HANOS wil verduurzamen en niet alleen het assortiment


Aileen Jones is sinds een jaar verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid binnen HANOS

Groothandel – Achter de schermen is horeca groothandel HANOS volop bezig met het verduurzamen van het bedrijf. Maar omdat de groothandel niet zo vaak naar buiten treedt, is dat lang niet voor iedereen zichtbaar. Aileen Jones van HANOS en de groothandel zelf willen daarin verandering brengen. Waarom? Omdat je best mag laten zien wat je als bedrijf doet voor je klanten en eigen mensen.

Aileen Jones is sinds een jaar verantwoordelijk voor het duurzaamheidsbeleid binnen HANOS. In het begin heeft zij vooral gekeken naar wat het bedrijf op dit terrein al heeft gedaan. Daarop maakte zij een inventarisatie van wat het bedrijf nog meer zou kunnen doen op dat vlak, passend in de 5 pijlers van HANOS’ duurzaamheidbeleid. Wij zijn druk bezig met de voorbereiding voor de rapportage onder de CSRD wetgeving, en als het gaat om verduurzaming is HANOS zeker geen bedrijf dat nog moet gaan beginnen. Niet voor niets wist het bedrijf onlangs de EcoVadis bronzen Medaille in ontvangst te nemen voor de duurzaamheidsprestaties. Daarmee staat de groothandel in de top 35% van alle door EcoVadis dit jaar beoordeelde bedrijven. Ecovadis is een onafhankelijke organisatie die bedrijven beoordeelt op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Aileen: “Ik ben heel trots op deze medaille omdat het laat zien dat we op de goede weg zijn. En het is een blijk van erkenning voor alles wat we al doen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Natuurlijk kan het altijd beter, maar de erkenning laat zien wat je kunt bereiken met goede samenwerking en af en toe is het ook goed om even stil te staan bij wat al is bereikt.”

Goede werkgever

HANOS laat vooral op het gebied van milieu en arbeid & mensenrechten goede resultaten zien. Volgens Aileen geeft dat een goed beeld van het sterke sociale karakter dat HANOS wil uitstralen. “Wij willen een goede werkgever zijn. En een positieve impact uitstralen op de omgeving rondom onze vestigingen. Zo is iedereen welkom bij ons en bieden we graag werk en begeleiding aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat zie je ook terug in deze erkenning.” Deze aspecten tezamen vormen de eerste pijler van ons Duurzaamheidsbeleid – Mens en Maatschappij.

Distributiecentrum

Onderdeel van de strategie om een prettige werkplek te creëren voor medewerkers is het nieuwe DC in Apeldoorn. Het gebouw achter het nieuwe hoofdkantoor is deze zomer vrijwel volledig voltooid en biedt de medewerkers van het logistieke centrum een prettige werkomgeving met energiezuinige licht- en warmtebronnen. Het gebouw is namelijk zo ontworpen dat het licht van buiten maximaal naar binnen komt terwijl de temperaturen binnen constant blijven. Beter voor het milieu maar ook voor de medewerkers. De magazijnruimte is nu veel comfortabeler om in te werken. HANOS heeft, om de missie naar verder maatschappelijk verantwoord ondernemen te onderstrepen, alle medewerkers in een nieuw bedrijfstenue gestoken. Waarbij duidelijk is dat iedereen deel uitmaakt van het totale HANOS-team. Ongeacht of het nu gaat om vaste krachten of oproepkrachten, iedereen is op dezelfde wijze gekleed.

Missie

De duurzaamheidsmissie die HANOS wil uitdragen komt voort uit het besef dat ook de horeca en haar toeleveranciers verantwoordelijkheid moeten nemen in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. In die visie past volgens de groothandel het streven naar economisch rendement maar dan wel met aandacht voor mens, milieu en maatschappij.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Jan Zandbergen Group introduceert EKO Wagyu X

Introductie – Wagyu rundvlees behoort tot de meest exclusieve vleessoorten. Het vlees is daardoor meestal alleen verkrijgbaar bij de exclusieve restaurants. Jan Zandbergen Group in Veenendaal introduceert nu EKO Wagyu X rundvlees uit Australië dat ook voor de reguliere horeca betaalbaar is.

Lees bericht

Horecava trekt volgens organisatie 67.000 bezoekers

Vakbeurzen – De afgelopen Horecava heeft volgens de organisator meer bezoekers op de been gebracht in de Amsterdamse RAI dan de vorige editie. Dit jaar werd de horecabeurs bezocht door 67.000 mensen, terwijl dit vorig jaar lag op 64.000. Daarmee ligt het bezoekers aantal nog net niet op het niveau van voor corona.

Lees bericht

Horeca moet scherper kijken naar logistieke kosten

Analyse - Horecaondernemers kunnen het zich niet langer permitteren logistieke kosten te negeren. De kosten voor logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dat schrijft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) in een gezamenlijke verklaring met Topsector Logistiek.

Lees bericht


Restaurant ’t Havenmantsje wint HANOS gouden koksmuts

Wedstrijd - Ruben van Zanten en Pascal Poldervaart van Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen zijn de winnaars van de HANOS Gouden Koksmuts 2025. Tijdens de finale van het NK Koken op de Horecava streden de deelnemers om de winst. De finalisten waren: Restaurant de Tramhalte, Marco Culinair, Restaurant ’t Havenmantsje, Landgoed het Roode Koper en Restaurant Basliek*.

Lees bericht

Horecava 2025 met 700 exposanten het grootste horeca event

Vakbeurzen - Maandag 13 januari openen de deuren van Nederlandse grootse horecavakbeurs de Horecava in de Rai in Amsterdam. Vierdagen lang wordt dit de ontmoetingsplaats van de foodprofessionals in de wereld van eten, drinken en buitenshuis verblijven. En – hoewel minder dan voorheen – nog altijd de oriëntatieplaats voor trends, ontwikkelingen en nieuwe producten.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid