HAS Food Experience 2022 richt zich op een betere wereld
Opleiding - Hybride worsten die de vleesconsumptie helpen reduceren. Maaltijdpakketten voor gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues. Een fairtrade systeem voor Nederlandse boeren. Luxe chocolade met gedroogde koffiedrab. En een bijzonder biertje als conversation starter. Dat zijn de 5 innovatieve concepten die dinsdag tijdens de HAS Food Experience 2022 een FoodmanShip Award hebben gewonnen.
De HAS Food Experience is hét jaarlijkse food-evenement van HAS Hogeschool waarop studenten innovatieve food-projecten presenteren en meedingen naar de FoodmanShip Awards. Dit jaar was de 14e editie van het evenement dat de afgelopen jaren tot soms wel 1500 bezoekers trok, onder wie veel foodprofessionals en gerenommeerde foodbedrijven. Deze editie vond plaats in een hybride vorm en had naast een beperkt aantal bezoekers en grote groep online kijkers.
Projecten online bekijken
Tijdens deze ‘liveshow’ nam presentator Rudy van Beurden de deelnemers mee langs de genomineerde projecten en deelden experts de laatste ontwikkelingen op het gebied van food. Naast het online event kunnen deelnemers zelf online alle projecten bekijken én de hele week speeddate meetings aanvragen met de studenten die het project hebben uitgevoerd.
On the Road to 2030
De projecten van de studenten waren dit jaar verdeeld over 5 categorieën met een focus op de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waar de HAS Hogeschool zich aan heeft gecommitteerd. Vandaar het centrale thma dit jaar ‘On the road to 2030’.
Winnaars FoodmanShip Awards
Categorie Protein| sustainable alternative proteins
DITTO van Nienke Faas: een concept van 3 hybride worsten met een uitgesproken smaak die mannen onbewust helpt hun vleesconsumptie te reduceren zonder in te boeten op de eetbeleving. Lees meer en bekijk de pitch.
Categorie Healthy body and mind
Chefke van Silke van Boxtel: maaltijdpakketten in een vrolijke verpakking die gezinnen met een lager inkomen en gezondheidsissues op een makkelijke manier helpen gezonder te eten. Lees meer en bekijk de pitch.
Categorie Sustainable Food systems | the food chains
Onze Markt van Hester Schilt: een nieuw coöperatief merk met als missie om een eerlijke voedselketen te creëren en boeren een eerlijke prijs te betalen. Extra bijzonder: ligt al in de supermarkt! Lees meer en bekijk de pitch.
Categorie Unwaste | reduce and prevention
Phoenix coffee Reborn van Steef Kunnen: een luxe chocoladeconcept met gedroogde koffiedrab als een van de ingrediënten. Lees meer.
Categorie Meaningful Food Innovations
Open Up van Duifje van Dugteren: dit spannende concept is een drankje en spel ineen dat het gesprek opent over seksualiteit, seks en gender. De bierflesjes (etiketten) zijn van buiten allemaal anders, maar van binnen allemaal gelijk. Lees meer en bekijk de pitch.
De HAS Food Experience wordt mede mogelijk gemaakt door Albert Heijn, Rabobank, Vion Food Group, Agrifood Capital, Refresco, Appèl Catering, Royal Swinkels Family Brewers, BOON, Bunzl, Imagro, Rijk Zwaan en Studio Fava.
Bron: HAS/@FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
‘Hospitalityinkopers’ Entegra en Procent bundelen krachten
Overname - Entegra, een van ’s werelds grootste inkooporganisaties in de hospitalitysector, heeft het inkoopplatform Procent overgenomen. Vanaf nu zal Procent verdergaan onder de naam Procent by Entegra. Deze strategische overname stelt de bedrijven in staat om gezamenlijk een breder scala aan zowel food- als non-food inkoopdiensten aan te bieden.
Lees berichtDetailhandel zet in juni bijna 1 procent minder om
Analyse - De detailhandel heeft in juni 0,7 procent minder omgezet dan in juni 2023. Het verkoopvolume was 1,0 procent lager. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 0,2 procent, terwijl de omzet van de foodsector (winkels in voedings- en genotmiddelen) kromp met 2,2 procent. Online is 2,2 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Lees berichtWinnaars FoodmanShip Awards van HAS bekend
Verkiezing – Deze week werden de veelbelovende winnaars van de FoodmanShip Awards 2024 bekendgemaakt, tijdens de jaarlijkse HAS Food Experience, georganiseerd door HAS green academy. Zes studentenprojecten werden bekroond voor hun bijzondere bijdragen aan de voedselsystemen en voeding van de toekomst, passend bij het thema: 'Taste the Future'.
Lees berichtING ziet winkelverkopen voor het eerst in tien jaar krimpen
Analyse – ING Research geeft in een analyse van de winkelverkopen aan dat het uitdagende tijden zijn voor retailers. De retailsector heeft te maken met een hoge inflatie en een laag consumentenvertrouwen. De verwachting is dat voor het eerst in tien jaar de afzet krimpt met zo’n 2% in 2023.
Lees berichtWeer veel originele vondsten bij Has Food Experience
Opleiding - Jaarlijks heeft de HAS in Den Bosch en Venlo een dag waarbij studenten worden gecomplimenteerd met hun food-innovatiebedenksels, de HAS Food Experience. Dat was onlangs ook weer het geval. Deze groep HAS-studenten heeft allerlei producten bedacht, en, zoals de laatste jaren, altijd weer met duurzaamheid, voedselverspilling, eiwittransitie etc. als uitgangpunt.
Lees berichtHAS Hogeschool verandert naam in HAS green academy
Opleiding – Has Hogeschool bestaat 75 jaar en past de naam aan van de opleiding in HAS green academy. Als gevolg hiervan wordt ook de huisstijl veranderd. HAS green academy wil met de nieuwe naam bevestigen dat de opleiding zich steeds verder ontwikkelt naar expertisecentrum voor agro, food en leefomgeving in Zuid-Nederland.
Lees bericht