Het merkartikel als huismerk


Groothandel – De Telegraaf meldt vandaag in een artikel dat merkproducten die slechts bij een supermarkt te koop oprukken. Een beeld dat door supermarktdeskundigen wordt bevestigd. Vraag is of hier sprake is van een nieuwe trend. Voorbeelden van merkartikelen die als een soort huismerk worden aangeboden zijn De Klok-bier en Koeleman-appelmoes bij C1000,  Lätta-boter, Erben Wennemars-ijs en Blueband-witbrood bij Albert Heijn en het boerenmerk Willem & Drees bij Plus. Merkproducten die exclusief verkrijgbaar zijn bij een supermarkt leveren bij voldoende waardering van de klant ook meerwaarde voor de supermarkt op. Volgens supermarktdeskundige Paul Moers zou deze trend een aantal jaren geleden niet denkbaar zijn geweest en laat het volgens hem ook zien wie tegenwoordig de touwtjes in handen hebben, de retailers. Volgens Moers zijn de grote levensmiddelenbedrijven er ook niet altijd even blij mee. Soms hoort hij zelfs het verwijt dat als Albert Heijn zo doorgaat, het een Lidl wordt met een eigen merk. Ook binnen de out-of-homemarkt speelt zich een strijd af tussen merkartikel en huismerk. Het eigenmerk dat door groothandels wordt aangeboden ligt inmiddels op de 30 procent. De inzet van merkartikelen als huismerk binnen out-of-home is nog onontgonnen terrein, maar biedt wel kansen. Zo biedt ffc succesvol hamburgers aan van de blaarkopkoe; niet direct een merk, maar wel exclusief vlees voor Kwalitaria. De out-of-home markt zou meer van dergelijke initiateven moeten opstarten. Zeker op bepaalde locaties spelen merken een veel grotere rol voor de klant dan gedacht. Bron: Telegraaf/FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Tags:

Gerelateerd nieuws



© 2024 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid