Herpositionering KHN, zorgt mede voor nieuwe belangeninitiatieven


  Horeca – Belangenbehartiging binnen de horeca en de catering is volop in beweging. In de schaduw van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ontstaan nieuwe organisaties, die zich veelal richten op specifieke deelsegmenten binnen de horeca. Terwijl KHN de laatste hand legt aan een voorgenomen reorganisatie, wordt bovendien gewerkt aan een nieuwe brede horecavereniging.   De initiatiefnemer: “KHN is zijn doel kwijt en alleen nog maar verstrikt in zijn eigen processen.” Koninklijke Horeca Nederland gooit de komende maanden het roer om. Naar verluidt laat KHN de traditionele sectorindeling helemaal los. Dit zou het einde betekenen van subsectoren als de Sector Restaurants, Sector Fastservice en Sector Chinees-Indische Bedrijven. KHN zou zijn ledenbestand hernieuwd gaan rangschikken en onderbrengen in de drie hoofdpoten eten, slapen en drinken. Deze koerswijziging verloopt niet zonder slag of stoot. Hoewel KHN woordvoerder Joris Prinssen aangeeft dat de ommezwaai “nog bij de leden in beraad is”, lijkt de voorgenomen afschaffing van de sectoren nu al bij menigeen in de organisatie op sterke weerstand te stuiten. Onder vuur Koninklijke Horeca Nederland krijgt in elk geval te maken met nieuwe belangenorganisaties in zijn branche. De komende zomer lanceren enkele ondernemers een alternatief voor KHN. Het voorlopige e-mailadres verraadt de naam: nederlandshorecabelang@live.nl.    “Iedereen is helemaal klaar met Koninklijke Horeca Nederland. Het is één grote aanfluiting,” zegt de Bestse cafetariahouder Jos van Alphen, één van de initiatiefnemers. Van Alphen laakt met name de wijze waarop KHN omgaat met de lidmaatschapsgelden. Volgens hem blijven er in de vorm van overhead miljoenen euro’s aan de strijkstok hangen, geld dat via activiteiten en initiatieven naar zijn menig veel directer moet terugvloeien naar de leden. “Koninklijke Horeca Nederland is volledig de weg kwijt. Met het lidmaatschapsgeld van 20.000 horecaondernemers wordt nog alleen in het kantoor in Woerden in stand gehouden.” Joris Prinssen wil op de aantijgingen niet reageren anders dan: “Iedereen in de horeca doet zijn best om de belangen te behartigen van de ondernemers.”   ProFri en CAN Op het ontstaan van belangenclubs die zich richten op specifieke sectoren, gaat Prinssen wel in. “Dat zijn an sich prima initiatieven. Ze kosten ons geen leden en in voorkomende gevallen willen we ze graag ondersteunen. Vergeet niet dat wij als KHN een stuk of twaalf secretariaten beheren, bijvoorbeeld van de bowlingbanen, de pannenkoekenhuizen en de kookstudio’s.”Vereniging Professionele Frituurders ProFri is één van recent ontstane nieuwe organisaties, bestemd voor cafetaria’s en aanverwante bedrijven. ProFri is een initiatief van Frans van Rooij uit Veldhoven, die in het verleden met succes een organisatie opbouwde voor professioneel onderwijs in de fastfoodsector. De nieuwe organisatie werft op dit moment leden met een intensieve campagne en heeft zich ten doel gesteld eind 2012 zeker 500 frituurondernemers te vertegenwoordigen. “Wij willen graag ondersteunen waar we kunnen, zoals we bijvoorbeeld ook doen bij het IJscentrum in Wageningen,” zegt Prinssen namens KHN.   Ook binnen de catering ontstond recentelijk een nicheorganisatie. Als tegenwicht van brancheorganisatie Veneca, waarin de grote cateraars zijn gebundeld, nam een aantal kleinere cateraars het initiatief tot de oprichting van de Catering Alliantie Nederland (CAN). Hierin zijn ruim 20 middelgrote contractcateraars vertegenwoordigd. De CAN heeft onder meer als doelstelling gezamenlijk in te schrijven op mogelijke cateringopdrachten van bedrijven. Bedoeling van de CAN is echter ook nadrukkelijk om de belangen van de aangesloten cateraars te behartigen.   Bron: FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2021 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid