Groei fastfoodrestaurants zet door


Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau ziet aan de groei voorlopig ook geen einde komen. Kanttekening: het betreft de fastfoodrestaurants die ook als zodanig staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn naast de grote drie, zoals McDonald’s, Burger King en KFC, ook een groep overige van ketens die slechts enkele locaties hebben, zoals Burgemeester, Five Guys en Ellis Gourmet Burger. Andere ketens die vanuit consumenten oogpunt wellicht wel als fastfoodrestaurant worden bekeken, groeien ook, maar staan bij de KvK anders ingeschreven, bijvoorbeeld als pizzaketen, zoals de locaties bijvoorbeeld van New York Pizza’s. Ontwikkeling in de provincies Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). In Drenthe en Zeeland zijn de fastfoodrestaurants het minst sterk vertegenwoordigd. Dit komt ook doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht. Ketendominantie In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca. Toetreding nieuwe spelers Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hebben al locaties in bepaalde grote steden, maar willen verder uitbreiden naar ander plaatsen. En ook de gevestigde orde staat verre van stil. Waar McDonald’s het zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) is KFC en met name Burger King vooral bezig met het uitbreiden van verkooppunten. Bron: Van Spronsen & Partners/ @FoodClicks Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau ziet aan de groei voorlopig ook geen einde komen. Kanttekening: het betreft de fastfoodrestaurants die ook als zodanig staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn naast de grote drie, zoals McDonald’s, Burger King en KFC, ook een groep overige van ketens die slechts enkele locaties hebben, zoals Burgemeester, Five Guys en Ellis Gourmet Burger. Andere ketens die vanuit consumenten oogpunt wellicht wel als fastfoodrestaurant worden bekeken, groeien ook, maar staan bij de KvK anders ingeschreven, bijvoorbeeld als pizzaketen, zoals de locaties bijvoorbeeld van New York Pizza’s. Ontwikkeling in de provincies Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). In Drenthe en Zeeland zijn de fastfoodrestaurants het minst sterk vertegenwoordigd. Dit komt ook doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht. Ketendominantie In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca. Toetreding nieuwe spelers Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hebben al locaties in bepaalde grote steden, maar willen verder uitbreiden naar ander plaatsen. En ook de gevestigde orde staat verre van stil. Waar McDonald’s het zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) is KFC en met name Burger King vooral bezig met het uitbreiden van verkooppunten. Bron: Van Spronsen & Partners/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Hoofdkantoor McDonald’s Nederland verhuist naar Utrecht

Formulenieuws – Het hoofdkantoor van McDonald’s is verhuisd van Amsterdam naar Utrecht. De 150 medewerkers van de Serviceorganisatie komen de zitten in het gloednieuwe hoofdkantoor in het duurzame Central Park gebouw, nabij Utrecht Centraal. De verhuizing naar Central Park sluit aan bij de duurzame ambities van het familierestaurant.

Lees bericht


Stijn Mentrop nieuwe Director Marketing & Communications McDonald’s

Benoeming - Stijn Mentrop is per 15 maart begonnen als Director Marketing & Communications bij McDonald’s Nederland. Naast de dagelijkse leiding over alle marketing & communicatie activiteiten, geeft hij invulling aan de strategische positionering van het familierestaurant. Mentrop is onderdeel van het directieteam, dat sinds 1 juni aangestuurd wordt door Managing Director Annemarie Swijtink.

Lees bericht

McDonald’s trekt zich vrijwel volledig terug uit Rusland

Fastfood – Na dertig jaar vertrekt de Amerikaanse fastfoodketen McDonald's uit Rusland. Aanleiding is de oorlog in Oekraïne en de onzekere situatie over de verdere duur van die situatie. Dat is maandag bekend gemaakt. Het fastfoodbedrijf is inmiddels gestart met de verkoop de 850 Russische restaurants, waar 62.000 mensen werken.

Lees bericht

McWrap terug op menukaart McDonald’s

Fastfood – De McWrap maakt z’n rentree op de menukaart. Nadat de wrap eerder op de menukaart was geplaatst, was de vraag zo groot dat er tijdelijk geen verse ingrediënten voorradig waren om de McWrap op de menukaart te houden. De McWrap moest daardoor tijdelijk van de menukaart verdwijnen.

Lees bericht






© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid