Helft Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd


Onderzoek – Bijna de helft (48%) van de Nederlanders vindt dagelijks vlees eten niet meer van deze tijd. En van de mensen die een keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft zelfs 70% aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Dat blijkt uit onderzoek van bureau Markteffect, dat tijdens de Nationale Week Zonder Vlees, gekeken heeft naar het sentiment rondom vleesvervangers bij Nederlanders.

Al enkele jaren voert Markteffect in Nederland en België de zo gehete ‘Vleesvervangers Monitor’ uit. Het blijkt dat 94% van de Nederlanders inmiddels bekend is met de term vleesvervangers. Onder de groep flexitariërs geeft zelfs 75% aan dat iedere dag vlees niet noodzakelijk is, tegenover 16% van de alleseters.

Daling vleeseters

Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55%, in 2020 50% en momenteel is dit 45% van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.

Verwarring

Daarnaast is opvallend dat de term ‘flexitariër’ verward wordt met de term ‘alleseter’. Volgens de definitie wordt een flexitariër gezien als iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42% zich het meest aangesproken door de term ‘alleseter’. De term flexitariër lijkt dus niet zo te leven onder de consument, stelt onderzoeksbureau Markteffect.

Plant based

De benaming vleesvervangers mag dan algemeen bekend, de term ‘plant based’ daarentegen nog niet. Dana van Hoof, Category Manager bij Plus, geeft aan dat er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees wordt gezocht: “De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten.”

Uit het onderzoek van Markteffect blijkt dat 58% van de Nederlanders op dit moment bekend is met de term ‘plant based’. Ook Mark van Noorloos, Marketing Manager bij Schouten Europe, geeft aan dat plant based als term steeds bekender wordt en het langzaam de term vleesvervangers aan het vervangen is. Echter is er wel nog een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.

Jongeren meest bekend met plant based

Plant based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar: 35%. Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17%. Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30% van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21% van de mannen.

Wanneer er gekeken wordt naar de verschillende eetpatronen zoals alleseter, flexitariër, vegetariër en veganist is te zien dat de vegetariërs en veganisten het meest bekend zijn met plant based (59%). Bij de alleseters is dit slechts 11%.

Nutri-Score

Nutri-Score is een logo waarmee de samenstelling van voedingsmiddelen binnen dezelfde productgroep vergeleken kunnen worden. De score wordt bepaald door positieve componenten, zoals de hoeveelheid eiwit en groente, en door negatieve componenten, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en suiker. Onder de gebruikers van vleesvervangers is 61% bekend met de Nutri-Score. Meer dan een kwart van hen geeft aan dat de Nutri-Score een belangrijke factor is bij de overweging om vleesvervangers aan te schaffen of niet. Annemieke Boering van Campofrio Food Group geeft aan dat de focus op transparantie met betrekking tot de inhoud van de vleesvervangers steeds meer zal toenemen. Ook Joy Snoeren, Brand Manager bij Garden Gourmet, geeft aan dat de focus op gezondheid bij de vleesvervangers steeds groter wordt en dat de Nutri-Score daarbij helpt: “Garden Gourmet heeft hard gewerkt om bijna haar gehele portfolio te voorzien van Nutri-Score A of B, zonder in te leveren op smaak. Smaak blijft namelijk de grootste driver voor consumenten en met een betere Nutri-Score kunnen consumenten makkelijk zien welke producten kunnen bijdragen aan een verantwoorde levensstijl.”

Bron: Markteffect /@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws



Vierde editie Nationale Week Zonder Vlees van start

Actieweek – Vandaag gaat de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees van start. Tijdens deze campagne wordt Nederland bewust gemaakt van de positieve impact van minder vlees eten, en ervaren zij hoe gemakkelijk dit kan zijn. Het animo van partners en andere organisaties is onverminderd groot. Naast vele Nederlanders, supermarkten en producenten, sluiten ook scholen, pompstations, studentenverenigingen en ministeries...

Lees bericht

ProVeg petitie tegen vegaburgerverbod 100.000 getekend

Actie – De ProVeg petitie tegen het vegaburgerverbod heeft afgelopen zondag de mijlpaal van 100.000 handtekeningen gehaald. Doel van de petitie is het voorkomen dat namen voor vleesvervangers zoals ‘kipstuckjes’ of ‘vegan schnitzel’ niet meer mogen. Een nieuwe EU-wet wil die namen verbieden omdat ze verwarrend zijn met de namen voor echt vlees.

Lees bericht

Schouten Europe genomineerd voor Foodvalley Champions 2020

Verkiezing - Schouten Europe is één van de drie genomineerden voor de Foodvalley Champions 2020 verkiezing. Schouten Europe is genomineerd in de categorie eiwittransitie. De Foodvalley Champions-prijzen worden uitgereikt tijdens de komende Foodvalley Summits op 13 en 14 oktober in Wageningen.

Lees bericht


Hak pleit voor ‘groene revolutie’ in voedselketen

Duurzaam - Groentefabrikant Hak pleit voor vergaande veranderingen in de voedselketen. In een paginagrote advertentie in de krant werd deze week opgeroepen om meer plantaardig te gaan eten en ook meer groentesoorten van dichtbij. Plantaardig en lokaal moet het ‘Groene Normaal’ worden, volgens Timo Hoogeboom, CEO van Hak.

Lees bericht

Familiebedrijf Schouten gaat eigen naam prominenter inzetten

Foodservice – Het Nederlandse familiebedrijf Schouten Europe B.V. gaat vanaf begin 2020 haar afnemers in de foodservice en food industrie voortaan beleveren met de naam ‘Schouten’. Het bedrijf introduceerde deze zomer de nieuwe huisstijl en wil de familienaam daarin een prominentere rol geven. Tot op heden werd de naam ‘Goodbite’ gebruikt voor de foodservicemarkt en de foodindustrie. Maar het bedrijf ziet...

Lees bericht



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid