Help de Horeca levert al meer dan 1 miljoen op


Actie – Horecaliefhebbers hebben inmiddels al zo’n 20.000 waardbonnen aangeschaft voor een bedrag van meer dan 1 miljoen euro. De actie Help de Horeca, startte twee weken geleden en loopt door totdat de horeca weer wordt geopend.

Met het initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland (KHN) samen met een aantal partners de Nederlandse horecaondernemers tijdens de coronacrisis. De waardebonnen helpen de ondernemers namelijk direct aan inkomsten, omdat de bonnen wekelijks worden uitgekeerd aan de horecabedrijven, maar door de consument pas kunnen worden verzilverd als de horeca weer open is. De bonnen zijn in feite een vooruitbetaalde reservering. Veel van die horecabedrijven zijn nu gesloten of beperkt geopend voor afhalen en thuisbezorgen. Inmiddels hebben zo'n 6200 zaken zich aangesloten bij Help de Horeca. De aangesloten bedrijven krijgen wekelijks uitbetaald.

Eerste miljoen

Dirk Beljaarts, algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland: “Het is natuurlijk fantastisch dat we het eerste miljoen hebben binnengehaald voor horecazaken die het juist nu ontzettend hard nodig hebben. We zien zoveel mooie initiatieven: mensen die een waardebon kopen om hun favoriete restaurant of café te steunen, of een bon cadeau doen aan dierbaren met vitale beroepen.”

Liquiditeitsprobleem

Maar de horeca is daarmee nog niet gered, waarschuwt ook de KHN-directeur. Door de verlenging van de maatregelen hebben veel bedrijven extra geld nodig. Het kopen van de waardebonnen blijft daarom belangrijk om de bedrijven overeind te houden. Beljaarts: “Horecaondernemers hebben te maken met een omzetdaling van meer dan 50%, terwijl hun vaste kosten gewoon doorlopen. Dit leidt tot acute liquiditeitsproblemen en elke vorm van hulp is op dit moment nodig om ervoor te zorgen dat cafés en restaurants blijven bestaan en een goede start kunnen maken na deze crisis.”.

Bron: @FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws







Foodservicesector laat stevige groei zien

Analyse – De groei in foodservice zit er stevig in. Over periode 6 en 7, week 21 t/m 28, (23 mei t/m 17 juli 2022) laat de foodservicemonitor een stijging zien van respectievelijk 31% en 16,6%. Het betreft de groei in de toelevering van eten en drinken in Foodservice ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar staat het groeicijfer van periode 7 op een...

Lees bericht

Inzet diepvries is alternatief voor horeca bij voedselverspilling

Onderzoek – Horeca kan meer gebruik maken van diepvriesproducten in de keuken als duidelijk is dat voedselverspilling daarmee voorkomen kan worden. Met name jongeren hebben minder moeite met het feit dat horecabedrijven meer gebruik maken van diepvriesproducten als zij weten dat daarmee verspilling van voedsel wordt tegengegaan. Dit blijkt uit onderzoek van diepvriesfabrikant Iglo waarvoor @FoodClicks specifieke horecavragen heeft laten meelopen.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid