Groei plantaardig binnen foodservice zet door
Analyse - De inkoop van dierlijke producten (vlees en zuivel) in de foodservice heeft tijdens de covid-crisis een flinke klap gekregen, meldt ProVeg. En die daling geldt in die periode ook voor plantaardige vlees en zuivel, alleen heeft die vraag zich sneller hersteld. Sinds 2016 is de inkoop van plantaardig in foodservice verdubbeld.
Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, blijkt uit de resultaten van ProVeg, die door Foodstep zijn verzameld. De inkoop van vleesvervangers is volgens deze cijfers tussen 2016-2021 meer dan verdriedubbeld naar een marktaandeel van 4,9% in Q4 2021. Vooral plantaardige opschuimmelk is sterk gegegroeid. Het volume-aandeel hiervan is 27%
Snelle opmars
Hoewel plantaardige producten zoals vlees- en zuivelvervangers in vergelijking met supermarkten een bescheiden rol spelen in de foodservice, aldus ProVeg, is er nu sprake van een inhaalslag. Het marktaandeel van plantaardige producten steeg van 1,4% in 2016 naar 5,4% in Q4 van 2021, wat het op een vergelijkbaar niveau brengt als het marktaandeel in de retail. Martine van Haperen, expert voeding en foodservice bij ProVeg: “Deze ontwikkelingen passen in de algemene trend dat consumenten vaker kiezen voor duurzame en gezonde plantaardige alternatieven, zowel wanneer zij thuis zelf koken als buiten de deur. De verwachting is dan ook dat plantaardige alternatieven de komende jaren permanent een steeds prominentere plek gaan innemen in de foodservice markt.”
Plantaardige room
Met name plantaardige room (kookzuivel) en opschuimmelk zijn populair bij restaurants en koffietentjes (fastservice). In 2021 was het marktaandeel van plantaardige zuivel in de horeca bijna 7% en in de fastservice maar liefst 15%. Naar verwachting zal de inkoop van plantaardige zuivel in 2022 gestaag blijven toenemen. Plantaardige opschuimmelk – de bekende soja- of havermelk voor in de koffie – spant de kroon met een volume-aandeel van 27%. Van Haperen: “Het laat duidelijk zien dat het gebruik in de koffie één van de populairste toepassingen van plantaardige melk is geworden.”
Yoghurt
Naast de echte hardlopers zijn er ook enkele categorieën zoals plantaardige yoghurt die nog weinig groei laten zien. ProVeg verwacht echter dat ook deze in de komende jaren een groter marktaandeel zullen verwerven, naarmate consumenten deze producten beter leren kennen en het aanbod van aantrekkelijke voor foodservice geschikte producten groeit.
Bron: ProVeg/@FoodClicksOpschui
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Merendeel hoger onderwijs draagt bij aan eiwittransitie
Onderwijscatering - Bijna alle Nederlandse universiteiten en hogescholen (88%) nemen maatregelen die bijdragen aan de eiwittransitie. Daarnaast heeft 41% een doelstelling opgesteld met betrekking tot meer plantaardig voedsel op de campus. Dat laat ProVeg weten na onderzoek in een nieuwsupdate.
Lees berichtVerkoop vleesvervangers cateraars en horeca verdubbeld
Analyse - Plantaardige zuivel en vleesvervangers zijn in de afgelopen twee jaar fors gegroeid binnen foodservice. De totale verkoop van vleesvervangers aan catering en horeca is in twee jaar tijd meer dan verdubbeld, zo laat ProVeg Nederland weten op basis van cijfers van Foodstep. Met name zuivel werd minder verkocht.
Lees berichtBoermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice
Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.
Lees berichtDry Aged Biet Chefs Club gaat de ‘gedroogde biet’ promoten
Actie - Dinsdag 8 juli is de Dry Aged Biet Chefs Club gelanceerd. De club is een samenwerking tussen vier chefs, die de dry aged biet willen gaan promoten binnen foodservice.
Lees berichtBracamonte Convenient Kitchen koopt StarCuisine
Overname - StarCuisine, de specialist in ultraverse gemaksmaaltijden en foodserviceoplossingen, komt volledig in handen van Bracamonte Convenient Kitchen. De overname betekent een aanzienlijke versterking van Bracamonte in retail en foodservice.
Lees bericht60-jarige SIAL Paris komt met speciaal programma
Vakbeurzen – Al meer dan 60 jaar verenigt SIAL Paris professionals van over de hele wereld om de laatste ontwikkelingen in de foodindustrie te bespreken. Als een traditionele ontmoetingsplaats en netwerkevenement, ondersteunt SIAL bedrijven bij het delen van kennis, het opdoen van nieuwe inzichten en het creëren van waardevolle connecties. In 2024 belooft SIAL Paris, die van 19 tot en met 23 oktober wordt...
Lees bericht