Help de Horeca levert al meer dan 1 miljoen op


Actie – Horecaliefhebbers hebben inmiddels al zo’n 20.000 waardbonnen aangeschaft voor een bedrag van meer dan 1 miljoen euro. De actie Help de Horeca, startte twee weken geleden en loopt door totdat de horeca weer wordt geopend.

Met het initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) samen met een aantal partners de Nederlandse horecaondernemers tijdens de coronacrisis. De waardebonnen helpen de ondernemers namelijk direct aan inkomsten, omdat de bonnen wekelijks worden uitgekeerd aan de horecabedrijven, maar door de consument pas kunnen worden verzilverd als de horeca weer open is. De bonnen zijn in feite een vooruitbetaalde reservering. Veel van die horecabedrijven zijn nu gesloten of beperkt geopend voor afhalen en thuisbezorgen. Inmiddels hebben zo'n 6200 zaken zich aangesloten bij Help de Horeca. De aangesloten bedrijven krijgen wekelijks uitbetaald.

Eerste miljoen

Dirk Beljaarts, algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland: “Het is natuurlijk fantastisch dat we het eerste miljoen hebben binnengehaald voor horecazaken die het juist nu ontzettend hard nodig hebben. We zien zoveel mooie initiatieven: mensen die een waardebon kopen om hun favoriete restaurant of café te steunen, of een bon cadeau doen aan dierbaren met vitale beroepen.”

Liquiditeitsprobleem

Maar de horeca is daarmee nog niet gered, waarschuwt ook de KHN-directeur. Door de verlenging van de maatregelen hebben veel bedrijven extra geld nodig. Het kopen van de waardebonnen blijft daarom belangrijk om de bedrijven overeind te houden. Beljaarts: “Horecaondernemers hebben te maken met een omzetdaling van meer dan 50%, terwijl hun vaste kosten gewoon doorlopen. Dit leidt tot acute liquiditeitsproblemen en elke vorm van hulp is op dit moment nodig om ervoor te zorgen dat cafés en restaurants blijven bestaan en een goede start kunnen maken na deze crisis.”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

Horeca heropent in gezellige drukke sfeer

Horecaheropening – Overal in Nederland is de horeca in rustige sfeer geopend. De terrassen waren goed bezet, maar vrije plaatsen waren er meestal ook. Op veel plekken de inzet van reserverings- en bestellingsapp’s en beperktere menukaarten. Het stellen van de gezondheidsvragen is nog een puntje van aandacht.

Lees bericht

Horecasector zwaar getroffen in eerste kwartaal 2020

Omzetcijfers - De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzetdaling was de eerste in zeven jaar tijd. Dat meldt het CBS.

Lees bericht

SVH en KHN komen met gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd

Opleiding – Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) komen met een nieuwe gratis e-learning Hygiëne & Veiligheid in coronatijd. Nu de horeca vanaf 1 juni weer voorzichtig open mag, hebben de beide organisaties besloten om een speciale e-learning in coronatijd voor de bedrijfstak te ontwikkelen op het gebied van Hygiëne & Veiligheid.

Lees bericht



‘Je favoriete terrasplekje reserveren met BarBooking’

Reserveringssysteem – Hoe kun je nu met beperkte ruimte en mogelijkheid toch een plekje reserveren bij je favoriete bar of terras. Die vraag stond centraal bij een tweetal horecaliefhebbers. Om zowel ondernemers te helpen als de mogelijkheid voor de gasten te bieden een plek te reserveren, ontwikkelde zij Barbooking.nl, een platform volgens het principe: zoek, boek en geniet.

Lees bericht

Speciale e-learning: coronasafe ondernemen in de horeca

Opleiding – Speciaal om de horeca te helpen bij de (gedeeltelijke) heropening van de locaties heeft opleider Horeca & Toerisme College van ROC Midden Nederland in samenwerking met adviesbureau Kroonenburg Advies de e-learning ‘Corona safe ondernemen in de horeca (HACCP)’ ontwikkeld.

Lees bericht



© 2020 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid