Groei cafetariasector in eerste half jaar stabiel op ruim 11%


Vooral friet is met gemiddeld 18% in prijs per portie gestegen over de eerste 6 maanden van dit jaar

Analyse – De groei van de Nederlandse cafetaria blijft tot en met juni dit jaar op 11 procent. Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Per maand wordt alle transacties van het horecaplatform voor online bestellen, afrekenen en datagestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met juni 2023. Hieruit blijkt dat de verkopen van de cafetaria’s met 11,4% zijn gegroeid in de eerste 6 maanden van dit jaar vergeleken met de eerste 6 maanden van vorig jaar.

Online en offline

Opvallend is dat offline met 12% is toegenomen en online met 10%. Voor offline is de groei vooral in de eerste 2 maanden relatief hoog geweest en na een sterke maand mei blijft ook juni met ruim +11% hoog. Online plust juist sterk de laatste 4 maanden met in juni een +15%.

Prijsontwikkeling

De belangrijkste driver hierachter is de prijsontwikkeling. Vooral friet, wat 20% tot 25% van de omzet van het cafetaria uitmaakt, is met gemiddeld 18% in prijs per portie gestegen over de eerste 6 maanden versus de eerste 6 maanden vorig jaar. Lag de gemiddelde prijs voor een portie friet (met of zonder en klein tot en met groot) vorig jaar nog onder de 3,- euro, nu ligt die prijs op bijna op 3,50 euro per portie.

10 procent hoger

Ook de frikandel, de cola en de hamburger zijn duurder geworden. Gemiddeld liggen de prijzen zo’n 10 procent hoger. Maar als deze producten worden gemiddeld met friet komt de gemiddelde prijsstijging uit rond hetzelfde niveau als de omzetstijging wat dus betekent dat het volume van het cafetaria vrijwel op hetzelfde niveau is gebleven.

De komende maanden blijft More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkelingen volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.

Bron: More2Market/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Frikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag

Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...

Lees bericht



Cafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online

Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde...

Lees bericht

Thuisbezorgd.nl brengt Nederlandse snackmarkt in kaart

Analyse – Nederland eet het liefst gefrituurde snacks en friet op zondag en de frikandel is de populairste snack. Maar regionaal zijn er verschillen. Dit blijkt uit de verzamelde gegevens van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl, die op de Internationale dag van de friet, de Nederlandse snackmarkt in kaart heeft gebracht aan de hand van de gegevens van zo’n 5000 snackbars.

Lees bericht


Nederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%

Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.

Lees bericht

Cafetariasector laat tot mei groei zien van bijna 10%

Analyse – De cafetaria Nederland laat in de periode tot en met april een groei zien van bijna 10%. Dat groeicijfer is gebaseerd op kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s zijn aangesloten met een aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid