Groothandels herkennen zich totaal niet in beeld veiligheidscoördinator Bruls


Groothandels – De levensmiddelengroothandels hebben met verbazing kennisgenomen van het beeld dat veiligheidscoördinator Hubert Bruls, namens de 25 burgemeesters van het Veiligheidsberaad,  heeft geschetst van de extreme drukte bij de groothandelslocaties door winkelende consumenten. Zij herkennen zich totaal niet in zijn oproep aan minister Fred Grapperhaus van Justitie en Veiligheid om in te grijpen.

Volgens de groothandels is ‘Den Haag’ volledig de weg kwijt als het gaat om maatregelen die verspreiding van het virus moeten tegen gaan. De groothandels mogen sinds vorige week donderdag niet meer open zijn voor consumenten, maar uitsluitend voor pashouders. Volgens een woordvoeder van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat is dat om de mobiliteit van consumenten te verkleinen. Maar omdat de horeca vrijwel volledig dicht is, zijn de zelfbedieningslocaties van de groothandels zelfs extreem rustig voor de tijd van het jaar. “Was het maar drukker’, verzuchten zij. Desalniettemin zou het op de locaties te druk zijn, volgens het Veiligheidsberaad, omdat te veel consumenten pashouder zijn van een van de groothandels.

Niemand begrijpt het

Groothandels spreken dat tegen en geven aan ruim onder de normale toeloop aan klanten te zitten in deze kerstperiode. De klanten die langskomen, komen voor artikelen voor de kerstmenu’s die worden bezorgd of afgehaald, maar dat is een fractie van de normale omzet. Het merendeel zit dicht, laat Sligro weten. Waar de oproep van Bruls ineens vandaan komt, begrijpt niemand bij de groothandels. Zelfs de motivatie waarom vorige week de groothandels geen consumenten meer mochten toelaten is bij alle woordvoerders van de ministers en staatssecretarissen, inclusief de koepelorganisatie van alle supermarkten en groothandels, het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL), niet bekend. Volgens woordvoerder Tim van Dijk van EZK heeft die maatregel te maken met het verder aanscherpen van de regels en uitsluitend goedkeuring werd gegeven aan de verkoop van ‘essentiële producten’.

Veiligheid

Bij de vorige lockdown mochten alle groothandels hun deuren wel openen voor consumenten, maar was dat, volgens Van Dijk, omdat de overige winkels wel open mochten blijven. De 800.000 vierkante meter extra verkoopruimte die op die manier er bij kwam voor consumenten zorgde voor een aanzienlijk betere spreiding en voorkwam te grote drukte bij de supermarkten, waardoor de veiligheid van mensen ter voorkoming van besmetting fors werd verbeterd. Waarom dat nu ineens anders is, begrijpt niemand. Niet bij de nationale groothandels als Sligro, Makro en Hanos, maar ook de kleinere groothandels zoals Zegro en VHC-locaties begrijpen niets van de commotie die Bruls namens de 25 burgemeesters heeft veroorzaakt.  Zelfs het CBL weet niet waar de oproep tot betere handhaving van de burgemeesters plotsklap vandaan komt. Afgelopen weekend was het in de meeste groothandels juist opvallend rustig.

Lobby

De groothandels vermoeden dat er andere ‘krachten’ spelen en dat er partijen zijn die lobbyen voor sluiting van de groothandels voor consumenten. Naar alle waarschijnlijkheid zijn dat de nonfood-retailers die het onrechtvaardig vinden dat zij de deuren moeten sluiten, maar welke dat precies zijn is onduidelijk. Mogelijk dat het Veiligheidsberaad en het kabinet zich (te) sterk laat beïnvloeden door retailers die eerder creatief omgingen met de coronaregels. Maar de consumentenaankopen bij de levensmiddelengroothandels zijn een fractie van hun normale omzet, maar zorgen wel voor het ‘afromen’ van de drukte bij supermarkten. En dat laatste is nodig, want, hoewel er door de supermarkten wel wordt opgeroepen tot ‘afstand bewaren’ en ‘elkaar de ruimte geven’, is de praktijk bij veel supermarkten totaal anders en loopt alles en iedereen door elkaar heen en worden veel aanvankelijke maatregelen als het aantal bezoekers per vierkante meter niet meer nagekomen. Bij de groothandels was dat bij de eerste lockdown allemaal uitstekend geregeld.

Bij het Veiligheidsberaad was niemand bereikbaar om te kunnen motiveren waar het alarmerende signaal vanuit de burgemeesters in een keer vandaan kwam.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Eerste PostNl Businesspoint bij Shell Serva Amersfoort

Petrol – De ruimte was er en de motivatie om iets meer met postbussen te doen was er. Na het faillissement van kantoorboekhandelsketen Office Center kwam er in de keistad ruimte voor een nieuw PostNL Businesspoint. Shell Serva in Amersfoort zag er brood in, maar wilde van de ruimte wel iets meer maken dan een ‘truttig puntje van PostNL’.

Lees bericht


Activiteiten Gastronomisch Gilde op Gastvrij Rotterdam

Beurzen - Van 18 tot en met 21 september zal traditiegetrouw Gastvrij Rotterdam plaatsvinden. Dit jaar heeft de beurs een extra wedstrijd arena toegevoegd waar het Gastronomisch Gilde haar wedstrijden mag doen. Het Gastronomisch Gilde gaat samen met de partners zorgen voor een uitgebreide programmering met wedstrijden, masterclasses en demo’s van aansprekende personen uit de gastronomie.

Lees bericht

Sligro ziet omzet en resultaat verder herstellen

Groothandel - De omzet van de Sligro Food Groep over het eerste halfjaar 2022 bedroeg €1.129 miljoen, een toename van 43,3% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. In Q2 wist de groep een groei te realiseren van 43,7%. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op €23 miljoen.

Lees bericht

Sneakpreview in Maastricht van de grootste HANOS-locatie

Groothandel – Het wordt de grootste vestiging van HANOS. Maar er gebeurt straks meer op de spiksplinternieuwe locatie aan de zuidkant van Maastricht. Duurzaamheid gaat er bijvoorbeeld een hele grote rol spelen. Dinsdag kregen de geïnteresseerden een sneakpreview van het gebouw, dat begin volgend jaar open gaat.

Lees bericht


Plaza digitaliseert verder met orderkiosken

Formulenieuws - Plaza ’t Krûûspunt op Ameland is in mei gestart met orderkiosken. Het cafetariabedrijf wil met de plaatsing van de bestel- en afrekenzuilen inspelen op de toenemende vraag naar snelheid en gemak. Het is de derde Plaza-locatie die de stap naar verdere digitalisering maakt.

Lees bericht




© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid