Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd


Onderzoek – Bijna de helft (48%) van de Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. En van de mensen die een keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Markteffect, dat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, gekeken heeft naar het sentiment rondom vleesvervangers bij Nederlanders.

Al enkele jaren voert Markteffect in Nederland en België de zo gehete ‘Vleesvervangers Monitor’ uit. Het blijkt dat 94% van de Nederlanders inmiddels bekend is met de term vleesvervangers. Onder de groep flexitariërs geeft zelfs 75% aan dat iedere dag vlees niet noodzakelijk is, tegenover 16% van de alleseters.

Daling vleeseters

Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55%, in 2020 50% en momenteel is dit 45% van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Verwarring

Daarnaast is opvallend dat de term ‘flexitariër’ verward wordt met de term ‘alleseter’. Volgens de definitie wordt een flexitariër gezien als iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42% zich het meest aangesproken door de term ‘alleseter’. De term flexitariër lijkt dus niet zo te leven onder de consument, stelt onderzoeksbureau Markteffect.

Plant based

De benaming vleesvervangers mag dan algemeen bekend, de term ‘plant based’ daarentegen nog niet. Dana van Hoof, Category Manager bij Plus, geeft aan dat er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees wordt gezocht: “De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten.”

Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58% van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant based’. Ook Mark van Noorloos, Marketing Manager bij Schouten Europe, geeft aan dat plant based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.

Jongeren meest bekend met plant based

Plant based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar: 35%. Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17%. Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30% van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21% van de mannen.

Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat de vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59%). Bij de alleseters is dit slechts 11%.

Nutri-Score

Nutri-Score is een logo waarmee de samenstelling van voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep vergeleken kunnen worden. De score wordt bepaald door positieve componenten, zoals de hoeveelheid eiwit en groente, en door negatieve componenten, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en suiker. Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61% bekend met de Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet. Annemieke Boering van Campofrio Food Group geeft aan dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen. Ook Joy Snoeren, Brand Manager bij Garden Gourmet, geeft aan dat de focus op gezondheid bij de vleesvervangers steeds groter wordt en dat de Nutri-Score daarbij helpt: “Garden Gourmet heeft hard gewerkt om bijna haar gehele portfolio te voorzien van Nutri-Score A of B, zonder in te leveren op smaak. Smaak blijft namelijk de grootste driver voor consumenten en met een betere Nutri-Score kunnen consumenten makkelijk zien welke producten kunnen bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.”

Bron: Markteffect /@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Adrie Kleppe opent combinatiewinkel ‘Pakje Tabak’ in Leerdam

Interview- Wat doe je als eigenaar van een winkelcentrum als je winkels ziet verdwijnen waar wel behoefte aan is? Dan start je die winkels zelf. Precies datgene heeft vastgoedbeheerder Arie Kleppe gedaan in Leerdam. Hij startte op twee gescheiden huisnummers een eigen tabakszaak en aangrenzend een Postkantoor zodat de tabaksspeciaalzaak ook na 2032 open mag blijven.

Lees bericht


Frontaal Brewing en Oldtimers lanceren Drop Bock

Introductie - Frontaal Brewing Company introduceert met trots 'Drop Bock', een speciaal bockbier ontwikkeld in samenwerking met het dropmerk Oldtimers van Concorp. De samenwerking is ter ere van het 100-jarig jubileum van Oldtimers en heeft geleid tot een bockbier dat de smaak van traditioneel bockbier combineert met de tonen van salmiak en zoethout van Oldtimers’ klassieke dropjes.

Lees bericht


Garden Gourmet komt met plantaardige witvis

Introductie - Garden Gourmet introduceert deze week zijn plantaardige alternatief voor witvis op de Nederlandse markt. Het plantaardige merk introduceert ‘Marine-Style Crispy Filet’ en ‘Marine-Style Crispy Nuggets’ en breidt hiermee zijn portfolio van plantaardige producten uit.

Lees bericht

Boermarke lanceert ‘Vairy’ en start in foodservice

Introductie - Na een succesvolle start in supermarkten introduceert Boermarke nu het volledige plantaardige assortiment in de foodservicesector, onder de naam ‘Vairy’. Boermarke verkoopt plantaardige kaas, yoghurt en ijs bij supermarkten in 24 Europese landen. Nu komen daar bedrijven uit de foodservicebranche bij.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid