‘Groei supermarktomzet zwakt af naar +8,4%’
_1080_720_90.jpg)
Marktcijfers - De omzet van de supermarkten voor de week die eindigde op 7 juni is weliswaar met 8,4% gestegen op jaarbasis, maar dat was een aanzienlijke verlaging van de groei ten opzichte van voorgaande weken. Dat meldt onderzoekbureau Nielsen.
De afzwakkende groei viel samen met de opening van restaurants en cafés op 1 juni. Dit heeft volgens Nielsen waarschijnlijk bijgedragen aan de vertraging, maar ook een nationale feestdag (2de Pinksterdag), waar we in de afgelopen weken meestal een piek in de verkoop van de supermarkten hebben gezien.
"Als we kijken naar de vier weken die week 23 voorafgaan, dan zien we een double-digit groei voor de supermarkten in Nederland. Het is duidelijk dat de opening van de horeca en het koudere weer in het laatste deel van de week een duidelijke invloed heeft gehad op de verkoop van de supermarkten in de afgelopen week", aldus Johan Vrancken, Managing Director van Nielsen Benelux Connect. "In de weken 21 en 22 had de supermarkten een hoge omzet van meer dan 900 miljoen euro. De afgelopen week lag de omzet net onder de 860 miljoen euro. Hoewel het groeipercentage lager ligt in vergelijking met eerdere weken, is deze met 8,4% nog steeds aanzienlijk”.
Bron: Nielsen/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
SNACKWITHBENEFITS kleurt vriesvak groen bij Sligro
Actie – SNACKWITHBENEFITS kleurt op duurzame dinsdag 5 september het vriesvak van Sligro groen met het eerste compleet duurzame vriesvak. Niet alleen in eigen producten, maar ook andere producten die de wereld beter maken. De groene vriezer staat tot en met 30 september bij de Sligro in Rotterdam Zuid.
Lees berichtNettorama en Boni samen verder als Nettorama
Fusie - Nettorama en Boni gaan fuseren, zo hebben de bedrijven vandaag bekend gemaakt. Boni verdwijnt als supermarktformule en alle winkels worden omgebouwd naar de formule van merkendiscounter Nettorama. Gezamenlijk hebben Nettorama en Boni circa 80 supermarkten en zo’n 6.800 medewerkers.
Lees berichtHalfjaaromzet Jumbo groeit met 8,8%, die van La Place 36%
Analyse – De consumentenomzet van Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar van 2023 gegroeid met 8,8 procent naar €5,96 miljard. Ook de omzet van La Place groeide. Deze nam toe met 36% naar €69 miljoen euro in de eerste zes maanden.
Lees berichtVrumona neemt ‘Butcha Kombucha’ over
Overname - Vrumona is eigenaar geworden van het Kombucha-merk Butcha, nadat het al jaren exclusief distributeur was onder haar innovatie-label ‘Sir Joe’. Het frisdrankenbedrijf neemt het merk over van de grondleggers Siewerd Nicolai, Jiri Brandt & Samuel Levie. Vrumona wil met het merk groeien en introduceert het op korte termijn ook bij supermarkten.
Lees berichtJumbo test nieuwe servicebalie zonder tabaksverkoop
Supermarkten - Jumbo start in een viertal supermarkten een nieuwe servicebalie, die een antwoord moet geven op het verkoopverbod van tabak in supermarkten volgend jaar. De servicebalie is daarvoor ook op een andere plek geplaatst in de winkel en zit nu voor de kassagroep. Feit is wel dat er geen tabak meer wordt verkocht.
Lees berichtWinnaars FoodAwards 2023 bekend gemaakt
Verkiezing - Op kasteel Amerongen zijn woensdagavond de jaarlijkse FoodAwards uitgereikt. 12 introducties uit 2022 werden door de jury beloond met een FoodAward. De uitverkiezing van de FoodAwards is een initiatief van FoodPersonality en vond voor de 25e keer plaats.
Lees bericht