Grolsch neemt nieuwe warmteleiding Twence in gebruik
![](/images/made/uploads/Grolsch_warmteleiding_534_356_90.jpg)
Duurzaamheid – Bierbrouwerij Grolsch in Enschede maakt vanaf vrijdag gebruik van duurzame warmte van Twence. Een primeur, want het is het eerste bedrijf dat rechtstreeks duurzame warmte van Twence ontvangt in de vorm van warm water en dit inzet voor industriële processen, zoals het opwarmen van pasteurs en spoelmachines.
De brouwer zet hiermee een grote stap om een klimaatneutrale brouwerij te worden. Een ambitie die de brouwerrij eerder heeft laten weten. Andrei Haret, Managing Director Koninklijke Grolsch: “Door de ingebruikname van de warmteleiding wordt onze CO₂-emissie met 72% gereduceerd - zo’n 5.500 ton per jaar - en zijn wij in staat om in 2022 grotendeels over te schakelen van fossiele energie naar duurzame energie. Maar wat dit project éxtra bijzonder maakt is de circulariteit: het afgekoelde water dat onze brouwerij verlaat wordt weer gebruikt voor het verwarmen van woningen in Enschede. Bovendien geven we door de komst van de warmteleiding ons biogas een andere bestemming: het wordt opgewerkt naar groen gas dat via het regionale gasnet wordt geleverd aan 700 Twentse huishoudens.
De warmteleiding werd in gebruik genomen in aanwezigheid van onder andere Andries Heidema, commissaris van de Koning in de provincie Overijssel en burgemeester van Enschede, Roelof Bleker.
Bron: Grolsch/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Innovatief restwarmte-terugwinningsproject bij PMI
Duurzaamheid - Een bont gezelschap van ingenieurs en andere technici kwam onlangs samen bij Philip Morris-fabriek in Bergen op Zoom. Niet om de achtergronden te horen over de productie van de IQOS-heats die daar worden gemaakt, maar om de details te horen over uniek restwarmte-terugwinningsproject dat PMI samen met JOA Air Solutions uit Delft heeft opgezet.
Lees berichtAlbert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
Duurzaamheid - Albert Heijn Nederland heeft de B Corp certificering ontvangen. Dat heeft het Zaanse retailbedrijf maandag bekendgemaakt. Het behalen van de B Corp certificering ziet AH als een aanmoediging om op de ingeslagen weg naar verdere verduurzaming in te gaan.
Lees berichtGrolsch Movie Pack brengt bioscoopsfeer thuis
Bioscoop – JIMMY’s, Grolsch en Pathé Thuis willen de bioscoopsfeer naar de huiskamer brengen met het Grolsch Moviepack. Het pakket, bestaat uit 4 Grolsch beugelflessen, 3 zakken JIMMY’s Popcorn, 2 uitvouwbare popcornbekers én een Pathé Thuis Voucher.
Lees berichtFHC Formulebeheer lanceert initiatief ‘Food in de Aarde’
Formulenieuws - FHC Formulebeheer lanceert een duurzaam initiatief onder de naam ‘Food in de Aarde’. Bedoeling is dat de organisatie met de aangesloten bedrijven het voor elkaar krijgt jaarlijks meer dan 1.000 bomen in Nederland te planten, in een bijdrage CO2-compensatie te realiseren voor het behoud van de aarde voor toekomstige generaties.
Lees berichtGrolsch toont duurzame innovaties tijdens Dutch Design Week
Event - Koninklijke Grolsch opent tijdens Dutch Design Week (DDW) op het Ketelhuisplein in Eindhoven de deuren van het Grolsch Lab. In de ruimte kunnen bezoekers op een interactieve manier kennismaken met de duurzame resultaten en initiatieven van de brouwerij uit Enschede. Van innovatieve verpakkingen tot verantwoord watergebruik.
Lees berichtRoyal Swinkels opnieuw ‘Sustainable Brewery of the Year’
Brouwerij - Royal Swinkels valt twee keer in de prijzen bij de Icons of Beer 2024. Voor het tweede jaar op rij wint het familiebedrijf de titel ‘Sustainable Brewery of the Year’. Daarnaast wordt de inzet van Sustainability Manager Marthijn Junggeburth bekroond met de titel ‘Sustainability Officer of the Year’.
Lees bericht