Groente en fruit-campagne ‘Geef kleur door’ van start gegaan


Foto bij: Lidian van Megen

Campagne - Vandaag, op Wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groente en fruit.

De campagne is noodzakelijk volgens de initiatiefnemers omdat  ruim 80% van de Nederlanders niet genoeg groenten en fruit eet (bron: RIVM). Nederland bungelt met deze cijfers onderaan in Europa en verbetering is noodzakelijk.

Ter gelegenheid van de aftrap van de campagne heeft vanmorgen tv-chef Nadia Zerouali en eigenaar Couscousbar, als ambassadeur van ‘Geef kleur door’, een groente- en fruitpakket aangeboden aan Peter Valstar (VVD), Laura Bromet (GroenLinks), Tjeerd de Groot (D66) en Joris Thijssen (PvdA). Hiermee lobbyen de initiatiefnemers van de campagne voor een gezondere voedselomgeving. Daarnaast bieden de initiatiefnemers maandenlang in de publieke ruimte een groot aanbod van verse groenten en fruit aan.

Slechtste jongetje van de Europese klas

Terwijl Nederland in de absolute top staat als het aankomt op het produceren en verhandelen van groenten en fruit, bungelen we ergens onderaan in Europa als het aankomt op de consumptie ervan. Ruim 80% van de Nederlanders eet namelijk niet genoeg groenten en fruit. Veel Nederlanders zouden hier graag iets aan willen doen, maar slagen er niet in. Onderzoek heeft uitgewezen dat onze voedselomgeving een belangrijke rol kan spelen in het maken van gezonde keuzes (Bron: Voedingscentrum). Daarom grijpen NAGF en Food Cabinet dit Internationaal VN-jaar van Groenten en Fruit aan om Nederlanders te helpen gezonder te eten én om bedrijven en instellingen aan te sporen om de voedselomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit.

Politiek geeft kleur door

Bij de aftrap van de ‘Geef kleur door’ campagne vandaag roepen het NAGF en Food Cabinet Kamerleden op om zich in te zetten voor een gezondere voedselomgeving. Een opoep die eerder was gedaan door de Gezondheidsraad. Die pleit in een rapport onder meer voor een suikertaks, btw verlaging op groente en fruit en meer gemeentelijke bevoegdheid om fastfoodbedrijven te weren in de omgeving van scholen.

Initiatiefnemers

‘Geef kleur door’ is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met Rijk Zwaan, Nature’s Pride, Ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, Fruitvooruit, Fruitmasters, The Greenery, Oxin Growers,Koninklijke Vezet, LTO Nederland, Glastuinbouw Nederland, ZLTO, LTO Noord, LLTB, Staay Food Group en GroentenFruit Huis en wordt ondersteund door Unicef Nederland, Maag Lever Darm Stichting en Arts & Leefstijl.

Bron: @FoodClicks

Diederik Gommers ontving ook een kist groente en fruit Foto's: Mitchel van Voorbergen

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



‘Filefruit’ moet fruitconsumptie stimuleren

Fruit – Nederlanders eten nog altijd onvoldoende fruit. Om dat te stimuleren wordt ‘filefruit’ geïntroduceerd, want juist de auto is een geschikt moment om fruit te eten. De actie 'FileFruit' is een initiatief van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) om samen met de Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO) de automobilist aan het fruit te krijgen. Nog steeds eet bijna...

Lees bericht

NAGF brengt nudgingrapport uit over stimuleren van groente en fruit

Onderzoek - Hoe zet je Nederlanders nu aan tot het eten van meer groente en fruit. Die vraag vloeide voort uit het preventieakkoord, waarin is afgesproken dat de consumptie van de producten uit de Schijf van Vijf jaarlijks zouden groeien. Van de week werd tijdens een presentatie van het NAGF op het campusterrein van de KNVB enkele onderzoeksresultaten gepresenteerd. Het...

Lees bericht

Future Food Design Awards open voor inzendingen

Ontwerpprijs – De inschrijvingen voor de tweede Future Food Design Awards (FFDA) is gestart. De FFDA nodigt ontwerpers van over de hele wereld uit om hun ideeën en projecten aan te melden voor deze internationale stimuleringsprijs om vernieuwende en disruptieve ontwerpen voor een duurzame voedseltoekomst in de schijnwerpers te zetten. Steeds meer ontwerpers zijn betrokken bij het vormgeven van ons...

Lees bericht




© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid