Grievink: "Prijsverschil te groot geworden"


Prijsbeleid - "Op een aantal terreinen is het prijsverschil tussen foodservice en retail te groot aan het worden, vooral ook nog doordat retailers soms onder inkoopprijs aan de consument leveren." Dat zegt Jan Willem Grievink, directeur van Foodservice Instituut Nederland (FSIN) in een reactie op de Coca-Cola boycot door Maxxam en het recente dictaat dat Albert Heijn zijn toeleveranciers oplegde. Het is onrustig in inkoopland. Albert Heijn legde dinsdag zijn leveranciers eenzijdig een inkoopkorting op, zodat ze vanaf volgende week allemaal 2 procent minder mogen rekenen voor de producten die ze aan de grootgrutter leveren. Woensdag haalde inkoopcombinatie Maxxam (vooral horeca- en foodservicegrossiers) uit in de richting van Coca-Cola. Maxxam accepteert de prijsverhogingen niet langer en boycot de drankengigant. De afgelopen jaren werd het prijsverschil tussen retail en foodservice steeds groter. Volgens sommigen betalen horeca- en foodserviceondernemers indirect mee aan de prijzenslag die in supermarktland geleverd wordt. Grievink: "Je kunt prijsstijgingen in de foodservice, en het gemopper daarover, niet een op een afleiden uit het spel bij retail, maar indirect heeft het er wel mee te maken." Grievink noemt de houding van Albert Heijn en eerdere maatregelen van Jumbo in de richting van de voedingsindustrie onbehoorlijk. "Albert Heijn moet oppassen dat de publieke opinie zich niet tegen hen keert. Dat voel je in de lucht zitten.Ik denk verder dat de industrie massaal protest aantekent." De boycot van Maxxam richting Coca-Cola zal volgens de FSIN-directeur moeilijk standhouden. De klant van de aangesloten grossiers wil nu eenmaal toch Coca-Cola verkopen en zal desnoods gaan inkopen bij supermarkten of andere leveranciers.

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid