Grolsch stopt met wegwerpplastic voor blikverpakkingen


Plastic – Bierbrouwer Grolsch wil nog dit jaar de plasticfolies vervangen door kartonnenverpakking. De brouwer introduceert daarom de gepatenteerde TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij.

Voor de bouwer betekent het dat na de overschakeling op 100% recycled blikfolie, nu de introductie van de kartonnen blikverpakking op stapel staat. Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door de kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen.

Introductie bij PLUS

De nieuwe kartonnen TopClip-verpakkingen worden exclusief geïntroduceerd bij PLUS Supermarkten, omdat die voor de vijfde maal is uitgeroepen tot ‘meest verantwoorde supermarkt van Nederland’. Vanaf medio maart tot eind augustus 2020 zijn de Grolsch multipacks met TopClip-verpakking te verkrijgen bij een geselecteerd aantal PLUS supermarkten. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking. Joost Nawijn, Packaging Material Development Specialist bij Grolsch: “Onlangs zijn we al voor onze plastic blikfolies overgestapt naar 100% recycled plastic. Vanuit onze ambitie om wegwerpplastic te vervangen voor duurzamere alternatieven, innoveren we door”. Het vervangen van de huidige plastic blikfolies door de nieuwe TopClip-verpakkingen zorgt voor een CO2-reductie van maar liefst 36% ten opzichte van nieuw plastic folie en 16% ten opzichte van recycled plastic folie.

Circulair

Nagenoeg 100% van de Grolsch verpakkingen voor de Nederlandse markt is recyclebaar. Als eerste brouwer ter wereld bracht Grolsch een krat op de markt voor het merk Kornuit vervaardigd van 100% gerecycled consumenten plastic. Ard Bossema, Marketing & Strategy Directeur bij Grolsch: “De combinatie van het duurzame karakter, de kwalitatieve uitstraling en het draaggemak heeft Grolsch doen kiezen voor de kartonnen oplossing. Deze keuze past bij onze ambitie om het gebruik van circulaire verpakkingen te maximaliseren en wegwerpplastic uit te bannen.”

Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws




Duurzaamste Jumbo vandaag geopend door minister van Defensie

Supermarkt - Jumbo heeft vanochtend het meest duurzaam ontworpen supermarktpand van de Benelux geopend in Goor. De nieuwe Jumbo winkel van ondernemers en broers Tijn en Niek Leussink, is hét visitekaartje van Jumbo op het gebied van duurzaamheid. Diverse duurzaamheidsaspecten zorgen voor een totale BREEAM-ontwerpscore van 90,79%, wat de hoogste classificatie ‘Outstanding’ betekent. De winkel werd geopend door minister van...

Lees bericht

Delftse supermarkten helpen de lokale horeca

Actie – Blijf bestellen bij de lokale horeca. Dat is de boodschap die de Delftse supermarkten meegeven aan hun klanten. Met deze speciale boodschap willen de supermarkten hun horecacollega’s een hart onder de riem steken, nu de foodservicetak hard wordt getroffen door de coronamatregelen.

Lees bericht


Asahi (Grolsch) introduceert nieuwe hard seltzer Viper

Introductie - Vanaf maart 2021 brengt Koninklijke Grolsch - onderdeel van Asahi - een hard seltzer onder het merk Viper op de markt. Met de introductie van deze licht alcoholische drank wordt ingespeeld op de huidige trend naar licht alcoholische dranken. Bovendien is het de eerste hard seltzer in Nederland die naast blik ook in fles verkrijgbaar is.

Lees bericht

Heineken wil in 2030 volledig groen brouwen voor Nederland

Bier – Bierbrouwer Heineken wil in 2030 volledig circulair zijn met de brouwerijen, die dan ook volledig klimaatneutraal zijn. Dat laat Hans Böhm, Algemeen Directeur Heineken Nederland vandaag weten. De doelstelling dat het bier voor Nederland 100% groen wordt gebrouwen, maakt onderdeel uit van de wereldwijde ‘Brewing a Better World’ ambitie van de bierbrouwer.

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid