Groei cafetariasector in eerste half jaar stabiel op ruim 11%
_768_1024_90.jpg)
Analyse – De groei van de Nederlandse cafetaria blijft tot en met juni dit jaar op 11 procent. Dit blijkt uit verzamelde gegevens via de kassadata van NTF, op basis van 360 cafetaria’s met een gezamenlijk aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
Per maand wordt alle transacties van het horecaplatform voor online bestellen, afrekenen en datagestuurd management, op productniveau in omzet, stuks en volume geanalyseerd door Rien de Koning van More2Market. Het gaat daarbij om de verkopen van januari 2021 tot en met juni 2023. Hieruit blijkt dat de verkopen van de cafetaria’s met 11,4% zijn gegroeid in de eerste 6 maanden van dit jaar vergeleken met de eerste 6 maanden van vorig jaar.
Online en offline
Opvallend is dat offline met 12% is toegenomen en online met 10%. Voor offline is de groei vooral in de eerste 2 maanden relatief hoog geweest en na een sterke maand mei blijft ook juni met ruim +11% hoog. Online plust juist sterk de laatste 4 maanden met in juni een +15%.
Prijsontwikkeling
De belangrijkste driver hierachter is de prijsontwikkeling. Vooral friet, wat 20% tot 25% van de omzet van het cafetaria uitmaakt, is met gemiddeld 18% in prijs per portie gestegen over de eerste 6 maanden versus de eerste 6 maanden vorig jaar. Lag de gemiddelde prijs voor een portie friet (met of zonder en klein tot en met groot) vorig jaar nog onder de 3,- euro, nu ligt die prijs op bijna op 3,50 euro per portie.
10 procent hoger
Ook de frikandel, de cola en de hamburger zijn duurder geworden. Gemiddeld liggen de prijzen zo’n 10 procent hoger. Maar als deze producten worden gemiddeld met friet komt de gemiddelde prijsstijging uit rond hetzelfde niveau als de omzetstijging wat dus betekent dat het volume van het cafetaria vrijwel op hetzelfde niveau is gebleven.
De komende maanden blijft More2Market en @FoodClicks de omzetontwikkelingen volgen en specifieke onderwerpen verder uitdiepen. Specifieke vragen per regio of over een productgroep zijn te richten aan rien@more2market.nl.
Bron: More2Market/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Frikandel meest bestelde product op Nieuwjaarsdag
Analyse – Traditioneel maakt Thuisbezorgd aan het einde van het jaar een overzicht van de meest populaire bestelde gerechten. Dit jaar is het overzicht uitgebreider en biedt de analyse van de bestellingen een aardige inzage in het consumptiegedrag van de Nederlander bij bestellingen. Een overzicht van de Nederlandse trek in frikandel speciaal op nieuwjaarsdag en de grootste zoetekauw van Nederland, tot...
Lees berichtOmzet cafetaria’s in maand oktober 2,4% lager
Analyse - In oktober is de omzet met 2,4% teruggelopen ten opzichte van de omzet in september. Vooral de kassatransacties hebben hieraan bijgedragen met een daling van 5,6%, terwijl de online transacties weer zijn gegroeid met 7,3%.
Lees berichtCafetariaomzet 8,4% hoger in 2023 vooral door online
Analyse - De omzetontwikkeling van de cafetaria’s is tot en met september van dit jaar met 8,4% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De groei werd vooral gerealiseerd door online dat met 10,5% toenam, veel sneller dan de7,7% groei via de kassa van het cafetariabedrijf werd gehaald. Het aandeel online kwam hierdoor uit op 25%, dat wil zeggen dat nog een derde...
Lees berichtThuisbezorgd.nl brengt Nederlandse snackmarkt in kaart
Analyse – Nederland eet het liefst gefrituurde snacks en friet op zondag en de frikandel is de populairste snack. Maar regionaal zijn er verschillen. Dit blijkt uit de verzamelde gegevens van bezorgdienst Thuisbezorgd.nl, die op de Internationale dag van de friet, de Nederlandse snackmarkt in kaart heeft gebracht aan de hand van de gegevens van zo’n 5000 snackbars.
Lees berichtNederlandse cafetariasector groeit tot mei met 11%
Cafetaria – De Nederlandse cafetariasector is tot en met mei dit jaar met 11 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit kassadata van NTF op basis van 360 cafetaria’s, die gezamenlijk zo’n 20 procent marktaandeel hebben in de cafetariamarkt van zowel de verkopen offline als online.
Lees berichtCafetariasector laat tot mei groei zien van bijna 10%
Analyse – De cafetaria Nederland laat in de periode tot en met april een groei zien van bijna 10%. Dat groeicijfer is gebaseerd op kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s zijn aangesloten met een aandeel van 20% in de Nederlandse cafetariamarkt, van zowel de verkopen offline als online.
Lees bericht