HAK en Turff gaan studenten inspireren zelf te koken
Studenten – Afhaalmaaltijden zijn in trek bij uitwonende studenten. Zo’n 40 procent bestelt minimaal een keer per week eten. Het gaat dan vaak om pizza, sushi of een kapsalon. Ook geeft 35 procent van de studenten meer uit aan kant-en-klaarmaaltijden. Omdat deze maaltijden vaak te weinig groenten bevatten, slaan HAK en studenten-startup Turff de handen ineen om studenten vaker een maaltijd zelf te bereiden.
De twee partijen gaan daarvoor aankomend collegejaar studentenhuizen langs om uitwonende studenten te inspireren. Voor gezondere voeding is dat van belang. Want uit onderzoek blijkt dat een op de vijf studenten minder groenten eten dan toen zij nog thuis woonden. Vooral peulvruchten worden minder gegeten, geeft een op de drie studenten aan.
Vaardigheden
Het gebrek aan vaardigheden om zelf een maaltijd te bereiden blijkt het grootste opstakel te zijn voor een goede maaltijd. Veel uitwonende studenten kunnen überhaupt nog niet koken op het moment dat ze uit huis gaan of hebben slechts de basics van het koken onder de knie (55 procent). Daarom krijgt meer dan de helft van de uitwonende studenten nog maandelijks eten mee van hun ouders. Als ze wel koken is de buitenlandse, moderne en makkelijke keuken favoriet. Pasta staat bij studenten met stip op nummer een, gevolgd door wraps, burrito’s of taco’s en pizza.
Meer groente
HAK en Turff willen verandering aanbrengen in dit eetpatroon en de studenten een handje gaan helpen. Communicatiemanager Yolanda van Grootel van HAK: “Onze missie is om de groente- en peulvruchtenconsumptie in Nederland te stimuleren, ook bij studenten. Als je op kamers gaat en voor je eigen maaltijden gaat zorgen, is dat ook hét moment om gezonde eetgewoontes te ontwikkelen waar je de rest van je leven van profiteert. Wij willen laten zien dat een lekkere maaltijd voor jezelf koken met voldoende groenten en peulvruchten helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn.”
Turff
HAK wil dat laten zien via de tablets van Turff. Bart Asberg, Head of Media & Business Development van Turff: “De tablets van Turff hangen in studentenhuizen door heel Nederland en worden dagelijks gebruikt door zo’n 30.000 studenten. Ze zijn voorzien van een handig turfsysteem om de onderlinge uitgaven bij te houden – tegelijkertijd dienen de schermen als middel waarmee we studenten bereiken in hun woonkamer of keuken.” Volgens Van Grootel biedt dit een uitgelezen kans om studenten met ‘gamification’ en ‘nudging’ spelenderwijs te stimuleren om zelf gemakkelijk gerechten met voldoende groenten en peulvruchten te bereiden: “Samen met Turff hebben we het Recepten-Rad ontwikkeld om te helpen bij de keuze voor een avondmaaltijd. De studenten kunnen vooraf eventueel een selectie maken uit acht verschillende gerechten, waaronder quesadilla's, wraps, een poké bowl of curry inclusief recept. Vervolgens bepaalt het Rad het winnende gerecht. Alle opties bevatten minimaal 303 gram groenten en peulvruchten per persoon, zonder dat de studenten zich hier direct van bewust zijn.” Ook verschijnen er diverse weetjes op de schermen om kennis over groenten en peulvruchten te bevorderen.
De samenwerking tussen HAK en Turff start per 2 september in meer dan 2.700 studentenhuizen in Nederland en duurt een jaar lang. Ook worden er 10.800 kikkererwten in pak en bonenschotels in stazak uitgedeeld in 600 studentenhuizen.
Bron: HAK/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Van Renterghem nieuwe Operationeel Directeur bij HAK
Benoeming - Janneke van Renterghem (37) start per 29 augustus als nieuwe Operationeel Directeur van groente- en peulvruchtenfabrikant HAK en treedt ook toe tot het Management Team . Zij volgt in deze functie Koos van Leeuwen op, die deze rol ruim elf jaar heeft vervuld en in totaal 47 jaar in dienst was bij HAK.
Lees berichtNieuwe SPAR university app online gegaan
Formulenieuws - De nieuwe SPAR university app is per 1 augustus online gaan. De app is zo opgezet dat de student getriggerd wordt om de app vaker te openen. Gebruikers van de app raadplegen deze nu gemiddeld 1 tot 2 keer per week, maar het streven is om het gebruik naar 3 tot 4 keer per week te krijgen.
Lees berichtLuca’s op station Zwolle en ‘s-Hertogenbosch worden Julia’s
Formulenieuws – Luca’s gaat als formulenaam verdwijnen. De twee locaties op station Zwolle en ‘s-Hertogenbosch worden Julia’s. Dat heeft NS Retail donderdag bekend gemaakt.
Lees berichtOranjefans bestellen burgers, patat, poke bowls en pizza
Analyse - Nederlandse voetbalfans bestellen massaal burgers, patat, poke bowls en pizza voor, tijdens en na de wedstrijden van Oranje. Dat blijkt uit de bestelgegevens van Uber Eats. Nederlandse voelbalkijkers bestellen daarmee vaker voor fastfood dan veel andere Europeanen.
Lees berichtFSIN-rapport geeft inzage waar groei zit bij biologisch in de horeca
Rapport - Op donderdag 30 mei vond het congres over kansen en uitdagingen voor biologische producten in de horeca plaats. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en The Food Research Company hebben voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit onderzocht hoe biologische producten beter afgezet kunnen worden in de horeca.
Lees berichtCateraar CIRFOOD introduceert de Twist’d
Catering - CIRFOOD heeft als eerste bedrijfscateraar in Nederland de Twist’d aangeschaft en deze speciaal geïmporteerd. De cateraar introduceert daarmee een smakelijk en vernieuwend tosti concept waarmee de cateraar ‘het beste van alle werelden aan de gasten kan geven’.
Lees bericht