situaties waarin veel horecaondernemers zich bevinden."

Bij het onderzoek uitgevoerd door WijnSpijs werd een drietal vragen gesteld : 1. Hoeveel schulden heb je inmiddels opgebouwd vanwege corona?; 2. Hoe lang duurt het aflossen van deze schulden? En 3. In welke regio ligt je restaurant?

Bron: WijnSpijs/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



KHN en Curaçao Restaurant Association gaan samenwerken

Samenwerking - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Curaçao Restaurant Association (CRA) zijn een samenwerking aangegaan, waarbij Curaçao een nieuwe KHN-afdeling wordt. Dit betekent dat horecaondernemers op Curaçao binnenkort kunnen profiteren van de diensten van het KHN-lidmaatschap.

Lees bericht

Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid