‘Gemiddeld restaurant mist 260.500 euro aan omzet in 2020’


Jongeren kiezen vaker een alternatief om uit eten te gaan

Onderzoek – Gemiddeld zijn de restaurants € 260.500,- aan omzet misgelopen in 2020 als gevolg van de coronamaatregelen. 48% van de restaurants is gestart met afhalen tijdens de horecasluiting en 29% is gestart met bezorging. Dat blijkt uit een drietal metingen die Marketing4Results en groothandel Sligro over de afgelopen 3 maanden hebben gedaan in het kader van de Foodservice Denktank.

De coronaperiode heeft nogal wat teweeg gebracht bij de horecabedrijven. Nu na de versoepeling van de maatregelen per 1 juni bijna alle restaurants hun deuren weer hebben geopend, is de balans na drie maanden op te maken. Naast de omzetdaling en de activiteiten in afhalen en bezorging blijkt ook dat 33 procent van de restaurants minder gerechten op de kaart hebben staan. Ook blijkt dat na de opening op 1 juni restaurants gemiddeld 52% verlies aan capaciteit hebben. Verder blijkt facebook het meest gebruikte communicatiemiddel te zijn geweest voor de restaurants om hun gasten op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen binnen het bedrijf.

Handhaving

Uit de resultaten blijkt ook dat een groot deel van de gasten zich niet houdt aan de 1,5-meter regels, waardoor restaurantpersoneel constant als politieagent moet optreden. Dat het noodzakelijk is dat gasten er op gewezen worden dit wel te doen, blijkt ook uit het feit dat 25% van de restaurants al is gecontroleerd door handhaving. Het risico van boetes is dus groot. Maar het feit dat de regel niet wordt nagekomen, zorgt er ook voor dat mensen nog wegblijven van het terras. Degenen die wel komen besteden daarentegen meer.

Spannend

Ondanks het forse gemiddelde omzetverlies van meer dan 260.000 euro geeft 70% van de restaurantbeslissers aan dat zij er in 2021 nog wel zijn. Slechts 6% verwacht het niet te gaan redden dit jaar. Maar voor 24% van de restaurants wordt 2020 nog wel een spannend jaar. Vooral de 1,5 meter afstand wordt gezien als zware belemmering in de omzetontwikkeling. Als die voorlopig nog blijft gelden, denken de ondervraagde restauranthouden het gemiddeld nog 3,5 maand vol te kunnen blijven houden.

Afhalen

Restaurants die gestart zijn met afhalen als optie om  het verlies aan horeca-inkomsten op te vangen, zijn wisselend over de ervaringen hiermee. Van de restaurants die met afhalen zijn gestart geeft 57% (27% van de totale restaurants) aan dit te blijven doen, omdat er veel vraag naar blijft vanuit gasten. Enerzijds zijn gasten het nu gewend en anderzijds zijn sommige gasten nog terughoudend om in het restaurant plaats te nemen. 30% (14% van de totale restaurants) verwacht echter in de toekomst te stoppen met het aanbieden van afhalen. Zij zien de vraag afnemen of kunnen de activiteiten niet combineren met het huidige personeel als het restaurant weer volledig draait. 13% (6% van de totale restaurants) was al eerder met afhalen gestopt, omdat het niet te combineren was met de dagelijkse gang van zaken of omdat er te weinig vraag naar was.

Prijzen

De beperkingen dat er minder mensen binnen kunnen verblijven als gevolg van de 1,5 meter afstand en dat er ook in de keuken restricties zijn, heeft tot gevolg gehad dat met name het werkproces in de keuken een andere invulling heeft gekregen. Dat heeft ook geleid tot een beperktere menukaart. 33% van de restaurants heeft gekozen voor minder gerechten op het menu. Sommige bedrijven hebben er voor gekozen de prijzen te verhogen. 18% van de restaurants deden de prijzen van de dranken omhoog en 11% de prijzen van het eten om het restaurant rendabel te kunnen houden.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

La Place heropent op nieuwe locatie vliegveld Madrid Barajas

Formulenieuws - La Place, de Nederlandse foodserviceformule, heeft een nieuwe locatie gekregen op het vliegveld Madrid Barajas. Terminal T4 heeft een aanpassing ondergaan om de groeiende aantallen reizigers op de luchthaven nu en in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Als onderdeel van de renovatie heeft La Place een nieuwe vestiging geopend in de terminal.

Lees bericht



Sfeervolle Belgische Tavola laat bezoekers echt genieten

Vakbeurs – Aan culinaire hoogtepuntjes geen gebrek op de Belgische vakbeurs Tavola in Kortrijk. Dit driedaagse horecaevenement trekt traditioneel ook altijd veel Nederlandse vakbezoekers. Belangrijkste reden is dat de horecabeurs veel specialiteiten laat zien en de foodprofessional ook echt kan genieten van de kwaliteit van de producten.

Lees bericht

Schiphol vernieuwt Lounge 2 met nieuwe horecaconcepten

Luchthaven - Schiphol werkt aan de vernieuwing van Lounge 2, het gebied dat zich bevindt na de securitycontrole voor passagiers met bestemmingen veelal buiten Europa. Het horeca- winkelgebied krijgt een nieuwe inrichting, waarbij de beleving van passagiers centraal staat. Er wordt ruimte gemaakt voor nieuwe luxe merken en een vernieuwd aanbod aan horeca- en winkelmogelijkheden. 

Lees bericht



Minder faillissementen in februari, maar horeca stijgt

Analyse - In februari zijn 26 minder bedrijven failliet verklaard dan in januari, meldt het CBS. Dat is een daling van 7 procent. De onderliggende trend van het aantal faillissementen is echter bijna 2 jaar stijgend. Relatief gezien werden er in februari de meeste faillissementen uitgesproken in de sector horeca.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid