Grote inhaalslag horeca in 2022 met ruim 30% volumegroei
_1024_768_90.jpg)
Analyse - Gedurende dit jaar vindt er in de horeca een grote inhaalslag plaats met een verwachte volumegroei van 30% tot 35%. Ondanks de forse groei zal de horecasector naar verwachting pas in 2023 volledig zijn hersteld van de coronapandemie. Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht horeca van ING Research.
Naast de nasleep van de coronacrisis kampt de sector met andere uitdagingen, zoals personeelstekorten en sterk oplopende kosten. Hogere personeels-, energie- en inkoopkosten zetten de winstmarges meer onder druk omdat het lang niet altijd mogelijk is de hogere kosten volledig bij de klant neer te leggen. Zeker niet nu ook het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt ligt. Niettemin stijgen de prijzen in de horeca dit jaar naar verwachting met meer dan 3%.
Volumegroei
‘De vooruitzichten voor de horeca zijn voor 2022 rooskleuriger dan de afgelopen twee jaren’, stelt Katinka Jongkind, sectoreconoom Leisure bij ING Research. ‘Er vindt dit jaar naar verwachting een grote inhaalslag plaats van etentjes, cafébezoek en feesten buiten de deur’. In tegenstelling tot vorig jaar, toen de lockdown tot mei duurde, werden eind februari 2022 in Nederland vrijwel alle beperkende maatregelen opgeheven en mocht alles weer open. Daarnaast profiteert de sector van verschillende grote evenementen dit jaar in Nederland, zoals Koningsdag, het WK voetbal, de Formule 1 in Zandvoort en de eerste drie etappes van de Spaanse wielerronde Vuelta in Utrecht en Noord-Brabant. ‘Voor 2022 verwachten we voor de horeca dan ook een volumegroei tussen de 30% en 35%. Voorwaarde daarbij is wel dat er later dit jaar geen nieuwe lockdown voor de horeca komt’, aldus Jongkind.
Herstel
Binnen de horecasector zijn er grote verschillen in de mate van herstel. Zo werden bedrijven met veel afhaal- en bezorgomzet, zoals cafetaria’s en fastservice restaurants, relatief minder hard geraakt door de lockdowns. Deze bedrijven zaten eind 2021 dan ook weer op het niveau van 2019.
Bron: ING Research
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Omzet horeca mogelijk tien procent hoger dan in 2019
Analyse - Rien de Koning van More2market heeft drie scenario’s opgesteld van te verwachten ontwikkelingen in de Nederlandse horeca. De scenario’s zijn gebaseerd op de cijfers van het Foodservice Instituut Nederland (FSIN) en het CBS. De drie scenario’s laten in alle drie de gevallen een positief beeld zien.
Lees berichtKoken voor Oekraïne levert ruim 11.000 euro op
Actie - Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en horecaopleidingen uit heel Nederland doneren met de steunactie Koken voor Oekraïne samen meer dan 11.000 euro aan Giro555 van de samenwerkende hulporganisaties.
Lees berichtKick-off Week van de horeca tijdens Gastvrij Rotterdam
Actieweek - Na een succesvolle editie vorig jaar wordt ook dit jaar weer de Week van de horeca georganiseerd. De week, die van 19 tot en met 24 september wordt gehouden, staat volledig in het teken van alle horecaprofessionals, ondernemers, leveranciers, opleiders – en studenten binnen de horeca. De week wordt afgetrapt samen met de officiële opening van Gastvrij Rotterdam op 19 september...
Lees berichtBaro, bohemien kustplaats aan de Amsterdamse gracht
Horeca - Openluchtrestaurant Baro brengt de bohemien flair van badplaatsen op Ibiza en de energie van Tulum aan de Postjesweg in Amsterdam West. Met kleurrijk streetfood en verfrissende tequilacocktails serveert Baro zorgeloze vakantiedagen. Donderdag ging de locatie open.
Lees berichtCBS ziet forse groei horeca in eerste kwartaal 2022
Analyse - De omzet in de horeca groeide in het eerste kwartaal van 2022 met 9,7 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dat komt vooral door versoepeling van de coronamaatregelen. Vergeleken met het eerste kwartaal vorig jaar lag de horecaomzet 92,2 procent hoger, maar ook dat werd veroorzaakt door een strenge lockdown in het eerste kwartaal 2021. De cijfers zijn afkomstig van het...
Lees berichtSPAR wil verdubbeling aantal verkooppunten in Nederland
Formulenieuws - SPAR heeft de ambitie om binnen drie jaar het aantal verkooppunten in Nederland meer dan te verdubbelen van 455 naar 1000. Dat maakt CEO John van der Ent van SPAR Nederland bekend in het jubileumjaar van de gemaksformule.
Lees bericht