Groei fastfoodrestaurants zet door


Martontwikkeling – De groei in fastfoodrestaurants is de afgelopen vijf jaar onverminderd doorgegaan, ondanks alle aandacht voor gezondheid. Het aantal fastfoodrestaurants in Nederland steeg in die periode van 364 naar 422 restaurants. Vooral in de grote steden en op high traffic locaties (snelweg, outlet centers) groeide het aanbod fors. De cijfers zijn afkomstig van uit een rapportage van Van Spronsen & Partners horeca-advies. Het bureau ziet aan de groei voorlopig ook geen einde komen. Kanttekening: het betreft de fastfoodrestaurants die ook als zodanig staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat zijn naast de grote drie, zoals McDonald’s, Burger King en KFC, ook een groep overige van ketens die slechts enkele locaties hebben, zoals Burgemeester, Five Guys en Ellis Gourmet Burger. Andere ketens die vanuit consumenten oogpunt wellicht wel als fastfoodrestaurant worden bekeken, groeien ook, maar staan bij de KvK anders ingeschreven, bijvoorbeeld als pizzaketen, zoals de locaties bijvoorbeeld van New York Pizza’s. Ontwikkeling in de provincies Noord-Holland heeft, mede dankzij Amsterdam de hoogste dichtheid van aantal fastfoodrestaurants per 100.000 inwoners (3,2). Zonder Amsterdam is de dichtheid in Noord-Holland lager (2,0) dan het Nederlands gemiddelde (2,5). In Drenthe en Zeeland zijn de fastfoodrestaurants het minst sterk vertegenwoordigd. Dit komt ook doordat hier weinig kilometers rijksweg zijn (belangrijke locatie voor fastfoodrestaurant) en er een beperkt aantal grotere steden is met daarbij een laag aantal inwoners per km². Ook speelt mee dat in deze provincies een relatief groot deel (45%) van de bevolking 50-plus is, een groep die niet tot de belangrijkste doelgroep behoort. In de provincie Utrecht is de stijging de afgelopen 5 jaar het hoogst (+41%), wat vooral wordt veroorzaakt door nagenoeg een verdubbeling van het aanbod in de stad Utrecht. Ketendominantie In Nederland behoort bijna 85% van de fastfoodrestaurants tot 1 van de ‘drie grote jongens’, McDonalds’, KFC, Burger King). Flevoland kent het meest gevarieerde aanbod, in Friesland domineert McDonalds het meest. De formules hebben een gemiddelde verkoopoppervlakte van ruim 200m², waarmee dit bedrijfstype fors groter is dan reguliere restaurants en andere daghoreca. Toetreding nieuwe spelers Van Spronsen & Partners verwacht dat de groei van fastfood de komende jaren verder zal toenemen. Enerzijds vanuit de toename van maaltijdbezorging en anderzijds door expansiedrift van bestaande ketens en nieuwe toetreders op de markt. Concepten als Five Guys en Ellis Gourmet Burger hebben al locaties in bepaalde grote steden, maar willen verder uitbreiden naar ander plaatsen. En ook de gevestigde orde staat verre van stil. Waar McDonald’s het zoekt in verbreding in bezoekmoment (ontbijt) en assortiment (McCafé met koffie en luxere gourmet burgers) is KFC en met name Burger King vooral bezig met het uitbreiden van verkooppunten. Bron: Van Spronsen & Partners/ @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

McDonald’s laat in prototype locatie het ‘nieuwe werken’ zien

Fastservice – McDonald’s heeft een prototype locatie neergezet als oplossing voor het nieuwe werken. Twee nieuwe elementen zijn aangebracht: Take Out en Dine In. De komende tijd wil de hamburgerketen samen met de franchisers kijken of er verbeteringen zijn aan te brengen. Ook medewerkers kunnen in een videclip alvast bekijken hoe er straks rekening kan worden gehouden met elkaar en...

Lees bericht

Horeca probeert oplossingen te vinden in coronacrisis

Horeca - De Nederlandse horeca is op tal van manieren bezig het coronavirus het hoofd te bieden. Sommige horecagelegenheden hanteren andere openings- en sluitingstijden, andere locaties beperken het restaurantbezoek tot maximaal 80 personen en weer andere zoeken een oplossing in het afhalen en bezorgen van maaltijden.

Lees bericht


Pure Ingredients wint geding over frikandelburger

Uitspraak – Pure Ingredients, de fabrikant van de frikandelburger, heeft de rechtszaak, die Burger King Corporation, het moederbedrijf van Burger King, tegen het bedrijf had aangespannen, gewonnen. De rechter heeft geoordeeld dat de frikandelburger van Pure Ingredients geen kopie is van de FreaKINGdel, die sinds enige tijd bij de hamburgerketen verkrijgbaar is.

Lees bericht



Burger King onthult ‘geheim’ tijdens jaarwisseling

Formulenieuws – Om te bewijzen dat Burger King de eigen Whopper te groot heeft gemaakt ten opzichte van de rivaliserende Big Mac-burger van McDonald's, heeft de fastfoodketen achter elke eigen advertentie uiting in 2019 een Big Mac geplaatst. De fastfood keten deed deze ‘onthulling’ aan he einde van het jaar, met een campagnefilmpje als bewijs. De Whopper is door Burger King gepositioneerd...

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid