Goedkopere producten uit Duitsland bij Picnic verkrijgbaar


Picnic gaat producten die in Duitsland stukken goedkoper zijn in Nederland aanbieden

Websuper – Ruim twee jaar nadat online supermarkt Picnic meldde dat veel producten in Duitsland aanzienlijk goedkoper zijn dan in Nederland, start het bedrijf een nieuwe campagne. In de bestelapp zijn vanaf deze week ongeveer vijftig populaire producten verkrijgbaar die goedkoper in Duitsland zijn ingekocht.

Picnic wil op die manier Nederlandse consumenten laten profiteren van de prijsverschillen die er zijn voor dezelfde producten in Nederland en Duitsland. Zo kost een fles zonnebrandcrème van Niveau in Nederland € 26,50, terwijl die in Duitsland voor slechts € 8,95 verkrijgbaar is. Over dat prijsverschil beklaagde kamerlid Jesse Klaver zich onlangs ook tijdens een rondetafelgesprek van de vaste commissie voor Economische Zaken.

Hoewel supermarktorganisatie en andere partijen iedere keer aangeven dat de producten in ons land niet duurder zijn, geldt dat voor specifieke producten wel. Nederlanders die gericht inkopen zijn daarom voordeliger uit. Dat werd ook duidelijk in een uitzending van Arjan Lubach bij RTL4. Het gaat dan met name om producten zoals tabak, Coca-Cola, cosmetica en sterke drank. In sommige gevallen gaat het dan om producten die hier duurder zijn als gevolg van een hogere accijnzen.

Kale prijs

Naast accijnzen die door de overheid in Nederland worden bepaald, gaat het vaak ook om de prijsafspraken die de producenten maken met retailers. Daarbij is het de vraag of de nettoprijs van een product de verkoopprijs bepaalt, of dat de inkoopprijzen inclusief de afspraken zijn met retailers over acties en activaties. Duitse retailers kiezen over het algemeen voor een ‘kale’ prijs, waardoor zij de producten ook voordeliger kunnen aanbieden in de winkel.

Inkoopmuren

Maar fabrikanten kiezen soms ook voor inkoopmuren om het voor supermarkten onmogelijk te maken over de grens goedkoper in te kopen. Een van de mogelijkheden die de fabrikanten hebben, is het niet vermelden van de ingrediënten in het Nederlands. Omdat dit wettelijk in Nederland verplicht is, plakt Picnic stickers met de Nederlandse ingrediënten over de Duitse etiketten heen. Ondanks die extra handling is er nog steeds een aanzienlijk prijsverschil. Zo betalen Picnic klanten deze week € 6,99 voor vier flessen anderhalve liter Coca-Cola regular of zero, in plaats van € 9,65 en een grote pot Nutella (750 gr) kost geen € 7,14 maar € 4,99.

Strijd

“In de Europese Unie geldt vrij verkeer van goederen”, aldus medeoporichter van Picnic Michiel Muller. “De fabrikanten profiteren daarvan door bijvoorbeeld op een centrale locatie zo goedkoop mogelijk te produceren, maar werpen blokkades op als supermarkten hun klanten van dit voordeel willen laten profiteren. Dat moet echt stoppen en wij gaan door met de strijd.”

Bron: Picnic/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Jumbo opent eerste Foodmarkt in Limburg

Formulenieuws - Jumbo Foodmarkt heeft haar eerste vestiging in Limburg geopend. De winkel opende in het smalste deel van Limburg, in Echt. Deze dertiende Jumbo Foodmarkt speelt in op de specifieke behoeften van het grensgebied met België en Duitsland.

Lees bericht


BioMarktMeter biedt inzicht in biologische markt

Biologisch – Deze week is de BioMarktMeter gelanceerd: een nieuwe monitor die de ontwikkelingen in de Nederlandse markt voor biologische producten structureel in kaart brengt. Het initiatief van het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) wordt uitgevoerd door Wageningen University & Research WUR) en is onderdeel van het Actieplan Groei van biologische productie en consumptie 2022–2030.

Lees bericht

Private labelbeurs PLMA toont opmars huismerken

Vakbeurzen - Dat huismerken in de lift zitten, was duidelijk te merken op de Private Label Manufacturers Association (PLMA), de grootste private labelbeurs ter wereld. Het was ook de grootste editie ooit in de RAI in Amsterdam. De beurs telde meer dan 30.000 bezoekers en 3.100 exposanten uit meer dan 70 landen. Belangrijkste trend? Toegevoegde proteïne. Geen product nieuw op de markt...

Lees bericht




Coca-Cola introduceert in 2025 diverse nieuwe smaken

Introducties - Coca-Cola introduceert in 2025 weer een reeks innovaties in het frisdrankschap. De frisdrankleverancier blijft zich richten op vernieuwing om in te spelen op de behoeften en smaakvoorkeuren van consumenten. Dit jaar introduceert het merk een breed scala aan innovaties, met verrassende smaken, suikervrije varianten en vernieuwde verpakkingen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid