GfK Panel Services komt in handen van YouGov


Door de nieuwe combinatie GfK Panel Service en YouGov worden de aankopen van consumenten nog beter in kaart gebracht / Foto bij: Hoogvliet

Overname - Het Britse onderzoeksbureau YouGov heeft de Consumer Panel Services-activiteiten van GfK overgenomen. YouGov wil haar positie in de FMCG-sector versterken en daar past de overname, waarmee een bedrag van € 315 miljoen mee gemoeid is, goed bij.

De verkoop van het bedrijfsonderdeel Consumer Panel Services (CPS) was een voorwaarde van de mededingingsautoriteiten voor de fusie tussen GfK en NielsenIQ. De overname zorgt volgens YouGov voor een standaard in gedrags- en attitudegegevens. Het gecombineerde aanbod van YouGov en GfK betekent dat klanten in staat zullen zijn om elke stap van het aankooptraject van hun klanten te begrijpen; van wat ze kopen en waar, tot waarom en hoe ze hun aankopen doen.

FMCG- en retailsectoren

De overname breidt het aanbod van YouGov in de Europese FMCG- en retailsectoren uit. GfK brengt panels uit 18 Europese landen samen die gegevens leveren van meer dan 100.000 huishoudens en 18 miljoen winkelbezoeken. YouGov zal de bestaande 1.100 klanten van CPS GfK toegang bieden tot een steeds groeiende, voortdurend bijgewerkte bron van consumenteninzichten en tot permanent publieksonderzoek van 26 miljoen geregistreerde eigen panelleden in 55 markten.

€ 315 miljoen

De aankoopprijs is € 315 miljoen en versnelt naar eigen zeggen de lange termijnstrategie van YouGov om te blijven investeren in technologie, producten en platformen. Tegelijkertijd breidt het haar panels uit en voltooit het overnames die haar geografische en gegevensverzamelingsmogelijkheden vergroten.

Bron: YouGov/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

YouGov en Circana zetten nieuwe stap in samenwerking

Samenwerking - YouGov en Circana bundelen krachten door Point of Sale- en shopperdata te integreren. De samenwerking tussen de twee bedrijven biedt meer en betere marktinzichten in Nederland, Duitsland en Italië dankzij het gebruik van twee unieke consumenten/shopper datasets.

Lees bericht


‘Crisp geeft niet wenselijke producten uit kerstpakket tweede kans’

Voedselverspilling – De helft van de producten die mensen aantreffen in hun kerstpakket worden weggegooid of belanden voor eeuwig in de voorraadkasten. Dat blijkt uit een consumentenpeiling van onderzoeksbureau YouGov (voorheen GfK). %). Naar schatting van YouGov gaat het om honderdduizenden producten per jaar. Online supermarkt Crisp vindt dat zonde en gaat de producten verzamelen.

Lees bericht




Consumentenbestedingen stegen in 2023 met 6%

Analyse - De consumentenbestedingen in fast moving consumer goods (FMCG) en Tech & Durables (T&D) stegen in 2023 met 6 procent ten opzichte van 2022. Het markttotaal komt daarmee uit op 78,6 miljard euro in 2023. Dat blijkt uit de nieuwe NIQ Retail Spend Barometer, die de verkoopgegevens verzamelt van zowel NIQ als GfK. 

Lees bericht

Marktaandelen supers in 2023 volgens NielsenIQ

Supermarkten - Marktonderzoeker NielsenIQ heeft de marktaandelen van supermarkten over 2023 bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk zijn niet alle marktaandelen gepubliceerd, aangezien supermarktbedrijven daarvoor toestemming moeten geven en deze dit lang niet allemaal doen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid