Groei La Place helpt Jumbo doorbreken omzetgrens van €10 miljard


La Place gaat meer inzetten op bezorging met Thuisbezorgd en Uber Eats

Formulenieuws - Jumbo ligt nog steeds op koers om de grens van 10 miljard euro omzet te doorbreken. De groei in omzet van de La Place-restaurants, zit na  de coronasluitingen weer aardig in de lift en kan daarbij helpen. Daarnaast zet Jumbo als het gaat om de online-bestellingens en de La Place-restaurants volop in op bezorging.

De concernomzet is in de eerste helft van 2022 gestegen tot €5,46 miljard. Dat is een stijging van 1,6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De consumentenomzet van  de Jumbo-formule maakte daarvan € 5,41 miljard uit. Het aandeel van Jumbo op de Nederlandse markt bleef circa 22%. De uitbreiding op de Belgische markt, waar Jumbo sinds eind vorig jaar vier nieuwe winkels opende, vorderde gestaag. Naar verwachting zal Jumbo eind dit jaar in totaal 27 winkels bij onze zuiderburen hebben. Algemeen directeur Frits van Eerd van Jumbo: “We zijn tevreden met de gerealiseerde omzetontwikkeling tot nu toe, zeker in het licht van de uitdagende marktomstandigheden. De eerste weken van 2022 hadden we nog te maken met beperkende coronamaatregelen en daarna met de gevolgen van de situatie in Oekraïne. De uitdagingen zijn divers en nemen in omvang toe, terwijl het er niet naar uitziet dat de rust in de markt komende maanden terugkeert. Toch houden we vast aan onze doelstelling om dit jaar door de omzetgrens van €10 miljard te breken. Ook blijven we extra alert op de kosten en richten we met vertrouwen onze aandacht op de strategische keuzes die we begin dit jaar hebben gemaakt.”

Kwaliteitsverbetering Vers

In het kader van de aangescherpte strategie voert Jumbo onder meer een verdere kwaliteitsverbetering door in het versaanbod. Klanten zijn immers in toenemende mate op zoek naar betere, lekkerdere en meer verantwoorde voeding die bij voorkeur lokaal is geproduceerd. Inmiddels komt al zo’n 75% van het versassortiment bij Jumbo uit Nederland; dat aandeel zal komende jaren verder stijgen. Op steeds meer versproducten maakt Jumbo dit zichtbaar met het ‘Van Dichtbij’ logo.

Ontwikkelingen online

Tijdens de coronapandemie is het thuisbezorgen van online bestelde boodschappen in een stroomversnelling geraakt. En nog steeds is het online bestellen populair. De omzet van Jumbo Online is ook gelijk gebleven aan dezelfde periode vorig jaar. Jumbo verwacht dat klanten in toenemende mate zelf blijven bepalen waar, wanneer en hoe zij hun aankopen doen, én hoe en wanneer zij de boodschappen thuis willen ontvangen. Met gerichte investeringen en samenwerkingsinitiatieven blijft Jumbo inspelen op deze behoefte. Zo breidt Jumbo dit jaar het aantal regionale bezorghubs met nieuwe vestigingen in Emmen en Bergen op Zoom uit tot in totaal achttien en introduceert ze onder de naam Jumbo Bezorgeloos een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging. De onlineactiviteiten op de zakelijke markt, die al ruim de 100 miljoen aan omzet zijn gepasseerd, worden verder aangescherpt om de forse groei in dit segment vast te houden en te vergroten. Daarnaast werkt Jumbo aan het verstevigen van de strategische samenwerking met ‘flitsbezorger’ Gorillas, zodat klanten in de binnensteden via Jumbo.com straks ook kunnen kiezen voor supersnelle thuisbezorging van hun boodschappen door de fietskoeriers van Gorillas. Jumbo levert inmiddels zo’n 1.600 producten aan Gorillas. Voor haar onlineactiviteiten heeft Jumbo zich eerder dit jaar aangesloten bij de nieuwe werkgeversvereniging E-commerce Nederland.

La Place

Met de opening van twee nieuwe La Place restaurants, eentje in de Amerikaanse staat Californië en een aan de Grote Markt in Groningen, beschikt La Place nu over 73 locaties. De nieuwe vestiging in Groningen bevindt zich boven de Jumbo winkel, waarin tevens een La Place Express onderdak vindt. Verdere internationale uitbreiding van de foodserviceformule staat hoog op de agenda, laat Jumbo weten. Ook zet La Place steeds meer in op het thuisbezorgen van verse maaltijden, lunches en snacks. Eerder al is daarvoor een succesvolle samenwerking aangegaan met Thuisbezorgd.nl. Uber Eats bezorgt nu ook voor La Place, waardoor het aantal steden met bezorgservice is uitgebreid tot acht.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Frits van Eerd treedt tijdelijk terug als algemeen directeur Jumbo

Persoonlijk - Na zorgvuldig overleg met zijn familie en de Raad van Commissarissen heeft Frits van Eerd besloten tijdelijk terug te treden als algemeen directeur van Jumbo. Hij is een van de verdachten in een groot witwasonderzoek. De beslissing is in het belang van Jumbo genomen en maakt het voor hem ook mogelijk om zich volledig te concentreren op zijn...

Lees bericht


Max&Bien vegan kaas bij Jumbo en Jumbo Online

Supermarkten - De producten van Max&Bien zijn vanaf 3 oktober verkrijgbaar bij een groot aantal van de Jumbo vestigingen en bij Jumbo Online. Max&Bien is de eerste Nederlandse producent die met haar plantaardige alternatieven voor kaas in het vers-schap met ‘dierlijke’ buitenlandse kazen ligt.

Lees bericht


‘Consument zoekt straks eerder de discounter op’

Onderzoek – Driekwart van de Nederlander gaat door hoge energierekeningen en inflatie straks andere keuzes maken aanzien van winkels. Discount supermarkten zoals Lidl zullen hiervan profiteren en zien naar verwachting klanten overlopen van o.a. Albert Heijn en Jumbo. Niet alleen worden andere winkels en merken gekozen, ook wordt langer op aanbiedingen gewacht. Dit blijkt uit onderzoek van Q&A.

Lees bericht



AH, Jumbo, Vrumona en Coca-Cola schaffen plastic handgreepjes af

Samenwerking – In een gezamenlijke boodschap maken Albert Heijn, Jumbo, Coca-Cola en Vrumona bekend dat zij stoppen met de plastic handgrepen op alle multiverpakkingen frisdrank en water zoals deze in Nederland worden aangeboden. De stap leidt tot besparing van bijna 40.000 kilo plastic en maakt meer dan 550.000 kilo plastic beter te recyclen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid