Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd


Onderzoek – Bijna de helft (48%) van de Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. En van de mensen die een keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Markteffect, dat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, gekeken heeft naar het sentiment rondom vleesvervangers bij Nederlanders.

Al enkele jaren voert Markteffect in Nederland en België de zo gehete ‘Vleesvervangers Monitor’ uit. Het blijkt dat 94% van de Nederlanders inmiddels bekend is met de term vleesvervangers. Onder de groep flexitariërs geeft zelfs 75% aan dat iedere dag vlees niet noodzakelijk is, tegenover 16% van de alleseters.

Daling vleeseters

Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55%, in 2020 50% en momenteel is dit 45% van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Verwarring

Daarnaast is opvallend dat de term ‘flexitariër’ verward wordt met de term ‘alleseter’. Volgens de definitie wordt een flexitariër gezien als iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42% zich het meest aangesproken door de term ‘alleseter’. De term flexitariër lijkt dus niet zo te leven onder de consument, stelt onderzoeksbureau Markteffect.

Plant based

De benaming vleesvervangers mag dan algemeen bekend, de term ‘plant based’ daarentegen nog niet. Dana van Hoof, Category Manager bij Plus, geeft aan dat er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees wordt gezocht: “De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten.”

Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58% van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant based’. Ook Mark van Noorloos, Marketing Manager bij Schouten Europe, geeft aan dat plant based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.

Jongeren meest bekend met plant based

Plant based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar: 35%. Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17%. Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30% van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21% van de mannen.

Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat de vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59%). Bij de alleseters is dit slechts 11%.

Nutri-Score

Nutri-Score is een logo waarmee de samenstelling van voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep vergeleken kunnen worden. De score wordt bepaald door positieve componenten, zoals de hoeveelheid eiwit en groente, en door negatieve componenten, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en suiker. Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61% bekend met de Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet. Annemieke Boering van Campofrio Food Group geeft aan dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen. Ook Joy Snoeren, Brand Manager bij Garden Gourmet, geeft aan dat de focus op gezondheid bij de vleesvervangers steeds groter wordt en dat de Nutri-Score daarbij helpt: “Garden Gourmet heeft hard gewerkt om bijna haar gehele portfolio te voorzien van Nutri-Score A of B, zonder in te leveren op smaak. Smaak blijft namelijk de grootste driver voor consumenten en met een betere Nutri-Score kunnen consumenten makkelijk zien welke producten kunnen bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.”

Bron: Markteffect /@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Bekendheid flitsbezorgers neemt sterker toe dan gebruik

Onderzoek – Flitsbezorgers winnen fors aan bekendheid, maar het gebruik neemt niet navenant toe Uit een periodieke meting van Markteffect blijkt dat de bekendheid sinds december 2021 met 32% is gestegen. Zo is ruim 4 op de 5 Nederlanders (82%) bekend met het principe ‘flitsbezorging’. Gorillas is het meest bekend, maar Flink wordt het vaakst ingezet.

Lees bericht


Stegeman introduceert omeletplakjes als vleesalternatief

Introductie – Stegeman is van oudsher een vlees- en vleeswarenbedrijf, maar de laatste jaren sterk aan het innoveren op het gebied van alternatieven zonder of met minder vlees. Dit keer introduceert het bedrijf een nieuwe innovatie, de omeletplakjes. Daarmee speelt Stegeman in op het veranderde voedingspatroon van Nederlanders, want steeds vaker kiezen consumenten voor een ei als vervanger van vlees.

Lees bericht








© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid