Heineken opent R&D-centrum voor bierinnovatie


Met een investering van €45 miljoen geeft Heineken ook een signaal af over haar ambities op het gebied van innovatie, duurzaamheid en de toekomst van bier

Bier – Koning Willem-Alexander opende woensdag het nieuwe Global Research & Development Centre van Heineken in Zoeterwoude: het Dr. H.P. Heineken Centre. Met een investering van €45 miljoen geeft de bierbrouwer ook een signaal af over haar ambities op het gebied van innovatie, duurzaamheid en de toekomst van bier.

Het 8.800 m² grote centrum, direct naast Europa’s grootste brouwerij, wordt het kloppend hart van Heineken’s wereldwijde R&D-activiteiten. Hier worden nieuwe brouwtechnieken en productconcepten ontwikkeld die inspelen op trends als alcoholvrij, smaakdiversiteit en natuurlijke ingrediënten. Zo wordt in Amerika het nieuwste alcoholvrije bier gelanceerd: Heineken Ultimate 0.0%. Het centrum beschikt over geavanceerde laboratoria, proefinstallaties en faciliteiten voor sensorisch en verpakkingsonderzoek. In totaal heeft Heineken vier laboratoria over de wereld waarvan Zoeterwoude de grootste is.

Het Dr. H.P. Heineken Centre – vernoemd naar Henry Pierre Heineken, de tweede generatie binnen het familiebedrijf en pionier op het gebied van kwaliteitsverbetering – speelt een sleutelrol in Heineken’s EverGreen-strategie. CEO Dolf van den Brink: “Met dit centrum bouwen we verder aan onze traditie van innovatie. Van onze A-gist tot Heineken 0.0: telkens vernieuwen we, met oog voor smaak, kwaliteit en duurzaamheid.”

Het centrum versterkt de positie van Nederland als foodtechnologiehub. Door de nabijheid van kennisinstellingen als TU Delft worden wetenschappelijk onderzoek en praktische innovatie nauwer verbonden. Heineken werkt al nauw samen met de universiteit in Delft net als met andere universiteiten en hogescholen.

Bron: Heineken/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Pesco Supply onderdeel van Duitse groothandel Famobra

Overname - De Utrechtse drankengroothandel Pesco Supply wordt overgenomen door de Duitse groothandel Famobra, onderdeel van het Deense familieconcern Fleggaard Holding. Met deze stap bundelen de partijen hun krachten op het gebied van bier, sterke drank en frisdranken, met een verwachte gezamenlijke jaaromzet van ruim 250 miljoen euro.

Lees bericht



Heineken ziet omzet dalen mede door onderhandelingen

Bier - Bierbrouwer Heineken heeft in de eerste helft van dit jaar te maken gehad met tegenwind in bierverkoop. Hierdoor daalde de omzet met 5 procent naar 16,9 miljard euro. Niet alleen de sterkere euro drukte op de cijfers van de bierbrouwer, ook spanningen met grote afnemers, zoals in Nederland met supermarktketen Jumbo, speelden een rol.

Lees bericht

Bierbrouwers roepen politiek op tot beter beleid

Bier - De Nederlandse biersector roept politieke partijen op tot beter beleid. Volgens brancheorganisaties CRAFT is de branchevereniging voor onafhankelijke brouwerijen in Nederland en verenigt 180 brouwerijen. en CRAFT hebben brouwerijen dringend behoefte aan meer ruimte, minder regels en voorspelbaar fiscaal beleid.

Lees bericht


Heineken introduceert innovatieve Foam Infusion

Technologie - Met de opening van het nieuwe Dr. H.P. Heineken Centre in Zoeterwoude zet Heineken op meerdere vlakken stappen in bierinnovatie. Een van de meest opvallende vernieuwingen die het nieuwe centrum liet zien, is de gepatenteerde Foam Infusion-technologie, waarmee het brouwerijconcern schuimtoppen op bijvoorbeeld alcoholvrij bier kan verrijken met subtiele aroma’s.

Lees bericht

Bierconsumptie alcoholvrij stijgt met 35% op festivals

Bier – Alcoholvrij bier wint terrein in de Nederlandse festivalcultuur. Heineken meldt een stijging van 35% in de consumptie van 0.0 bier op festivals en evenementen ten opzichte van vorig jaar. Ook in concertzalen en poppodia is de vraag naar alcoholvrije varianten sterk toegenomen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid