Halfjaaromzet Jumbo groeit met 8,8%, die van La Place 36%


De vernieuwde La Place-locatie op de eerste etage in de HEMA in Alkmaar

Analyse – De consumentenomzet van Koninklijke Jumbo Food Groep is in het eerste halfjaar van 2023 gegroeid met 8,8 procent naar €5,96 miljard. Ook de omzet van La Place groeide. Deze nam toe met 36% naar €69 miljoen euro in de eerste zes maanden.

De omzetgroei bij de supermarktactiviteiten komt voor een groot deel door de prijsstijgingen als gevolg van de inflatie. Het concern merkt daarbij op dat ‘het genoegen neemt met een iets lagere marge om de nadelige effecten voor klanten enigszins te bedwingen’. Dat zou het bedrijf vooral doen op de huismerken. Ondanks de stigende omzet, doet Jumbo het iets minder goed dan het marktgemiddelde (9,4%, bron: NielsenIQ), waardoor het marktaandeel licht daalde. Ton van Veen, afgelopen maart aangetreden als CEO van Jumbo, over het eerste halfjaar van 2023: “Dit was niet onze allerbeste periode. In eigen huis hebben we te maken gehad met omstandigheden die veel van onze aandacht vroegen. Daarnaast kampen we met ongekende prijs-, huur- en energieverhogingen, een forse stijging van de cao-lonen en een dalend consumentenvertrouwen. Gelukkig begint de situatie met buitensporige prijsverhogingen nu iets te bedaren, maar het zal nog wat tijd vergen voordat we van normalisering kunnen spreken.”

La Place

In tegenstelling tot de resultaten van de supermarktketen kon de foodserviceformule La Place terugkijken op een goed eerste halfjaar van 2023. De omzet van €69 miljoen betekende een groei van 36% ten opzichte van vorige jaar. Daarin zaten in de eerste periode nog wel coronamaatregelen. Maar La Place is samen met haar exploitatiepartner Vermaat en andere franchisers wel bezig de formule te moderniseren. Zo werden bekende locaties van de restaurantketen in de Efteling en op Schiphol de afgelopen periode fors verbouwd. Daarnaast heeft La Place een nieuw foodconcept geïntroduceerd dat wordt getest in twee volledig vernieuwde HEMA winkels, in Hilversum en Alkmaar. In deze locaties wordt anders dan in de zelfbedieningsrestaurants van La Place álle bestellingen ter plekke bereid en ook geserveerd aan tafel.

Jumbo spreekt van uitdagende marktomstandigheden waarin het moet opereren. Het bedrijf kiest er daarom voor om weer terug te gaan naar de basis. De focus van het bedrijf moet weer meer gelegd worden op prijs, assortiment, service en duurzaamheid. Van Veen: “We willen terugkeren naar de basis van onze formule, toen we de markt wisten te verrassen met een betaalbaar, ruim en relevant assortiment én de allerbeste service. We gaan ons veel meer focussen op ‘Jumbo zoals Jumbo bedoeld is’: volledig gericht op en gebouwd rondom de wensen van de klant.”

Jumbo Online

De omzet uit onlineactiviteiten van Jumbo in Nederland laat een groei zien van 8,8% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Volgens het bedrijf ontdekken steeds meer klanten de voordelen van Jumbo Bezorgeloos, een aantrekkelijk geprijsd abonnement op thuisbezorging dat Jumbo vorig jaar introduceerde. Ook in de zakelijke markt blijft de hoeveelheid bestellingen doorgroeien, aldus Jumbo. Weliswaar werd afgelopen voorjaar de samenwerking met Getir, de eigenaar van ‘flitsbezorger’ Gorillas, beëindigd, maar dat zorgde er wel voor dat Jumbo de aandacht kon richten op de verdere ontwikkeling en groei van de eigen onlineactiviteiten.

Bron: Jumbo/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Anuga biedt internationaal overzicht food en beverage

Vakbeurzen - De aankomende editie van Anuga van 7 t/m 11 oktober 2023 in Keulen geeft niet alleen een overzicht van het wereldwijde aanbod op het gebied van eten en drinken, maar ook op tal van onderdelen zoals diepvries, biologische producten en hot en colddrinks. Als internationale levensmiddelenbeurs biedt het platform een totaaloverzicht op het gebied van eten en drinken.

Lees bericht


FSIN: ‘Omzet Out of Home groeit in 2023 met €3 miljard’

Marktcijfers  - De Nederlandse consument geeft dit jaar een recordbedrag uit aan restaurant- en cafébezoek. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) verwacht dat de omzet van de totale Out of Home-sector in 2023 groeit naar ruim €22 miljard. Dat is een stijging van €3 miljard, oftewel 15,8%, ten opzichte van 2022. Voor volgend jaar verwacht het FSIN een afvlakking van de groei.

Lees bericht




Aandeel duurzaam in voedselbestedingen daalt licht

Analyse - Het aandeel duurzaam voedsel in de voedselbestedingen is licht gedaald naar 18%. In 2021 was dit aandeel nog 19%. De belangrijkste oorzaken van deze daling zijn de verschuiving van de consumentenvraag van de detailhandel terug naar de foodservice (horeca en catering, zorginstellingen en recreatie), COVID-19 en de stijgende prijzen van voedsel.

Lees bericht




© 2023 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid