Groei Fairtrade-producten zorgt voor hogere premie boeren

Impact - Boeren en werknemers in Afrika, Azië & Latijns-Amerika hebben in 2022 een hogere premiebijdrage ontvangen van Fairtrade Nederland. De uitgekeerde premie lag vorig jaar 16% hoger dan het jaar er voor. De verhoging was mogelijk door de groei van het aantal Fairtrade-producten in Nederland.
Fairtrade werkt met minimumprijzen om boeren meer zekerheid te bieden. Deze minimumprijs dient als vangnet als de wereldmarktprijs laag is en is gebaseerd op de kosten van duurzame productie. Daarnaast betaalt Fairtrade een vaste premie aan de coöperatie waar de boer lid van is of aan het premiecomité op plantages dat de werknemers vertegenwoordigt. Die partijen kunnen die gelden inzetten voor verdere duurzame bedrijfsontwikkeling, zoals verbetering van productiviteit, kwaliteit en infrastructuur. Voor werknemers op plantages komt de Fairtrade premie ten goede aan gemeenschapsprojecten zoals onderwijs en gezondheidszorg. Met de uitbetaling van de premie wordt duurzame productie van zowel mens als klimaat gestimuleerd.
In 2021 kwam de premiebijdrage van Fairtrade Nederland uit op 7,9 miljoen euro door verkoop van Fairtrade producten. In 2022 was de bijdrage goed voor 9,2 miljoen euro, een stijging van ruim 16%. Die stijging werd vooral gerealiseerd door volumegroei van het aantal Fairtrade producten.
Steeds meer merken, retailers en out-of-home locaties kiezen voor Fairtrade gecertificeerde ingrediënten, laat Fairtrade Nederland weten. Supermarkt PLUS liet begin dit jaar al weten dat ze met hun Fairtrade assortiment van 400 huismerkproducten een recordbijdrage aan premie afdragen over het jaar 2022. Daarnaast is Koffiebranderij Peeze samen met Koninklijke Burgers' Zoo gestart met een pilot, waarbij ze hun Fairtrade Bean Impact Koffie in een herbruikbare verpakking leveren.
Bron: Fairtrade/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Tony’s Chocolonely lanceert chocobites Lil’Bits
Introductie – Tony's Chocolonely zoekt de categorie op van de chocobites en komt met Lil’Bits. Met een vijftal smaken gaat het merk, dat het streven heeft om alle chocolade vrij van kinderarbeid en moderne slavernij aan te bieden, de strijd aan met de M&M’s en Maltesers.
Lees berichtNieuw in Nederland: Wayang Coffee
Introductie - Wayang Coffee, onderdeel van The Hot Drinks Company, introduceert Indonesische koffiebonen in Nederland. De koffiebonen zijn 100% klimaatneutraal geproduceerd, verpakt in biobased folies en gecertificeerd door Rainforest Alliance.
Lees berichtAlbert Heijn rondt True Price-experiment koffie af
Formulenieuws - Albert Heijn heeft de ‘eerste fase’ van de proef met True Price bij drie AH To Go-locaties vorige maand afgerond. Op de eigen website geeft de supermarktketen een inkijkje in de resultaten. Van alle klanten die bij de drie AH To Go’s koffie kochten, koos 15% ervoor om ‘de echte prijs’ voor hun kop koffie te betalen. Van...
Lees berichtVerkoop Fairtrade producten stijgt met 6%
Fairtrade - In 2022 steeg de verkoop van producten met het Fairtrade keurmerk op de Nederlandse markt met 6% ten opzichte van vorig jaar. In foodproducten was de stijging 8%. Als gevolg van deze volumestijging ontvingen boeren en arbeiders in Afrika, Latijns-Amerika en Azië een hogere Fairtrade premie. De premie lag in 2022 16% hoger dan het voorgaande jaar.
Lees berichtPurmerend is 82e Bagels & Beans-locatie in Nederland
Formulenieuws – Meer dan 80 locaties telt Bagels & Beans inmiddels. Met de vestiging in Purmerend opent de formule, die ‘bagels, koffie & geluk’ wil serveren maandag 26 juni zelfs de 82 locatie in Nederland.
Lees berichtAlbert Heijn to go gaat experimenteren met true pricing
Formulenieuws – Vanaf dinsdag kunnen klanten bij de Albert Heijn to go in Groningen, Wageningen en Zaandam een kop koffie tappen voor de true price. Dit is de normale winkelprijs plús sociale- en milieukosten in de hele keten van een product. Klanten krijgen op die manier inzicht in de werkelijke prijs van een product en kunnen op basis hiervan duurzamere...
Lees bericht