Groei plantaardig binnen foodservice zet door


Anne&Max; maakte recent de havermelk in de koffie 5 cent goedkoper om plantaardig te stimuleren

Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.

Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, blijkt uit de resultaten van ProVeg, die door Foodstep zijn verzameld. De inkoop van vleesvervangers is volgens deze cijfers tussen 2016-2021 meer dan verdriedubbeld naar een marktaandeel van 4,9% in Q4 2021. Vooral plantaardige opschuimmelk is sterk gegegroeid. Het volume-aandeel hiervan is 27%

Snelle opmars

Hoewel plantaardige producten zoals vlees- en zuivelvervangers in vergelijking met supermarkten een bescheiden rol spelen in de foodservice, aldus ProVeg, is er nu sprake van een inhaalslag. Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, wat het op een vergelijkbaar niveau brengt als het marktaandeel in de retail. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg: “Deze ontwikkelingen passen in de algemene trend dat consumenten vaker kiezen voor duurzame en gezonde plantaardige alternatieven, zowel wanneer zij thuis zelf koken als buiten de deur. De verwachting is dan ook dat plantaardige alternatieven de komende jaren permanent een steeds prominentere plek gaan innemen in de foodservice markt.”

Plantaardige room

Met name plantaardige room (kookzuivel) en opschuimmelk zijn populair bij restaurants en koffietentjes (fastservice). In 2021 was het marktaandeel van plantaardige zuivel in de horeca bijna 7% en in de fastservice maar liefst 15%. Naar verwachting zal de inkoop van plantaardige zuivel in 2022 gestaag blijven toenemen. Plantaardige opschuimmelk – de bekende soja- of havermelk voor in de koffie – spant de kroon met een volume-aandeel van 27%. Van Haperen: “Het laat duidelijk zien dat het gebruik in de koffie één van de populairste toepassingen van plantaardige melk is geworden.”

Yoghurt

Naast de echte hardlopers zijn er ook enkele categorieën zoals plantaardige yoghurt die nog weinig groei laten zien. ProVeg verwacht echter dat ook deze in de komende jaren een groter marktaandeel zullen verwerven, naarmate consumenten deze producten beter leren kennen en het aanbod van aantrekkelijke voor foodservice geschikte producten groeit.

Bron: ProVeg/@FoodClicksOpschui

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Shell breidt vega(n) assortiment dit jaar verder uit

Formulenieuws - Shell gaat dit jaar een groot aantal vegetarische en plantaardige producten toevoegen aan het assortiment. De stap past volgens het bedrijf binnen de duurzaamheidstransitie van Shell, waarbij reizigers steeds vaker een bewustere keuzes kunnen maken.

Lees bericht

‘Horeca gedwongen tot accepteren lagere marge’

Onderzoek - Driekwart van de horecaondernemers kan de gestegen inkoopkosten en energieprijzen niet doorberekenen aan klanten. Ze voelen zich gedwongen een lagere marge te accepteren. Dat blijkt uit onderzoek van GROUP7 in opdracht van Foodservice Instituut Nederland (FSIN).

Lees bericht

In ‘bewogen Jumbo’-jaar doet La Place het goed

Jaarcijfers – Het overlijden van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd, de gebeurtenissen rondom algemeen directeur en medeaandeelhouder Frits van Eerd en de perikelen rondom de supermarktprijzen, mede door inflatie, zorgden voor een bewogen Jumbo-jaar. De gebeurtenissen hadden veel impact, zo laat Jumbo weten in een toelichting op de jaarcijfers. La Place vormde een goede uitzondering. Met een omzet van €107 miljoen zit de...

Lees bericht


Plantaardige zuiveldrinks het meest populair bij Gorillas

Vegan - Tijdens World Vegan Day wordt de veganistische leefstijl in het zonnetje gezet. Bij bezorgdienst Gorillas zien ze niet alleen het plantaardige aanbod fors toenemen, maar ook de vraag. Uit eigen onderzoek onder 100.000 bezorgingen blijken de plantaardige zuivelproducten het meest populair.

Lees bericht

Druk bezochte Sial Parijs bijna op niveau van 2018

Vakbeurzen – Levensmiddelenvakbeurs Sial Parijs heeft de deuren gesloten met een uiterst positief resultaat, laat de organisatie weten. Met meer dan 7.000 exposanten uit 127 landen en 265.000 bezoekers haalde de editie 2022 bijna het niveau van 2018, de beurs voor de pandemie. Terwijl sommige landen nog wel reisrestricties kennen.

Lees bericht



© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid