HAK introduceert het ‘intelligente groentebord’ voor kinderen


De Delboeuf-illusie geïllustreerd / Foto bij: HAK

Eetgedrag -  Het was in december vorig jaar al aangekondigd dat groenteconservenbedrijf HAK met een intelligent groentebord zou komen. Vandaag is het zover. Het zogenaamde  ‘Helpende Bord’ moet ouders steun bieden om kinderen aan het eten van meer groenten te krijgen.

In de praktijk blijken kinderen gemiddeld niet boven de 73 gram/dag groenten uit te komen. En dat terwijl de gezondheidsrichtlijnen in die leeftijdsgroep tussen de 100-150 gram groenten per dag adviseren. Daarnaast eet 40% minder dan vijf dagen per week groenten. Door inzichten, die zijn verzameld om kinderen juist meer groente te laten eten, toe te passen in het ontwerp van het bord, moet in die situatie verandering komen.

Want met servies gaat zo’n veranderingsproces eenvoudiger. Dat is ook de mening van dr. Betina Piqueras Fiszman onderzoeker aan Wageningen University & Research (WUR), die hiernaar onderzoek heeft gedaan:  “Voor we een hap genomen hebben, hebben we al ‘geproefd’ met onze ogen. Hoe we ons eten presenteren, heeft een grote invloed op onze eetbeleving en ook op hoeveel we er uiteindelijk van eten.”

Nudgingtechnieken

Het 'Helpende Bord' lijkt zo op het oog op een normaal bord, maar is dat toch niet. Het is weliswaar gemaakt van keramiek, vrijwel wit van kleur en rond, maar er zitten allerlei subtiele nudgingtechnieken in verwerkt waaronder een verdieping die speciaal voor de groenten bestemd is. Het kind wordt zo zintuigelijk op het verkeerde been gezet en verleid meer groenten te eten dan anders.

Delboeuf-illusie

Het bord is ontworpen op basis van enkele wetenschappelijke inzichten, zoals de grootte van het bord, waardoor de hoeveelheid groente kleiner lijkt dan er feitelijk ligt; vanwege de witte kleur, spiegelen kinderen zich meer en beter aan de ouders, waardoor kinderen het gezonde eetgedrag van de ouders makkelijker volgen; en omdat er geen verhoogde en gekleurde rand zit op het bord wordt de portiegrootte verhoudingsgewijs kleiner en beter behapbaar. Volgens HAK wordt dit effect ook wel de Delboeuf-illusie genoemd.

Met de presentatie van het intelligente bord stopt HAK niet. Het bedrijf gaat nog verder onderzoeken wat de gebruikservaringen zijn bij consumenten. Nicole Freid, directeur Marketing en Innovatie van HAK, hoopt dat ouders samen met hun kinderen simpelweg met het Helpende Bord aan de slag gaan: "We kunnen niet garanderen dat het voor iedereen werkt, maar vrijwel alle gezinnen die het bord bij hun kinderen hebben getest waren positief.”

Bron: HAK/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Thema-attractie World Food Experience opent in 2023

Experience – Eind 2023 gaat de World Food Center Experience open. Bezoekers van dit eerste thema-attractiecentrum kunnen vanaf dat moment met al hun zintuigen voedsel gaan beleven. In de Experience ontdekken bezoekers de complete wereld achter hun eten op een leuke en leerzame manier.

Lees bericht


Ciarán Forde benoemd tot hoogleraar ‘Sensory Science’

Benoeming - Het College van Bestuur van Wageningen University & Research (WUR) heeft Ciarán Forde benoemd tot nieuwe hoogleraar en leerstoelhouder van de leerstoelgroep Sensory Science and Eating Behaviour van Wageningen University & Research, een van de vijf leerstoelgroepen van de afdeling Humane Voeding en Gezondheid.

Lees bericht






© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid