Halfjaaromzet Jumbo groeit met 8,8%, die van La Place 36%


De vernieuwde La Place-locatie op de eerste etage in de HEMA in Alkmaar

Analyse – De consumentenomzet van Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar van 2023 gegroeid met 8,8 procent naar €5,96 miljard. Ook de omzet van La Place groeide. Deze nam toe met 36% naar €69 miljoen euro in de eerste zes maanden.

De omzetgroei bij de supermarktactiviteiten komt voor een groot deel door de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Het concern merkt daarbij op dat ‘het genoegen neemt met een iets lagere marge om de nadelige effecten voor klanten enigszins te bedwingen’. Dat zou het bedrijf vooral doen op de huismerken. Ondanks de stigende omzet, doet Jumbo het iets minder goed dan het marktgemiddelde (9,4%, bron: NielsenIQ), waardoor het marktaandeel licht daalde. Ton van Veen, afgelopen maart aangetreden als CEO van Jumbo, over het eerste halfjaar van 2023: “Dit was niet onze allerbeste periode. In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Gelukkig begint de situatie met buitensporige prijsverhogingen nu iets te bedaren, maar het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.”

La Place

In tegenstelling tot de resultaten van de supermarktketen kon de foodserviceformule La Place terugkijken op een goed eerste halfjaar van 2023. De omzet van €69 miljoen betekende een groei van 36% ten opzichte van vorige jaar. Daarin zaten in de eerste periode nog wel coronamaatregelen. Maar La Place is samen met haar exploitatiepartner Vermaat en andere franchisers wel bezig de formule te moderniseren. Zo werden bekende locaties van de restaurantketen in de Efteling en op Schiphol de afgelopen periode fors verbouwd. Daarnaast heeft La Place een nieuw foodconcept geïntroduceerd dat wordt getest in twee volledig vernieuwde HEMA winkels, in Hilversum en Alkmaar. In deze locaties wordt anders dan in de zelfbedieningsrestaurants van La Place álle bestellingen ter plekke bereid en ook geserveerd aan tafel.

Jumbo spreekt van uitdagende marktomstandigheden waarin het moet opereren. Het bedrijf kiest er daarom voor om weer terug te gaan naar de basis. De focus van het bedrijf moet weer meer gelegd worden op prijs, assortiment, service en duurzaamheid. Van Veen: “We willen terugkeren naar de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant.”

Jumbo Online

De omzet uit onlineactiviteiten van Jumbo in Nederland laat een groei zien van 8,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf ontdekken steeds meer klanten de voordelen van Jumbo Bezorgeloos, een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging dat Jumbo vorig jaar introduceerde. Ook in de zakelijke markt blijft de hoeveelheid bestellingen doorgroeien, aldus Jumbo. Weliswaar werd afgelopen voorjaar de samenwerking met Getir, de eigenaar van ‘flitsbezorger’ Gorillas, beëindigd, maar dat zorgde er wel voor dat Jumbo de aandacht kon richten op de verdere ontwikkeling en groei van de eigen onlineactiviteiten.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jumbo Nieuwkoop opent Jumbo Foodcafé

Supermarkt – Jumbo Bas Bobeldijk in Nieuwkoop heeft op de plaats van de servicebalie een Jumbo Foodcafé geopend. Het feit dat supermarkten geen tabak meer mogen verkopen greep hij aan om een positief alternatief neer te zetten.

Lees bericht

Jumbo wil ‘anders werken’ met minder mensen

Supermarkt - In het voorjaar van 2024 kondigde Jumbo Supermarkten de plannen aan voor het aanpassen van haar kantoororganisatie, waar een andere manier van werken een belangrijk onderdeel van is. Deze ontwikkeling is onderdeel van de ingeslagen koers ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’ wat focust op de unieke kenmerken waarmee het familiebedrijf groot en succesvol is geworden. De organisatie wordt optimaler...

Lees bericht



Schiphol start samenwerking voor verduurzaming horeca

Luchthaven – Schiphol heeft samen met haar horecapartners een overeenkomst getekend om te werken aan een meer duurzame horecatoekomst op de luchthaven. Eén van de doelen is om in 2030 de CO2-uitstoot met 50% te verminderen ten opzichte van 2023, voornamelijk door 60% van het totaal verkochte aanbod van voedsel en zuivel plantaardig te maken.

Lees bericht

Coveniencestore Beej Benders in Venlo sluit de deuren

Conveniencestore - Beej Benders, het spraakmakende ‘blurringconcept’ van Jumbo-ondernemer Geert Benders stopt ermee. De vestiging aan het Nolensplein in Venlo sluit eind deze maand de deuren na acht jaar pionieren. Als merk blijft Beej Benders vooralsnog wel bestaan. Dat meldt vakmedium FoodPersonality voor de retail.

Lees bericht



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid