Help de Horeca levert al meer dan 1 miljoen op
Actie – Horecaliefhebbers hebben inmiddels al zo’n 20.000 waardbonnen aangeschaft voor een bedrag van meer dan 1 miljoen euro. De actie Help de Horeca, startte twee weken geleden en loopt door totdat de horeca weer wordt geopend.
Met het initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) samen met een aantal partners de Nederlandse horecaondernemers tijdens de coronacrisis. De waardebonnen helpen de ondernemers namelijk direct aan inkomsten, omdat de bonnen wekelijks worden uitgekeerd aan de horecabedrijven, maar door de consument pas kunnen worden verzilverd als de horeca weer open is. De bonnen zijn in feite een vooruitbetaalde reservering. Veel van die horecabedrijven zijn nu gesloten of beperkt geopend voor afhalen en thuisbezorgen. Inmiddels hebben zo'n 6200 zaken zich aangesloten bij Help de Horeca. De aangesloten bedrijven krijgen wekelijks uitbetaald.
Eerste miljoen
Dirk Beljaarts, algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland: “Het is natuurlijk fantastisch dat we het eerste miljoen hebben binnengehaald voor horecazaken die het juist nu ontzettend hard nodig hebben. We zien zoveel mooie initiatieven: mensen die een waardebon kopen om hun favoriete restaurant of café te steunen, of een bon cadeau doen aan dierbaren met vitale beroepen.”
Liquiditeitsprobleem
Maar de horeca is daarmee nog niet gered, waarschuwt ook de KHN-directeur. Door de verlenging van de maatregelen hebben veel bedrijven extra geld nodig. Het kopen van de waardebonnen blijft daarom belangrijk om de bedrijven overeind te houden. Beljaarts: “Horecaondernemers hebben te maken met een omzetdaling van meer dan 50%, terwijl hun vaste kosten gewoon doorlopen. Dit leidt tot acute liquiditeitsproblemen en elke vorm van hulp is op dit moment nodig om ervoor te zorgen dat cafés en restaurants blijven bestaan en een goede start kunnen maken na deze crisis.”.
Bron: @FoodClicks
Auteur: Steffen van Beek
Gerelateerd nieuws
Samenwerking KHN en Horeca Vakbeurs Hardenberg
Vakbeurzen - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) regio Overijssel en Horeca Vakbeurs gaan de komende editie samenwerken. De samenwerking richt zich niet alleen op het hebben van een eigen beursstand op de horecabeurs, maar KHN is ook medeorganisator van de Regionale Biertapwedstrijd Overijssel 2025.
Lees berichtAd Schaap en Kaj Gorgels starten samen Drippy’s
Horecaconcept - Kaj Gorgels, bekend van YouTube en tv-presentator, start samen met horecaondernemer en CEO van De Beren Ad Schaap en culinair influencer Colin Knopper hamburgerrestaurant Drippy’s. Het horecabedrijf is gevestigd aan het Stadhuisplein in Rotterdam.
Lees berichtVakprijs voor Restaurant Spetters in Breskens
Verkiezing - Restaurant Spetters in Breskens is uitgeroepen tot Restaurant van het Jaar door restaurantvereniging JRE-Nederland. Het Zeeuwse restaurant van topkok Laurent Smallegange kreeg de vakprijs toegekend tijdens het Eindejaarsdiner van JRE-Nederland in Maastricht.
Lees berichtKHN bereikt akkoord over nieuwe Horeca-cao
Personeel - KHN is samen met FNV Horeca een nieuwe cao voor de horeca overeengekomen. Er lag al een overeenkomst tussen beide partijen, maar maandag werd bekend dat de achterban van FNV Horeca ook akkoord is.
Lees berichtNederlands Culinair Team wint Zilver en Sustainability Award
Wedstrijd - Het Nederlands Culinair Team, vertegenwoordigd door Tom Lamers en Tim Hoppe, heeft afgelopen week zilver en de Sustainability Award gewonnen tijdens de finale van de Global Chef Challenge in Singapore. Deze wedstrijd werd georganiseerd door het chef-netwerk Worldchefs.
Lees berichtEssense nieuwe high-end cateraar in eventcatering
Eventcatering – Chef-koks Jeroen Robberegt en Jasper Gronert hebben de handen ineen geslagen en zijn een nieuw avontuur aangegaan in de eventcatering met het bedrijf Essense. Met het high-end cateringbedrijf willen zij een nieuwe norm neerzetten op het gebied van culinaire evenementen.
Lees bericht