Gemiddelde NPS Nederlandse restaurantketens is +72


De Beren heeft een NPS onder het gemiddelde, maar behoort wel tot de vijf best bezochte ketens

Onderzoek - De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Proeflokaal Bregje krijgt de hoogste score (+91). Het is opvallend dat drie van de vijf meest bezochte ketens een NPS krijgen die lager is dan gemiddeld. De 18- tot 34-jarigen geven gemiddeld een lagere score dan oudere bezoekers.

Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders. De Europese Net Promoter Score (NPS) meet de bezoekerstevredenheid. Een hogere NPS betekent dat de bezoekers sneller een keten zullen aanraden aan anderen. De gemiddelde NPS van de grootste Nederlandse restaurantketens is +72. De score van elke restaurantketen is positief. De keten met de hoogste gemeten NPS is Proeflokaal Bregje (+91). Daarop volgen ’t Zusje (+89) en La Cubanita (+78). Humphrey’s (+74) en Moeke (+73) maken de top 5 compleet.

Onder het gemiddelde

Het is opvallend dat Happy Italy (+36), De Beren (+70) en Loetje (+70) elk een NPS onder het gemiddelde hebben terwijl de ketens behoren tot de vijf best bezochte ketens. Van alle restaurantketens heeft Happy Italy de laagste NPS. Daarop volgen Pannenkoe (+48) en Heinde & Ver (+55).

Jongeren minder positief

De gemiddelde NPS onder 18- tot 34-jarigen is +69. Restaurantketens zouden hier aandacht aan moeten besteden omdat het een belangrijke bezoekersgroep is. De NPS is hoger onder 50-plussers (+73) en 35- tot 49-jarigen (+72). Er zijn geen significante verschillen in tevredenheid tussen mannen en vrouwen.

Bron: Multiscope/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Gemiddelde NPS Nederlandse koffie- en lunchketens is +57

Onderzoek – De grootste koffie- en lunchketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +57. Coffeelovers krijgt de hoogste score (+88). Bezoekers van koffie- en lunchketens met een hoge NPS nuttigen hun bestelling vaker ter plaatse dan dat ze deze afhalen.

Lees bericht




Horeca verspilt 5,6 miljoen minder voedsel

Voedselverspilling – De Nederlandse horeca verspilde in 2023 9,2% minder voedsel dan in 2019. Ondanks deze daling van 5,6 miljoen kilogram, gooit de sector nog steeds 55,4 miljoen kilo voedsel weg. Dat kost de sector 647 miljoen euro per jaar.

Lees bericht


‘Meer uitgeven bij een hotel betekent hogere NPS-score’

Onderzoek - De grootste hotelketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +49. Bilderberg (+77) krijgt de hoogste score. Er bestaat een positief verband tussen de uitgaven van klanten bij een hotelketen en de NPS. Hogere uitgaven gaan samen met een hogere NPS en andersom. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Hotelketens, onderzoek van Multiscope onder bijna 6.000 Nederlanders.

Lees bericht

Nederlanders besteden €2,2 miljard bij restaurantketens

Onderzoek - De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar 6,8 miljoen bezoekers. Zij besteedden gemiddeld €115 tijdens hun bezoek en gaven gezamenlijk in totaal €2,2 miljard uit bij deze ketens. Nederlanders van 18 tot 34 jaar gaven aanzienlijk minder uit (€97) dan 50-plussers (€131). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid