Groeiende zorgen over voldoende horecapersoneel


Onderzoek  - Horecaondernemers hebben grote zorgen over personeelskrapte. Zeker met de lange weekenden met Hemelvaart en Pinksteren voor de deur, vragen horecaondernemers zich af of ze hun gasten wel op de juiste manier kunnen ontvangen door het personeelsprobleem in de sector, maar inzet techniek wordt nog niet gezien als oplossing. Dat laat onderzoek van GROUP7 Professional Community zien.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel in België als in Nederland het vinden en het behouden van personeel in de top 5 van grootste uitdagingen staat. Alleen kosten onder controle houden vindt men op dit moment een nog grotere uitdaging. Zelf opleiden van personeel wordt in beide landen als de beste oplossing gezien van het personeelsprobleem. Opvallend is dat de inzet van technologie niet direct als oplossing wordt gezien. Het blijkt dat de horeca daarvoor nog niet echt warm loopt.

Deze resultaten zien we terug in de gehele foodservice van België en Nederland. Het vinden van personeel is voor de Nederlandse Horeca de grootste uitdaging, deze staat met 57% boven aan.

Het kwartaalonderzoek door GOUP7 werd gehouden in februari en maart 2022. De respondenten uit België (370) en Nederland (473) waren werkzaam in de segmenten Horeca, Fastservice en Catering. Vraag is welke oplossingen zien zij? De top 3 oplossingen van de horeca leden van deze Community:

België: Oplossingen personeelsprobleem

1. Zelf personeel opleiden (46%)

2. Meer flexibele arbeid inhuren (36%)

3. Inzetten op medewerker betrokkenheid (34%)

Nederland: Oplossingen personeelsprobleem

1. Zelf personeel opleiden (54%)

2. Werving vanuit netwerk huidige werknemers (44%)

3. Inzetten op medewerker betrokkenheid (35%)

Anders koken

In de Belgische horeca heeft 48% van de respondenten tekort aan personeel in de keuken. In de Nederlandse horeca ligt dit percentage zelfs op 58%. Aan deze respondenten is gevraagd of ze anders zijn gaan koken en dit blijkt zeker het geval. In België is 43% anders gaan koken en in Nederland 54%. Van de respondenten vult ongeveer 60% dit in door minder gerechten op de kaart te zetten. Daarnaast kiest men ook vaak voor minder handelingen per gerecht.

Slimme bestelsystemen

Uit het onderzoek komt naar voren dat er sprake is van een opkomst van QR-bestelsystemen. In de fastservice en op de luchthavens zijn deze systemen bijna niet meer weg te denken: bestellen via een informatiezuil of via een QR-code. De horeca blijft hierin achter. Binnen horeca in Nederland werkt 20% met een QR-code systeem voor het bekijken van de menukaart naast de traditionele menukaart. In België wordt dit al bij een derde in de horeca gebruikt. Echter er wordt nauwelijks (7%) gebruik gemaakt van een slimme koppeling met een bestelsysteem. Een gemiste kans, volgens GROUP7,immers zonder tussenkomst van de bediening kan het bestel- en betaalproces worden versneld en vereenvoudigd. Naast zelf personeel opleiden, zal de horeca daarom ook meer en meer moeten kijken naar inzet van technologie om het personeelstekort op te lossen, aldus het advies van GROUP7.

Bron: GROUP7/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019

Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.

Lees bericht



Kick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam

Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...

Lees bericht

Baro, bohemien kustplaats aan de Amsterdamse gracht

Horeca - Openluchtrestaurant Baro brengt de bohemien flair van badplaatsen op Ibiza en de energie van Tulum aan de Postjesweg in Amsterdam West. Met kleurrijk streetfood en verfrissende tequilacocktails serveert Baro zorgeloze vakantiedagen. Donderdag ging de locatie open.

Lees bericht


CBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022

Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid