HMS-Host opent eerste BackWERK-locatie op Utrecht CS


Formulenieuws – Dit weekend opende de eerste BackWERK-locatie die door HMSHost geëxploiteerd gaat worden op Utrecht CS. Beide partijen sloten eerder een overeenkomst om de voormalige Boordzaken en de TRECK-locaties om te bouwen naar BackWERK. Het is tevens de eerste locatie met digitale schermen.

BackWerk biedt een breed assortiment aan van huisgemaakte producten voor onderweg: van vers geperste sappen en smoothies tot (warme) broodjes, pretzels, zoetwaren en Fairtrade koffie. “We zijn verheugd om onze eerste BackWerk te openen en deze formule aan te bieden aan de reizigers. Als bewezen succesformule op high-traffic locaties, met een bakery-assortiment op maat voor de Nederlandse markt,” aldus Sytze van der Aa, Regional Managing Director Europa, HMSHost International.

“De snelgroeiende BackWerk-formule past perfect bij de NS-stations en de reizigers. We kijken uit naar de eerste opening in Utrecht en de samenwerking met HMSHost.” zegt Dick de Vilder, Managing Director BackWerk Nederland.

TRECK

Saillant detail is dat BackWERK zelf eerder heeft meegedaan aan de tender toen NS Stations de Broodzaak, samen met een aantal andere eigen foodformules, aanboden aan marktpartijen, zodat de NS zich meer kon bezighouden met de reizigers. HMSHost was toen de partij die werd uitgekozen voor onder andere de Broodzaak. Onderdeel van de deal was dat HMSHost de Broodzaak-formule zou vernieuwen, dat werd de formule TRECK.

Doordat HMSHost met de ombouw van de nieuwe TRECK-formule niet echt verder kwam dan drie pilot-locaties in Leiden, Amersfoort en Utrecht en ook de corona-pandemie er voor zorgde dat het reizigersverkeer op vrijwel alle stations kwam stil te liggen, was het voor HMSHost noodzakelijk de zaken te herijken.

Beter franchisen

Een van de conclusies was dat HMSHost beter een goede formule kon franchisen, dan de energie, tijd en geld te stoppen in de ontwikkeling van een eigen formule. Een gesprek met de Duitse directie van BackWERK volgde. In Duitsland is BackWERK sterk vertegenwoordigd op treinstation, in Nederland kent de formule een tweetal locaties op metrostations. Afgesproken is dat Utrecht CS, Rotterdam CS en Bijlmer ArenA als eerste van de dertig locaties worden omgebouwd en dat in het vierde kwartaal van dit jaar de verdere uitrol wordt geëvalueerd.

BackWerk telt in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zo’n 350 locaties en is eigendom van de Zwitserse Valora Group.

(Binnenkort meer over de samenwerking tussen BackWERK en HMSHost in een gesprek met Walter Seib van HMSHost en Dick de Vilder van BackWERK in de aankomende @FoodClicks. Nog geen abonnee? Neem hier een abonnement)

Bron: @FoodClicks

De BackWerk-locatie op Utrecht CS, die in samenwerking met HMSHost is opgezet

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws

De Pindakaaswinkel opent eerste winkels op NS stations

Formulenieuws – De pop-upwinkel op Utrecht CS is de eerste locatie van De Pindakaaswinkel, daarna volgt Amsterdam Centraal Station voor een periode van 5 weken. Naast de 18 locaties in de binnensteden heeft de speciaalzaak straks ook vestigingen op Nederlandse treinstations.

Lees bericht


Horecasector richt platform op in strijd tegen personeelscrisis

Horecaplatform – Partners uit verschillende hoeken van de horeca sector richten gezamenlijk het platform mijnhorecabaan.nl op. Onder andere HMSHost International, Heineken, Coca Cola, Vrumona, McDonald’s, Restaurant Company Europe, Bidfood en Bram Ladage slaan de handen ineen om de nationale personeelscrisis aan te pakken.

Lees bericht

YB haalt eerste €900.000 op voor internationale groei

Formulenieuws - YB zet in op internationale expansie met zowel masterfranchise als met haar producten voor retail en foodservice. Om deze groei te versnellen is het bedrijf een coöperatie geworden, waar mensen mede-eigenaar van kunnen worden. Inmiddels zijn er 633 ambassadeurs als mede-eigenaar aangetrokken, zodat zo’n €900.000 voor internationale groei te opgehaald.

Lees bericht

Moederbedrijf BackWERK neemt Duits Frittenwerk over

Buitenland – Valora, het moederbedrijf van BackWERK, neemt in Duitsland het horecaconcept Frittenwerk over. Het is de eerste stap die Valora zet in het snel groeiende fastcasualsegment. Valora is voornamelijk actief is met horecaconcepten die zich richten op afhalen.

Lees bericht


Lunchformule Bufkes wint NFV Franchise trofee 2022

Verkiezing - Lunchformule Bufkes is door de vakjury van de Nederlandse Franchise Vereniging verkozen tot ‘beste franchisegever van 2022’. Dat bleek tijdens de uitreiking van de NFV Trofee, die dit jaar op circuit Zandvoort plaatsvond. Bufkes werd geprezen om de manier van samenwerken met de franchisenemers, de prestaties van de vestigingen en excellente kwaliteit die aan de consument geleverd wordt.

Lees bericht

Valora Food Service Duitsland vergroot slagkracht management

Benoeming –  Valora Food Service Duitsland, het moederbedrijf van onder andere de BackWerk-formule, breidt het management uit met twee nieuwe leden. Dick de Vilder treedt toe en krijgt de algehele verantwoordelijkheid voor de BackWerk formule en Angelo Mans zal verantwoordelijk worden voor alle product gerelateerde zaken, van productontwikkeling tot supply chain management.

Lees bericht



© 2022 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid